21. 12. 2012
"Velkoobchod s pohonnými látkami je v současné
době zcela zdevalvovaná živnost," říká držitel ceny Osobnost roku
PETROLawards 1.
V letošní celooborové soutěži PETROLawards jste po
trojnásobné nominaci získal prestižní cenu Osobnost roku, jako
ocenění vaší aktivní snahy o narovnání pokřiveného trhu
s pohonnými hmotami.
Chtěl bych zdůraznit poděkování všem, co mne nominovali a posléze
vybrali k ocenění. Je to pro mne velká čest a zároveň závazek.
Nevím ale, jestli moje role není přeceňovaná. Myslím si, že proti
situaci na našem trhu dnes bojuje svým způsobem každý, i když
každého bota tlačí trochu jinak. Situace je tak vážná, že se možná
nenavrhuje řešení, které každému vyhovuje, ale lepší jsme nenašli.
Je potřeba zdůraznit, že všichni, kdo v boji stojí na jedné
straně, mají jeden cíl. Je potřeba se k tomu cíli
dopracovávat, pokud možno s minimálními negativními dopady na
každou z těch skupin, které se o to snaží.
V Česku obrovskou část trhu ovládly podvody
s DPH při dovozech, které demolují ceny ve velkoobchodu i
v retailu. Jste jedním z iniciátorů aktivit na druhé
straně barikády. Cítíte určitou proměnu v chápání důležitosti
toho problému ve vládních a zákonodárných kruzích, státní správou a
i mezi firmami, která by konečně mohla vyústit v efektivnější
ochranu trhu?
Já si myslím, že dnes trh i hlavní ministerstva, ministerstvo
průmyslu a ministerstvo financí, chápou situaci velmi podobně a
řešení problémů trhu s pohonnými látkami obě ministerstva
přikládají nejvyšší prioritu. Je potřeba jim za to poděkovat.
Jednání se vyvíjela ale velice složitě. Nejdříve se aplikovala
jednotlivá opatření, která měla eliminovat konkrétní zdokumentované
modely dnes již mezinárodního formátu trestné činnosti. Ale
protistrana se pružně vyvíjí. My se snažíme společně všichni,
ČAPPO, SČS, s ministerstvy znepříjemnit opatřeními jejich činnost
na českém trhu tak, abychom je odsud vytěsnili a pomohli tak státní
správě velmi rychle jednotlivé kanály odhalit a zavřít. Opatření,
která by trefovala pouze jeden model krácení DPH, se ukázala jako
krátkodobá. Proto jsme následně přijali opatření, která jsou
multispektrální, která by měla trh pokrýt plošně a eliminovat
trestnou činnost v co nejširším spektru.
Je připravena celá řada opatření, která na jednu stranu
efektivněji postihnou podvodníky, ale také dopadnou na poctivé
obchodníky, kteří léta podnikají na trhu?
Připravuje se zpřísnění registrace obchodníků u celní správy, což
je asi ten nejdůležitější aspekt. Je potřeba zdůraznit, že se to
netýká provozovatelů čerpacích stanic. Registrace obchodníků
s motorovými palivy bude nově nenároková. Subjekt bude muset
splnit celu řadu administrativních opatření, z nichž bych
vyzdvihl bezdlužnost a beztrestnost, a bude muset složit kauci.
Kauce - fundament podnikání
Zástupci malých firem na petrol.cz vášnivě komentují
výši kauce.
Logika kauce je postavena na tom, že by se měla ztížit tvorba
řetězů účelově založených společností, jejichž cílem je státní
správě co nejvíce komplikovat kontrolní mechanismy. Cílem kauce je
prodražit podvodníkům celý proces tak, aby se vrhli na jinou
komoditu anebo odklonili své aktivity mimo Českou republiku. Aby se
jim nevyplatilo složit kauci pětkrát, desetkrát, dvacetkrát a
nevyplatilo se jim tak vytvořit účelové řetězce obchodních
společností.
Kauce je navržena na 20 milionů, ani vám jako velké
firmě to problém dělat nebude.
