12. 3. 2014
Test kromě srovnání různých konceptů nabídky a prodeje
zimní nafty potvrdil významnou roli odbornosti a vstřícnosti
obsluhy při prodeji zimní nafty.
Strategie prodeje zimní nafty
Tradiční dilema prodejců nafty u čerpacích stanic: Jakou zvolit
prodejní strategii při prodeji zimní nafty, aby v prodejně
nejslabším období v roce zajistila co nejvyšší výtoče?
Prodejce může nabídnout dražší prémiovou naftu
s nadstandardními nízkoteplotními vlastnostmi. Takto dá
jistotu zákazníkům, že ani v silných mrazech jejich vozidla
nezamrznou, a předejde tak jakýmkoliv reklamacím. Druhou a
efektivnější prodejní strategií je dostát pouze zákonné povinnosti
a prodávat levnější standardní zimní naftu podle normy
s filtrovatelností do -20 °C a s přicházejícími mrazy
zavézt arktickou naftu nebo nechat na zákazníkovi, zda si přikoupí
vhodný aditiv. Některé velké čerpací stanice dokonce nabízejí
možnost volby mezi prémiovou naftou a standardní zimní naftou.
V případě, že udeří silné mrazy, pak ale hrozí, že
provozovateli se nepodaří včas zavézt arktickou naftu a riziko
reklamace od zákazníků se zvyšuje. Hodně záleží také na citlivosti
palivového filtru, stupni jeho zanesení a zda v něm případně
není voda. Operabilita vozidla zákazníka pak může skončit i při -15
°C, přestože filtrovatelnost nafty byla prokazatelně - 20 °C.
Nabídka by měla jít vstříc poptávce
Je logické, že prodejci reagují při volbě zimní nafty na
aktuální trendy v poptávce zákazníků. Co se týče aktuálního
nákupního rozhodování zákazníků, záleží na mnoha faktorech - nejen
na ceně nafty a případně aditiva, ale také na průběhu zimy a na
míře obavy ze zamrzlého vozidla. Je pravda, že velká část majitelů
dieselů volí jistotu a v zimě přechází na tankování prémiových
paliv, což potvrzují statistiky jejich prodejů. Zbylá část
motoristů se v zimě spoléhá na nákup standardní zimní nafty,
do které případně přidají aditiv. Zde je na místě důležité
upozornění: aditiv se musí aplikovat vždy preventivně. Zmrzlé naftě
již nepomůže.
Pro zákazníka pak variabilita v kvalitě zimních naft a veliký
rozptyl v jejich ceně ztěžuje orientaci při volbě, jakou naftu
má natankovat. Rozhodování zákazníků o koupi zimní nafty závisí
mnohdy na tom, jakou u něj příslušný prodejce dokáže vzbudit důvěru
v zimní vlastnosti nabízených produktů. Dotazování zákazníků na
filtrovatelnost nafty není s blížícími se mrazy nikterak
neobvyklé, zvláště pokud nakupující má vlastní nebo zprostředkované
negativní zkušenosti se zamrznutím. V zimě je proto velice
důležité, aby obsluha čerpacích stanic dokázala řidičům správně a
kompetentně poradit.
Testované stanice
Nabídka zimních naft, jejich nízkoteplotní vlastnosti a
schopnost prodávajících podat o prodávaných produktech dostatek
informací a odborně poradit zákazníkovi byla předmětem našeho
prvního testu.
Abychom obsáhli celé portfolio nabídky zimních naft, rozdělili
jsme podle nabídky testované čerpací stanice do 4 typologických
skupin:
- Značkoví prodejci povýrobně aditivované prémiové zimní nafty s
kampaní na podporu jejího prodeje
- Značkoví prodejci aditivované zimní nafty bez podpory
v reklamní kampani
- Nezávislí prodejci nabízející standardní naftu (včetně
bezobslužné čerpací stanice)
- Nezávislí diskontní prodejci nabízející zimní naftu za nejnižší
ceny v lokalitě
Je zajímavé, že toto rozdělení do skupin odráží také dělení
podle cenové úrovně (s výjimkou stanice EuroOil).
Mystery shopping s odběrem vzorku
Nákup na každé stanici probíhal formou mystery shoppingu, kdy se
nakupující před tankováním dotázal obsluhy, zda prodávají zimní
naftu a pokud jede na týden do oblasti vysoko v Alpách, do
kolika stupňů mrazu je jistota, že mu nafta nezamrzne. Poté
následoval odběr pohonných hmot, kterou provedla inspektorka SGS
ČR. Týž den putovaly vzorky paliv do laboratoře, ve které byly
podrobeny zkoušce filtrovatelnosti.
Výsledky testu jsou uvedeny v tabulce. Z hlediska
vyhodnocení filtrovatelnosti veškeré čerpací stanice splnily normu,
u řady čerpacích stanic byla mezní teplota -20 °C překročena.
