3. 1. 2014
V polovině listopadu jsme si v tomto týdeníku
mohli přečíst výsledek testování chladicích kapalin G12. Tři
z jedenácti vzorků na českém trhu jsou prý vyhovující, když
použijeme další dva, nemáme své auto rádi a u zbylých
šesti nám jejich roztok sežere motor i s těsněním pod hlavou
a ještě se předtím stačí uvařit. Kdyby to byla jen z malé
části pravda, byly by ulice plné nepojízdných vozidel a silnice
vlhké od uvolněných nemrznoucích směsí.
Přehled některých produktů
účastnících se testu
Česká historie testování chladicích kapalin
Na rozdíl od informací o kvalitě zimních kapalin do ostřikovačů
je porovnání dostupných produktů na trhu v oblasti chlazení
motorů velmi sporé. Osobně eviduji pouze dva testy, které by mohly
vykazovat jistou míru nezávislosti. První bylo srovnání časopisu
dTest v roce 1994, které reagovalo na pár let starou kauzu
našeho největšího výrobce nemrznoucích směsí, kdy jeho produkty
údajně poškozovaly těsnění pod hlavou a hliníkové hlavy motorů
Škody Favorit. Srovnáváno bylo šest produktů a jediný z nich
je dnes stále běžně dostupný na českém trhu. Ani dnes se nedá testu
nic vytknout. Byly hodnoceny pouze parametry, které požadovala
tehdejší norma dle jasně definovaných metodik měření, včetně
korozních zkoušek. Vyloženě vadný byl pouze jeden produkt a pár
jich klamalo spotřebitele v údajích deklarovaných na
etiketě.
Měření Ústavu paliv a maziv
Další srovnání produktů, jehož výstup je stále dohledatelný na
internetu, bylo zadáno laboratoři tehdejšího Ústavu paliv a maziv,
a.s. v roce 2006. Test byl již placený jedním z účastníků
a měl poukázat na nešvary jeho tehdejších konkurentů na trhu,
zejména na vyšší obsah vody, klamání ve skutečném
a deklarovaném bodu tuhnutí, i v plnění některých požadavků
normy VW TL 774. Protože korozní zkoušky jediné kapaliny stojí
v lepším případě 10 tis. Kč., nebyly tehdy prováděny. I tak
náklady na celý test byly díky velkému počtu vzorků vyšší než sto
tisíc korun a dnes musím ocenit a obdivovat vůli mého tehdejšího
zaměstnavatele, že do této veřejné konfrontace šel. Pomohl na
několik let alespoň dočasně zastavit tehdy velmi rozšířené klamání
spotřebitelů v oblasti nemrznoucích směsí. Především
u privátních značek a starších produktů určených na
dolití.
Testování jedné skupiny
Ono je vůbec zajímavé, že bulvární deník a motoristický časopis
vlastněný jedním vydavatelem se opakovaně pouštějí do srovnání
produktů takovým způsobem, že musejí tisknout opravy spojené
s omluvou. Začal to počátkem roku 2009 dotčený týdeník
s více jak šedesátiletou tradicí, bohužel nevhodně zvolenou
metodikou měření pomocí "suchého ledu" a v dalším čísle
musel otisknout opravu. Před třemi lety testoval nemrznoucí směsi
nekalibrovaným refraktometrem náš nejprodávanější deník, který po
napadení přesnosti měření předním českým výrobcem provozních
kapalin testování opakoval. Je však nutné ocenit, že na přelomu
ledna a února 2011 vydal opravný článek z porovnání
v nezávislé laboratoři firmy SGS. A nyní tu máme test
nemrznoucích kapalin do chladičů z téže dílny. Pravděpodobně
s dobře stanovenými výsledky, s o to však více
zavádějícím výkladem, uváděným snahou vyvolat kauzu a strašit
čtenáře - a zvýšit náklad časopisu.
Nemrznoucí vlastnosti nejsou
Základní požadavek, který se od chladicí kapaliny očekává, jsou
nemrznoucí vlastnosti. Ty autory testu Světu motorů
s deklarovaným prodejem 35 tisíc výtisků nezajímaly. Možná
právě proto, že se na nich, ač vždy u směsí do ostřikovačů, s
kolegy již dvakrát spálili. Místo toho si vybrali jedenáct produktů
dostupných na trhu, celkem s reprezentativním výběrem vzorků,
vyjma dvou kapalin. Tou jednou kapalinou je hlavně privátní produkt
naší největší automobilky, ovšem vyráběný a balený v Německu.
