29. 8. 2014
Kdysi se mě jeden volající zákazník tázal: "Je vaše
destilovaná voda pitná?". Když jsem nechápal, řekl, ať si přečtu
knihu Šokující pravda o vodě, která k jejímu výhradnímu pití
nabádá. Člověk se bez požívání destilované vody oproti přání autora
i volajícího obejde, provoz současného automobilu však
těžko.
Použití změkčené vody
Změkčenou vodu používáme kvůli ředění nemrznoucích směsí -
chladicích kapalin i do ostřikovačů. Zručnější uživatel vozidla ji
umí použít také pro doplnění hladiny elektrolytu v akumulátoru
- baterii vozidla. A každá žena jí pak nezbytně potřebuje do
napařovací žehličky. Litr destilované vody se dá pořídit
v ceně od cca 12 do 20 korun, a přestože si jí nekupujeme
kvůli obalu, který tvoří více než 90 % nákladů z její ceny
(bez marže), její kvalita s hodnotou obalu velmi souvisí.
Běžně se totiž balí do nejlevnější plastové lahve
z polyetylenu, u kterého není jisté, zda dokáže původní
kvalitu vody dlouhodobě ochránit.
Záruční doba
Destilovaná voda má vzhledem k minimálnímu obsahu iontů
tendenci je do sebe pohlcovat (ze vzduchu či z kovů). Není tak
fyzikálně téměř možné udržet její kvalitu stejnou jak na počátku
výroby, tak i po 24 nebo dokonce 36 měsících záruční doby.
Destilovaná voda je proto jedním z mála nepotravinářských
výrobků, který se prodává s menší než 24měsíční záruční dobou,
jinak povinnou ze zákona. Na trhu je proto možné setkat se
s produkty, které mají 12 či 18 měsíců pro použití od data
výroby do spotřeby.
Dovolím si tvrdit, že destilovaná voda s delší než 24 měsíční
záruční dobou může mít na konci záruky téměř dvojnásobný obsah
iontů, než měla na svém počátku. Neznamená to, že by taková voda
byla již nepoužitelná, pouze však nemusí odpovídat deklarované
specifikaci dané výrobcem na počátku výroby. Oproti předpokladům
nemusí být však tato informace natolik znepokojivá. Součástí testu
bylo jedno balení destilované vody OMV vyrobené v roce 2008
s trvanlivostí dle výrobce (VIF) 24 měsíců, která i po pěti
letech skladování má velmi dobré parametry čistoty. V tomto
případě byly dodrženy správné podmínky skladování, kdy řada výrobců
přímo na obalu uvádí, že vodu je třeba uchránit před mrazem.
Tvrdost vody
Čím je voda měkčí, tím má menší hodnotu měrné elektrické
vodivosti. Má v sobě méně solí - iontů, tím může hůře vodit
elektrický proud. Pro použití do provozních kapalin je požadována u
vody vodivost jen snížená. Přišlo se totiž na to, že úplně
demineralizovaná voda - tedy zbavená všech iontů - má tendenci do
sebe soli "nasávat" a vyrovnávat tak svůj osmotický tlak. Za
určitých okolností pak taková příliš "čistá" voda může spíše
přispívat ke korozi, než jí nepřítomností chloridů a síranů bránit.
V současnosti předepisují automobilky požadavek na vodivost
vody pro ředění nemrznoucích směsí přibližně 100-500 µS/cm. Tato
hodnota je pro použití v autobaterii příliš vysoká.
Jak je zřejmé z testu, na trhu se běžně vyskytují
destilované vody s rozmezím měrné elektrické vodivosti 1-5
µS/cm. Ta horní hranice je v podstatě maximální vodivost,
která by se měla použít pro ředění elektrolytu u autobaterií.
Dá se tedy říci, že většina výrobců nabízí kvalitou své vody
produkt vhodný pro ředění autobaterií a doplňování žehliček,
nikoliv však s vhodnými požadavky pro ředění provozních
kapalin.
Změkčovadla v provozních kapalinách
Zatímco kvalitní chladicí kapalina nebo kapalina do ostřikovačů
obsahuje tzv. chelatační činidlo - látku používanou
ke změkčení vody, elektrolyt autobaterie nic takového mít
nemůže. Průměrné či špičkové provozní kapaliny si tedy s vyšší
tvrdostí vody svým chemickým složením poradí, autobaterie ne.
Přesto se na trhu prodávají destilované vody svou kvalitou vhodné
pro autobaterie, ale nedostatečně vodivé pro provozní kapaliny
(příliš čisté). Většina vod z testu s vodivostí okolo
jednoho µS/cm je pro ředění baterie naprosto vyhovující. Ale taková
kapalina je k ředění provozních kapalin dle požadavků norem
ASTM a výrobců vozidel nevhodná!
Pravděpodobně nebude příčina zmýlené kvality destilované vody na
trhu v záměru jejích prodejců, ale spíše v nedostatku
nejnovějších poznatků od výrobců automobilů a tvůrců provozních
kapalin. Vždyť samotné normy pro nemrznoucí směsi toto buď
donedávna opomíjely, nebo procházejí aktualizací až
v současném desetiletí 21. století. Dnes by nám totiž výrobci
destilovaných vod pro automobilový průmysl měli nabídnout vody dvě:
jednu pro ředění autobaterií (a do žehliček) a druhou, se
stonásobně vyšší vodivostí pro provozní kapaliny!
Správné jméno: demineralizovaná či
osmotická
Když už jsme u té nápravy trhu s obyčejnou destilovanou
vodou, měli bychom se zastavit u jejího názvu. Už jsem se o tom
kdysi ve svých článcích zmiňoval, ale aktuálně prodávané
destilované vody většinou žádnou destilací vůbec neprošly. Když
pomineme náklady na destilační aparaturu, je ohřev takového
množství tekutiny nad 100 °C energeticky naprosto neúnosný.
Aparatura reverzní osmózy pro výrobu
demineralizované vody (vlevo). Test probíhal v laboratoři SGS
(vpravo)
Většina prodávaných vod tak prochází odstraněním přebytečných
solí spíše pomocí reverzní osmózy. Vzhled typické aparatury vidíte
na přiloženém obrázku. Taková technologie s produkcí vody o
vodivosti do 20 µS/cm se dá i se zásobními nádržemi pořídit za
pouhých čtvrt milionu korun.
Typickým příkladem je příhoda z testu, kdy prodejce u čerpací
stanice Eurobit Slaný při nákupu demineralizované vody (Carline)
podal správné informace, ale v daňovém dokladu nesprávně uvedl
prodávaný artikl jako destilovanou vodu. Tím se dopustil porušení
§16 Zákona o ochraně spotřebitele, za kterou v případě
kontroly ČOI může být na základě posouzení kontrolního orgánu
stanovena sankce maximálně do výše 1 milionu Kč.
Problémem je malá odvaha výrobců a prodejců uvést správný název
výrobku odpovídající jeho skutečným vlastnostem a správně
informovat zákazníky (je to stejné jako v případě zákazu
používat název pomazánkové máslo pro margarin nebo rum pro český
tuzemím).
Výsledky testu
Výsledky testu provedené v laboratoři SGS proběhly nad
očekávání dobře. Oproti době z počátku tohoto tisíciletí je
kvalita destilovaných vod velmi dobrá. Pouze jeden vzorek má
vodivost vyšší než 5 µS/cm. Hodnota pH všech vod se pohybuje
v požadovaném rozmezí 6-8. U dvou vzorků byly nalezeny
významnější koncentrace síranů, jež mohou přispívat ke korozi,
avšak stále dostatečně daleko pod limitem. Za velmi znepokojivou
informaci však považuji to, že ve čtyřech z devíti vzorků
destilovaných vod byl nalezen nižší objem výrobku, než je
deklarováno! Čistě statisticky to nemůže být žádnou tolerancí
plnění. Hmotnost 1 litru vody by při 20 °C měla být 998
gramů.
Testované vody jsou velmi kvalitní, a ačkoliv většina z nich
neprošla destilací, jsou svou kvalitou hodny tohoto jména.
Paradoxně však nejsou vhodné pro ředění provozních kapalin, ač je
to primární důvod, proč si je zákazník na čerpací stanici
kupuje.
ZDROJ: Normy VW TL 774,
TL 52164, ASTM D 4985, D6210, informace zákazníků, vlastní praxe
výroby nemrznoucích směsí a demineralizované vody.
Autor: Jan Skolil, Zdroj: PETROLmedia