Já bych rád zdůraznil, že jsme do vyjednávání o kauci šli
s tím, že minimální smysluplná hodnota je 10 milionů a o tom
jsme měli i s SČS dohodu. Na druhou stranu ministerstvo financí
navrhlo 20, tak musíme počkat, co projde parlamentem. Věřím, že na
problém se naši legislativci budou dívat v celém kontextu, a
že se dostaneme k číslu, které bude pro všechny strany
snesitelné. Myslím si, že pod 10 milionů to nemá smysl, 10 milionů
je jistě smysluplná hodnota.
Tato částka je pro malé poctivé obchodníky problém, ale
pro podvodníky, kteří mezitím vydělali miliony, to tak velký
problém nebude.
Na základě mé praxe se domnívám, že to pro podvodníky problém
bude. Musíme si uvědomit, že oni vytvářejí řetězy společností,
průměrně čítající tři až pět společností. Tento řetěz má velmi
krátkou životnost, v řádu týdnů. My se nebavíme o tom, že on
jednou složí 10 milionů pro jednu firmu, možná dvakrát, možná
třikrát, ale o tom, že on dnes disponuje 10, 15, 20 subjekty, které
jsou zaregistrované, aby v daný okamžik skočily do onoho
řetězu. Samozřejmě, když to přenásobíme, tak už to jsou veliké
finanční prostředky. Obchodní řetězy jsou velmi náchylné na cash
flow a výnosy převádí do zahraničí. Jakmile je donutíme, aby tady
peníze nechávaly a riskovaly to, že stát si bude velmi efektivně na
tyto peníze sahat, tak očekáváme, že si budou raději hledat jinou
komoditu nebo půjdou "podnikat" někam jinam.
Poctiví obchodníci kauci mohou zajistit poskytnutím
záruky od banky, ale ta za tuto službu vybere poplatek v
průměrné výši 4 % - to je půl milionu každý rok. To je
náklad, který minimálně malým obchodníkům podle jejich vyjádření
znemožní tvorbu rezerv a přibrzdí je v rozvoji. Řada
z těchto poctivých obchodníků je zároveň klienty
Čepra.
Každá obchodní aktivita s sebou nese obchodní náklady; velkoobchod
s pohonnými látkami je v současné době zcela zdevalvovaná
živnost. Dnes vám stačí mobilní telefon a auto, rozešlete stovky
ceníků a přitom tyto subjekty často pohonné hmoty ani nedodávají.
Náklad na kauci je samozřejmě do jisté míry negativní, protože
každý náklad ztěžuje podnikání. Na druhou stranu se na to musíme
dívat tak, že podnikání dostane nějaký fundament. To znamená, ano,
já jsem musel něco složit, díky tomu se někam posouvám, nějak
legitimizuji. Přirovnal bych to k rozdílu mezi stánkovým
prodejem a kamenným obchodem, který má také vyšší náklady. Myslím,
že na trhu by se měla začít objevovat elementární logika a podle
mého po ní především ti menší podnikatelé volají. Já tady 10, 15
let podnikám v pohonných hmotách, jsem poctivý a spolehlivý a
to je moje přidaná hodnota a těmto subjektům chceme dát fundament.
Jednoznačně ano, náklad tam je, ale ten náklad bychom měli přetočit
ve stabilitu trhu a tohoto byznysu. Nakupuji produkty od někoho,
kdo za mne složil kauci, já mu za to zaplatím adekvátní marži, budu
si jistý, že odebírám pohonnou hmotu, ze které byla zaplacena
veškerá daň a nebudu mít žádné problémy s dodaňováním,
problémy s finančním úřadem atd.
Korunu, dvě pod Čepro
Nestačil by ale pak v takovém případě také zaváděný
Institut poctivého plátce a v souběhu s registrací by
bylo možno částečně substituovat i výši té kauce?
Je to institut, který, pokud bude správně uchopen, a já pevně
věřím, že ano, by měl všem poctivým obchodníkům dát jisté vodítko -
od tohoto subjektu odebírat, od tohoto ne a případně, pokud od něj
budu odebírat, tak raději využít možnosti přímé platby DPH a
uhradit DPH předem. Je to něco podobného, co funguje ve Velké
Británii a v ostatních státech.