Svědčí o tom v Čechách jak netradiční velikost balení 1,5
litru, tak vybavení uzávěrem odolným proti otevření dětmi. Přestože
má Škoda Auto dostupnější originální produkt balený v tuzemsku
a navíc podstatně levnější. Hlavně však dotčený produkt do testu
nepatří, neboť oproti ostatním produktům plní jinou deklarovanou
normu TL 774 J (G13). Všechny ostatní vybrané výrobky jsou totiž
typově starší G12(+), tedy deklarují plnění normy TL 774 D/F. Je to
jako bychom srovnávali jablka s hruškami. Oboje je přece
ovoce, jenže to jediné odlišné má kromě jedovatého ethylenglykolu
navíc 20 % biosložky!
Koroze válců motoru, kterou by mohl
vyvolat málokterý z testovaných produktů
Základní požadavky normy VW
V testu produktů G12 jsou uvedeny základní fyzikální
vlastnosti chladicích kapalin požadované normou. Je to hustota, pH
a volná alkalita. Hustota má sice stanovené rozmezí, ale o kvalitě
směsi moc nevypovídá. Pouze odborník z její hodnoty pozná, že
produkt by mohl být naředěn ve větší míře vodou nebo naopak
obsahovat i jiné vícesytné alkoholy. Mnohem zásadnější jsou
z hlediska korozní agresivity hodnoty pH (vodného roztoku) a
volné alkality. Hodnota pH poskytuje informace o aktuálním stavu
roztoku z hlediska jeho "neutrality" ke kovům, a míra volné
neboli rezervní alkality zase o kapacitě (obsahu) inhibitorů
koroze. Ovšem mělo by tam být spíše sloveso v minulém čase.
Z dnešního pohledu jsou inhibitory koroze takového složení, že
volnou alkalitu mohou mít téměř nulovou, a přesto ochrání chladicí
systém ve vozidle po celých pět let. Na druhou stranu je to
požadavek normy TL 774 stále platný, takže pokud jej kapalina
neplní, značí to, že její výrobce klame zákazníka v její
deklaraci na etiketě. Ale nic víc! V současnosti bych si nedovolil
na jejím základě usoudit, že produkt bude nebo nebude korodovat
motor automobilu.
Složení inhibitorů koroze
V dalším oddílu tabulky byl porovnán obsah určitých
inhibitorů koroze. Jde tu o dnes již méně používané a normou TL 774
přímo zakázané (vyjma křemičitanů a dusičnanů) anorganické
inhibitory koroze. Tyto tradiční složky (dusitany, fosfáty,
molybdenan a boritan) byly běžně užívány do poloviny
devadesátých let jako výborní ochránci hliníku, železa a jejich
slitin. Přestaly se dávkovat hlavně z důvodů neideálního
chování vůči ekosystému. Dusitan je toxický pro člověka i vodní
prostředí, fosfáty zvyšují podporou růstu řas zelenání vodních
ploch a bor, respektive jeho sloučeniny, jsou toxické pro
nenarozený plod v těle matky. Přesto jsou to sloučeniny, které
se nadále běžně přidávají v malé koncentraci do potravin,
resp. se užívají jako výborné konzervanty. Opět jsme u toho, že
norma TL 774 D/F jejich obsah nepřipouští, ale pokud jsou přítomny,
nelze z jejich obsahu vyvodit nic špatného o chování kapaliny
v chladicím okruhu. Pouze to, že výrobce směsi s jejich
obsahem má zastaralou recepturu a klame zákazníka kupujícího
jeho produkt. Někde je jejich přítomnost dodnes nezbytná -
dosvědčuje to používání dusitanu nebo molybdenanu v kapalině
pro první plnění chladicího systému přeplňovaných naftových motorů
výrobců jako Iveco, Caterpillar, Cummins a další.
Organické inhibitory koroze
Tzv. OAT inhibitory jsou hlavní ochranou složkou současných
chladicích kapalin proti korozi. Jedná se o draselné či sodné soli
kratších mono a dikarboxylových kyselin. Téměř vždy jde o směs
minimálně několika látek, které lze analyticky velmi složitě
stanovit. A chemik musí vždy vědět dopředu, co hledá. Neexistuje
totiž žádná univerzální receptura, ale pouze typ sloučenin, které
se používají. Norma VW TL 774 F (verze 2010) to potvrzuje tím, že
neuvádí naprosto žádnou metodu pro jejich stanovení, jen požadavek
na jejich obsah v míře 3,5-5,0 hmotnostních procent. Když se
tedy vrátíme k testu uvedenému v časopise Svět motorů,
není naprosto jasné, jakou metodou tam citovaná "Organická aditiva
1 a 2" byla stanovena. Ale ono je to vlastně jedno. Pokud není
v jediné normě, která všechny produkty spojuje, popsáno, jak
inhibitory hodnotit, nelze je podle metodiky laboratoře jednoho
belgického výrobce soudit, natož tak dramaticky kritizovat.
Měď v chladicím okruhu
Dlouhodobě se pro ochranu měděných materiálů v chladicím
systému používají látky chemicky zvané triazoly. Tedy cyklické
sloučeniny s obsahem dusíku, které pochopitelně nejsou
z hlediska zdravotní nezávadnosti nevinné. Delší dobu se
uvažuje o jejich omezení, ovšem doposud se tak nestalo. Měď se
ze současných chladicích okruhů a motorů téměř vytratila. Neplatí
to ovšem minimálně pro motory koncernu Volkswagen. Jednou ze slitin
hliníku, pro kterou se požaduje speciální zkouška na korozní
napadání, je složitá směs hliníku, hořčíku a právě mědi. Dokonce
vozidla Audi mají vlastní ojedinělou slitinu podobného složení,
obohacenou navíc malým množstvím hořčíku. Norma TL 774 tedy
jednoznačně inhibiční ochranu mědi vyžaduje, ale opět jsme
u toho, že není žádná oficiální metodika na stanovení jejích
inhibitorů jak relativně, tak objemově.
Přestup tepla
Kdyby voda nebyla látkou s nejvyššími hodnotami tepelné
kapacity a vodivosti, bylo by dobré se jejímu mísení
s nemrznoucím glykolem vyhnout. Jejich směs je totiž
korozivnější než samotné čisté složky. Proto se nakonec do
chladicích kapalin přidávají inhibitory koroze. Jak už bylo uvedeno
výše, v míře do 5 %. Dle informací v testu kapalin G12
zhoršují teplosměnné vlastnosti. I laika ale musí napadnout
otázka, jak by taková minoritní složka mohla ovlivnit přestup
tepla. Nemohla! Jediná složka z inhibitorů, která lehce
zhoršovala odvod tepla, jsou křemičitany. A to jen díky tomu,
že za určitých extrémních tepelných podmínek gelovatí a vypadávají
z roztoku. Kvůli tomu také nakonec byly normou TL 774 D/F
dočasně zakázány. Protože jsou ale zároveň výborným inhibitorem
koroze hliníku a jejich gelovatění lze snadno zamezit přídavkem
stabilizátoru, do verze kapalin G12++ a G13 se opět vrátily.
Všechny produkty testem kapalin G12 označené termínem "zhoršený
přestup tepla" jen na základě přítomnosti anorganických inhibitorů
koroze jsou tedy neprávem nařčeny z něčeho, co tyto látky
bezpochyby nemohou ovlivnit.
Pomluvou neuškodíš
V dnešní době mají média hodně velkou moc. Stačí vypustit
jakoukoliv nepodloženou informaci nebo pomluvu a osočený má velmi
omezené možnosti, jak se bránit. Je to pravda jak v sociální,
tak v technické oblasti. Právě tady by ale mělo platit, že než
nějaký produkt napadneme z nekalé soutěže, či dokonce
poškození zařízení, ve kterém se používá, budou naše podklady
neprůstřelné. Tedy jasné výsledky, ne subjektivně přiřazené známky,
ověřitelné a uvedené metody měření a jasně dohledatelné vzorky
s jednoznačně zřejmým datem výroby a nejlépe jedním vzorkem
v záloze pro případ soudního sporu. Přesně tato základní
opatření autoři kritizovaného testu chladicích kapalin G12
neudělali a více jak 50 % produktů označily za nepoužitelné.
I kdyby to byla jen teoreticky pravda, dnešní dynamický trh by
si s více jak polovinou kapalin na trhu prodávanou nejméně
desetiletí v objemech nad milion litrů ročně poradil. Vadné
produkty by se okamžitě přestaly prodávat a používat. To se
evidentně nestalo, takže i ze statistického hlediska nemohou mít
logicky autoři pravdu.
ZDROJ: Norma VW TL 774 v anglické verzi z roku 2010,
vlastní praxe výroby nemrznoucích směsí
Příklad produktů na čerpacích
stanicích, které také mohly být testovány
Ing. Jan Skolil
Autor: Jan Skolil, Zdroj: PETROLmedia