K rozdílům mezi údaji na dodacích listech a skutečně zjištěnou
teplotou CFPP je nutno připomenout, že na dodacím listu je uvedena
filtrovatelnost standardní nafty bez vlivu následné podvýrobní
aditivace. Nejlepší nízkoteplotní vlastnosti zimní nafty pak nabízí
společnosti, které vedou na podporu jejich prodeje komunikační
kampaň.
Jelikož kromě OMV žádná společnost veřejně nedeklaruje teplotu,
při které nafta nezamrzne, je zákazník odkázán při rozhodování o
nákupu zimní nafty na obsluhu. Mystery shopping potvrdil, jak
důležitou roli v tomto případě hraje prodávající. Prodejci na
značkových i nezávislých čerpacích stanicích čerpacích stanicích
dokázali informovat zákazníka dostatečným způsobem, většinou se
sami nabídli s radou aktivně nebo na požádání ochotně
předložili dodací listy. Výjimkou byla sice velice ochotná obsluha
čerpací sanice Agip/Eni, která vůbec nevěděla, že prodává prémiovou
zimní naftu s nadstandardními nízkoteplotními vlastnostmi a
zákazníka následně odkázala na regál s nabídkou dodatečných aditiv,
ke kterým uvedla naprosto zavádějící informace.
Na protějším pólu v přístupu k zákazníkovi se nalézají
diskontní stanice. Na čerpací stanici MV PLUS pokladní sedící
v malé buňce na výdejní refýži informoval nakupující sice
ochotně, ale nekompetentně. Nálepka na stojanech oznamující
pravidelné kontroly kvality paliv akreditovanou laboratoří není
podložena podle dodatečného zjištění smluvně s žádnou
laboratoří a jejím účelem je zvýšit u zákazníků důvěru v jakost
tankovaných produktů. V tomto kontextu by se mohlo jednat o
klamavou reklamu. Na čerpací stanici PRIM se rutinní přístup
k zákazníkovi při dotazu na možnost nahlédnout do posledního
dodacího listu překlopil do pozice podezřívavé neochoty, kdy se
dotazující zákazník cítí jako nevítaný potížista.
TEST PETROL
Společně s redakcemi Černých ovcí České televize a
Motožurnálu Českého rozhlasu jsme připravili sérii testů produktů,
zboží a služeb nabízených na našich čerpacích stanicích. Vysílání
pořadu Černé ovce s testem zimních naft - ČT 1 27.2.2014
- 17:40. Laboratorní zkoušky včetně odběru vzorků a metodiku
testování s mystery shoppingem vč. vyhodnocení zajistili
odborní partneři.
Princip aditivace zimní nafty
Aby byly v zimním období dodrženy nízkoteplotní vlastnosti
nafty, je třeba ji při výrobě ochudit o vyšší uhlovodíky, ale tím
se citelně snižuje cetanové číslo, což je nutno již
v rafineriích řešit přídavkem nitrátu. Z produkce
rafinerií tak vychází nafta s cetanovým číslem kolem 50 až 52.
Pro zimní provoz, zejména pro studené starty a hladký chod motoru
je však příznivější, pokud cetanové číslo přesahuje 55. Tento fakt
zvýhodňuje prémiové nafty s vysokým cetanovým číslem, ale
v jejich neprospěch hraje vysoká cena.
Proč se řada specialistů z oboru výroby a formulace
motorových paliv shodně staví k individuální aditivaci velmi
rezervovaně? Motorová nafta se vyrábí ze směsi petroleje, plynového
oleje a vakuového plynového oleje a ve výrobě se do ní přidávají 3
- 4 druhy aditiv. Aditiva zlepšují cetanové číslo, mazivost,
filtrovatelnost a působí proti usazování parafínů. Pokud jde o
otázku filtrovatelnosti v zimním období, tak na každou motorovou
naftu, která má určitý poměr petroleje, plynového oleje a vakuového
plynového oleje, je účinný pouze jeden druh aditiva. Dále se při
výrobě odzkouší vhodné dávkování, aby se dosáhlo filtrovatelnosti
-27 °C. Z praxe je známo, že pokud se zdvojnásobí dávka aditiva,
filtrovatelnost se zlepší o 2 - 3 °C, tedy až na -30 °C. Další
zvyšování dávky ale vede ke zhoršení filtrovatelnosti, zpět až na
-25 °C.
Pokud se tedy podíváme na otázku individuální doaditivace, pak
zvyšováním obsahu vhodného aditiva se již nedosáhne očekávaného
zlepšení filtrovatelnosti. Dodatečná nízkoteplotní aditivace
(přídavek depresantů) tedy může o trochu vylepšit parametr
filtrovatelnosti, ale palivo stejně při delším stání v nádrži
zamrzne, protože dodatečná aditivace není schopna zlepšit bod
tuhnutí.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia