16. 3. 2016
Ostravská čerpací stanice EuroOil na Muglinovské třídě
je vzorovým příkladem maximálně efektivní modernizace, kterou
podtrhuje profesionální a vstřícná obsluha.
Za málo peněz maximum muziky
Na Muglinovské třídě v Ostravě Přívozu stála čerpací
stanice snad od nepaměti. Tehdy ještě malinká pumpa národní podnik
Benzina zde dlouhá léta se čtveřicí jedno či dvouproduktových
hranatých stojanů nabízela ostravským motoristům pohonné hmoty
včetně takzvaného mixu pro bezpočet trabantů, wartburgů a motocyklů
s dvoutaktními motory. Po převzetí bývalé sítě takzvané "zelené
Benziny" do majetku Čepra prošla stařičká stanice velkou
rekonstrukcí. Plechobudky, které poskytovaly velmi skromné
zázemí obsluze v lacláčích s neodmyslitelnou kasírtaškou v kapse na
prsou, nahradil rozměrný obslužný objekt s prostorným obchodem. Ten
nedávno prošel doslova bleskovou rekonstrukcí, na které se výrazně
podílel i nájemce, se kterým pracovníci centrály nové dispoziční
řešení průběžně konzultovali. Během jediného týdne, kdy byla
čerpací stanice mimo provoz, se vyměnily regály za repasované
včetně nových skříněk pokladní zóny a doplnění bočnic regálových
gondol. Vymalovalo se, uvolnily a vyčistily se výkladce a prostor
prodejny tak získal na čistotě a vzdušnosti.
Sociální prostory byly opraveny, na základě návrhu
provozovatele se posunul vchod do WC úplně do mrtvého rohu
prodejny, aby se tak uvolnil prostor pro blok chladicích skříní,
které jsou tak víc po ruce zákazníkům. Nově se instalovalo posezení
pro zákazníky a horizont nad přístěnnými regály po obvodu prodejny
uzavírá subtilní atika ve firemní barevnosti. Interiér s výhradní
kombinací bílé a modré barvy navozuje atmosféru čistoty, avšak v
místě posezení působí poněkud studeně. Kreativní nájemce zde v
následujícím týdnu plánuje obložit zděný paraván a položit plovoucí
podlahu v imitaci dřeva, což nepochybně vdechne studenému koutku
kýženou útulnost pro příjemné posezení při kávě. Sečteno a
podtrženo - shop čerpací stanice je doslova vzorovým příkladem
maximálně efektivní modernizace, kdy lze s minimálními náklady
dosáhnout dokonalého výsledku.
Obchod stojí na lidech
Jak již bylo mnohokráte opakováno, stejně jako veškeré
obchody je i čerpací stanice především o lidech. A jedná-li se o
stanici, která je součástí velkého řetězce, pak je velice důležitá
i spolupráce s centrálou. Právě ta je podle zkušeného
provozovatele, který může srovnávat, nadstandardně konstruktivní a
vstřícná. Na první pohled hned po vstupu do shopu zaujme i méně
cvičené oko profesionálně uspořádaná nabídka sortimentu v regálech,
ve které se zákazník snadno orientuje.
Během přípravy rekonstrukce totiž provedl nájemce
společně s pracovníky centrály analýzu prodejů a optimalizovali
sortiment. Základem stanovení optimální nabídky byla kombinace
hodnocení ziskovosti či obrátkovosti stávajícího zboží společně se
zařazením nových artiklů a případně vyřazení kategorií s umírajícím
obratem. Výsledkem společné práce byly planogramy výchozí
prezentace nové nabídky zboží, která koresponduje s kupní silou
lokální klientely preferující nižší ceny. Prakticky v každé z
hlavních kategorií najde zákazník zboží v akci, která ho motivuje k
neplánovaným nákupům. Nájemce investoval do malé chladicí vitríny
pro bagety, do mikrovlnky pro ohřev pokrmů, pákového kávovaru a
výčepního zařízení pro točenou Kofolu, která se u zákazníků hlavně
v létě těší veliké oblibě.
Péče o zákazníka
Poslední fází na cestě k úspěšnému završení modernizace
stanice bylo vyrovnat zboží do regálů, rozsvítit a začít prodávat.
Obsluha, která brilantně zvládá aktivní prodej, je schopná během
milé, ale nikoliv vlezlé komunikace zákazníky nejen obsloužit a
případně jim fundovaně poradit, ale prodat jim ještě něco navíc.
Mezitím se pilně věnuje důsledné údržbě čistoty a doplňování zboží,
jež neprodleně ze skladu dodává do uprázdněných mezer na regálech
hned potom, co je odebrali zákazníci k nákupu.
Stále je ale co zlepšovat. Audit i na zdánlivě
dokonale vedené čerpací stanici detekoval několik drobných
nedostatků, z nichž nejzávažnějším jsou zanesené odvodňovací žlaby
na vjezdu z hlavní silnice. Protože jde o zařízení města,
provozovatel se snaží zatím marně domoci nápravy a nemůže ani
vyčistit žlábek svépomocí. Bláto a louže po každém i sebemenším
dešti kazí výborný dojem z čerpací stanice hned na samém začátku.
Nejpalčivějším problémem současnosti je pro nájemce najít náhradu
za kolegyni, se kterou se koncem ledna musel rozejít. Paradoxně zde
na Ostravsku, které patří mezi regiony s největší nezaměstnaností,
je dosti nesnadné sehnat dostatečně kvalitní personál.
Na slovíčko s nájemcem - Miroslav Krowiarz
(1964)
Kdy jste se dostal k provozování čerpacích stanic a
co jste dělal předtím?
Začal jsem v roce 1992 jako první soukromník
na Ostravsku se servisem výdejních stojanů a postupem času jsem se
dopracoval k provozu čerpacích stanic. První čerpací stanicí
od roku 1996 byl K-Petrol, který později převzala Benzina. Posléze
jsem deset let provozoval dvě čerpací stanice OMV a teď jsem již
čtvrtým rokem u Čepra jako provozovatel 4 stanic
EuroOil.
Co Vás na profesi provozovatele nejvíc uspokojuje?
Především to, že mohu být v tomto oboru
kreativní a že se pořád dá vymýšlet něco nového.
Máte pro kreativitu dostatek prostoru jako provozovatel
řadové čerpací stanice velkého řetězce?
Jsem samozřejmě v rámci daných pravidel do jisté
míry omezený. Stále je co zlepšovat, v součinnosti
s Čeprem bych chtěl lépe zorganizovat místa pro vysávání a
huštění pneu a chtěl bych prosadit realizaci mycích boxů. Zásadně
ale nedělám žádnou "partyzánštinu", naopak jsme vždycky s
pracovníky centrály našli společnou řeč a vždycky to dopadlo ku
prospěchu obou stran.
Jak se vyrovnáváte s konkurencí celé plejády čerpacích
stanic různých značek v blízkém okolí?
Co se týče shopu, tak se samozřejmě snažíme dělat
maximum. A pokud se naše snažení daří sladit s cenotvorbou paliv,
pak nám to společně velmi dobře funguje. Zdejší lidé velmi citlivě
sledují ceny. Kdybychom byli výrazně cenou jinde, tak se to
okamžitě projeví na výtoči i prodejích v shopu. Ale naštěstí Čepro
dlouhodobě drží adekvátní cenovou hladinu vzhledem charakteru
zdejší klientely, a tak jsme i v tak silné konkurenci poměrně
úspěšní.
Čerpací stanice EuroOil
Provozovatel: ČEPRO, a. s.
Provozní doba: 6:00 - 22:00
Nabídka produktů: Natural 95,
Natural 98, Optimal 95, Diesel Optimal (nafta bez biosložky),
LPG
Služby: Prodejna, kompresor,
vysavač,
Počet zaměstnanců: 3 ženy
Zaujalo nás (přednosti a pozitiva)
- Čistý a vzdušný interiér shopu - výsledek efektivní
modernizace
- Vyspělá úroveň aktivního prodeje obsluhy
- Vysoká úroveň merchandisingu s množstvím zboží v akci
Skryté rezervy
- Louže a bláto ve vjezdu do čerpací stanice (ucpaná
kanalizace v majetku města)
- Absence nabídky služeb mytí vozidel
- Při tankování LPG uzavřená prodejna (obsluha je na směně
samotná)
Kvalitativní úroveň čerpací stanice:
Kvalitativní úroveň čerpací stanice byla ověřena komplexním
hloubkovým auditem v rámci sytému CONVENIENCE externí
nezávislou specializovanou firmou TOMAS consulting. Audit zároveň
potvrdil způsobilost nominace čerpací stanice měsíce do soutěže
PETROLawards v kategorii Čerpací stanice roku.