Dnes je v legislativě, že pokud odeberete od subjektu, který
daň nezaplatil, tak může být dodaněno u vás. V okamžiku, kdy
bude tento subjekt zveřejněn v seznamu nepoctivých plátců,
bude moci státní správa adekvátně poukazovat na to, že jste mohl
tušit nějaký problém s daní. Domnívám se, že kombinace všech
navržených legislativních opatření by mohla konečně přinést
razantní zlepšení trhu. Nemyslím si, že jedno opatření by mohlo
zcela nahradit to druhé.
Určitě si přejete, aby zmizely z mailů nabídky,
které jsou korunu, dvě pod Čepro?
Ano, velmi si to přeji. Je potřeba, aby i velké společnosti ruku
v ruce s legislativním opatřením začaly aplikovat
průhlednou cenotvorbu, protože to přinese stabilitu trhu. Bylo by
dobré, kdybychom očistný rok 2013 k tomu využili. Aby
pravidla, především jasně definované množstevní rabaty nebo že za
kratší splatnost je lepší cena, začala fungovat. Tato průhledná
pravidla přispívají k tomu, že tržní prostředí se stabilizuje.
Na západ od nás je to zcela běžné.
Když jsme u té cenotvorby, byl tu návrh pana ministra
Kuby, aby Čepro zveřejnilo své ceny jako jakýsi etalon serióznosti
cenové politiky. Pak by se veřejně a transparentně vydělili
podezřelí prodejci.
To se týkalo hlavně maloobchodu a narazilo to na celou řadu
legislativních problémů, takže touto cestou nepůjdeme. Ale velice
intenzivně zvažujeme, že bychom příští rok přišli se zveřejňováním
principů cenotvorby právě ve velkoobchodu. Dnes analyzujeme tuto
možnost, čekáme na to, jak a kdy projde legislativa a chtěli bychom
takto přispět k průhlednému a stabilnímu tržnímu prostředí
v pohonných hmotách. Cena Čepra dnes neexistuje, stejně jako
často omílané slevy pod ceny Čepra.
Některé čerpací stanice prodávají extrémně levné pohonné
hmoty, je tedy zřejmé, že jsou zde v prodeji produkty, které
nebyly před tím zdaněny. Nemělo by být určitou součástí komplexního
boje proti kriminalitě i to, že se více bude státní dohled starat o
podezřelé čerpací stanice, které jsou odbytištěm podvodných
prodejců?
Určitě ano. Nejen státní dohled, ale i my sami se snažíme
v rámci pracovní skupiny ČAPPO analyzovat situaci a
aktivně spolupracovat se státní správou. Soustředíme se na
situaci na čerpacích stanicích a na možné zneužívání biopaliv a
biopovinností.
Je potřeba říci, že tady není postup v praxi úplně
jednotný. Společnost Shell jde ještě jednou cestou - na čerpacích
stanicích, které se octly v cenových trychtýřích extrémně
levné konkurence Tank ONO, srovnali cenu svých výhradně prémiových
paliv na ceny standardních paliv v síti ONO. Vznikla tak
lokální cenová válka, která uvrhla nezávislé provozovatele
jednotlivých čerpacích stanic do existenčních problémů.
Zásadně nehodnotím cenovou politiku konkurence.
V rámci zákona o hospodářské soutěži každá společnost na
českém, velmi rivalitním trhu přistupuje ke své ekonomické situaci
velmi různě. Shell se rozhodl tak, jak říkáte, a já to samozřejmě
respektuji. My sami u čerpacích stanic EuroOil se této tržní
situaci přizpůsobujeme. Z mého pohledu to je dobře pro
motoristu, ale je to velmi těžké pro čerpací stanice, které se
v regionu vyskytují a nemají za sebou celoplošnou síť nebo
nějakou jinou synergickou aktivitu. Vím, že to je těžké i pro
velkoobchodníky, protože dnes je často cena na čerpacích stanicích
na úrovni nebo dokonce nižší, než je velkoobchodní nabídka nějaké
menší společnosti. Takový je dnes obchodní život na trhu.
Pančování pronásleduje trh od jeho vzniku
Pokud se státu podaří omezit podvody s DPH při
dovozech, čerpací stanice napojené na tyto podvodníky přijdou o
zdroj levných pohonných hmot. Ty se budou snažit nahradit zdroji
levných paliv a odborníci se obávají příchodu vlny pančování.
Sdílíte jejich obavy také?
Já si myslím, že se pančuje i dnes, akorát že problém DPH je tak
velký, že problémy s pančováním nejsou v popředí. Ano,
podle mého názoru bude narůstat poptávka po levném zboží, na které
jsou některé společnosti zvyklé. Musíme si ale uvědomit, že
pančování je daleko náchylnější na odhalení, je technicky
složitější na vlastní provedení, musíte mít nějakou technologii, a
z těchto důvodů bychom měli být schopni ho úspěšně eliminovat.
Neříkám, že ho vyloučíme, pančování bohužel trh pronásleduje
v podstatě od jeho vzniku. Tady spoléháme hodně na ČOI a na
to, že technologie, které jsou pro to potřeba, by měly být daleko
viditelnější pro celní správu a další kontrolní instituce.
ČOI musí kontrolovat 6000 veřejných čerpacích stanic,
z toho cca 3500 a při současném počtu 3000 vzorků kontrol
připadne na jednu čerpací stanici při odběru zhruba 2 vzorků
kontrola jednou za dva roky. Pokud se očekává nárůst pančování,
neměl by se ze strany ČOI počet kontrol a jejich četnost navýšit a
zároveň se zaměřit na potenciálně problematické čerpací
stanice?
Domnívám se, že je potřeba efektivně směřovat kontrolní
mechanizmy, ale ČOI zde nemá jednoduchou pozici. Musí kontrolovat i
ty velké společnosti, protože přes ně teče většina hmoty ke
konečnému spotřebiteli. Určitě naráží na problém ekonomický, peníze
nejsou všude. Rád bych zdůraznil roli různých kvalitativních
monitoringů pečetí, které si jednotlivé obchodní společnosti platí
u specializovaných kontrolních organizací. Je potřeba, aby zákazník
přispíval ke stabilizaci trhu tím, že bude zohledňovat kvalitu vůči
ceně. Pokud společnost, jako je Čepro a jako jsou ostatní velké
sítě, dává miliony do sledování kvality, tak samozřejmě na druhé
straně já jako zákazník toleruji to, že se to promítne do nějakého
navýšení ceny u čerpací stanice, a to je hodně důležité.
V Čechách tento pohled moc
nefunguje…
Všichni zákazníci samozřejmě pranýřují, že někde byla neshoda… Ale
měli by si sáhnout do vlastního svědomí. Kolikrát vybírají čerpací
stanici nejen podle ceny, ale i podle důvěry v kvalitu? Je
potřeba, aby i zákaznický element byl velmi silný a byl
schopen to ocenit: "Já na tuto čerpací stanici jezdím, i když je o
10, 15, 20 haléřů dražší, ale vím, že tam mají pečeť kvality
například od společnosti SGS, a mám tedy větší jistotu, s tím,
že pokud by se přece jen něco stalo, tak se tu se mnou bude
zacházet v reklamačním řízení řádně".
Svědomí zákazníkovo
Je tu ještě silný segment zákazníků, kteří jsou často
podporováni i některými médii, a ti jdou jen a jen po ceně. Oni
právě provozovatele čerpacích stanic prodávající za extrémně až
nereálně nízké ceny chválí jako novodobé Jánošíky, zatímco o
velkých společnostech tvrdí, že se domlouvají na cenových
kartelech, a o jednotlivých solidních čerpacích stanicích mluví
jako o napomahačích, kteří s těmi velkými "drží basu". Jak se
vypořádat s tímto názorem?
Jestli chceme mít levné zboží, protože se na něm krátí daň, tak se
nedá nic dělat, ale doufám, že v této situaci nejsme. Podle
mého názoru je rivalitní prostředí České republiky v prodeji
s pohonnými hmotami tak silné, že náš zákazník se nemusí bát o
cenu. Trh v České republice, ať už počtem čerpacích stanic,
počtem subjektů, které tady obchodují, počtem subjektů, které tady
mají rafinérskou kapacitu nebo s ní disponují, je jasnou
zárukou vysoce konkurenčního prostředí. Otevřenost českého trhu
umožňuje bez omezení dovoz pohonných hmot z okolních zemí.
Myslím, že se v Čechách vždy najde síť, která bude levná.
Například EuroOil díky své pozici vždy měl a snaží se mít agresivní
cenotvorbu. Jsou zde sítě, které se profilují do nízké ceny a velmi
slušné kvality. Otázka je, zda cena zohledňuje náklady. Pokud
bychom přijali hru "když nebudu platit daň, můžu mít levnější
cenu", pohybovali bychom se mimo horizont nejen vyspělých, ale i
normálních národů.
Bohužel musím říci, že lidé u nás zatím tuto filosofii
zcela za svoji nepřijali.
Já jsem optimista. Myslím si, že tady musí zafungovat právě velké
petrolejářské společnosti. Musíme maximálně otevřeně naše zákazníky
informovat a musíme poctivě brát v potaz i spoustu dalších
vlivů. Například záležitost, která mne mrzí na médiích, když se
píše a hovoří o tom, že spadla cena ropy a v Čechách to
nezafungovalo na maloobchodním trhu. Nikdo nehovoří o vlivu kurzu,
který je často zásadnější než pohyb na komoditním trhu. Domnívám
se, že se zanedbala reálná informovanost zákazníka. Jsem
přesvědčen, že kdyby zákazník věděl, že na té a té čerpací stanici
je to sice levnější, ale třeba proto, že stát tratí jenom na
nezaplaceném DPH okolo 10 miliard, a i proto se navyšuje DPH, proto
lékaři stávkují, učitelé stávkují, tak by si to možná srovnal a
rozhodl se, že nebude podporovat tuto část trhu tím, že tam bude
tankovat, protože právě ušetřil 50, 70, 90 haléřů na litru.
Nevidíte tady rezervu právě ČAPPA
v komunikaci?
Určitě vždy je co zlepšovat. Myslím si, že ČAPPO se poslední roky
velice snaží, je to spíš námět do příštího období.
Co byste si přál do příštího roku?
Přál bych si, aby veškerá připravovaná opatření zafungovala -
alespoň z 50 %. I to by bylo naprosto zásadní pro český trh
s pohonnými hmotami.
Mgr. Jan Duspěva - Osobnost roku PETROLawards
12
Mgr. Jan Duspěva (38 let) je absolventem University Karlovy,
obor Inženýrská geologie. Promoval v roce 1998. Pracovní kariéru
zahájil ve společnosti SG Geotechnika v Praze. V roce 2000 začal
pracovat ve firmě BENZINA v Praze, kde působil až do listopadu 2004
postupně jako vedoucí referátu karet BENZINA, vedoucí oddělení
prodeje produktů a vedoucí odboru obchodu a marketingu. Od prosince
2004 až do srpna 2005 zastával funkci ředitele pro tuzemský trh ve
společnosti UNIPETROL RAFINÉRIE v Kralupech nad Vltavou.
Od září 2005 až dosud vykonává Mgr. Duspěva funkce obchodního
ředitele a místopředsedy představenstva ve společnosti ČEPRO. V
průběhu své činnosti ve společnosti ČEPRO řídil realizaci těchto
projektů: projekt obchodního modelu zavedení biopaliv,
restrukturalizace a centralizace obchodního úseku, vytvoření
obchodní strategie a další.
V posledních letech se Mgr. Duspěva iniciativně postavil do čela
skupiny členů ČAPPO, kteří si vytkli za cíl účinně bojovat proti
daňovým podvodům při obchodování s pohonnými hmotami. Osobně
připravil a prezentoval zákonodárným orgánům, státní správě a
odborné veřejnosti analýzu trhu s pohonnými hmotami včetně rozboru
daňových podvodů a legislativních úprav k jejich eliminaci. Od
března letošního roku vede za tímto účelem založenou pracovní
skupinu.
Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu a společnosti
Slovnaft a WAG nominovaly Jana Duspěvu na "Osobnost roku" v rámci
soutěže PETROLawards 2012, jako ocenění za jeho vysokou odbornost,
pracovitost, morálně etické vlastnosti, komunikativnost a
organizační schopnosti a především za osobní iniciativu při
prosazování návrhů a organizačních opatření k potírání daňových
podvodů při obchodování s pohonnými hmotami.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia