Elektromobily prý znečišťují stejně jako auta se spalovacími motory

Vědci z univerzity ve skotském Edinburghu došli k závěru, že elektromobily a hybridy produkují stejně hodně - ne-li ještě více - atmosférických toxických částic jako vozy se spalovacími motory. Rozhodující má být hmotnost vozidel.

Nabíjecí stanice v Číně
Studie, na které pracoval tým pod vedením Victora Timmerse a Petra Achtena z university v Edinburghu, rozvoji elektromobility nenahrává. Na co vlastně skotští vědci přišli? Znečištění, na které upozorňují, je způsobeno rozdílem v hmotnostech. Elektromobily jsou totiž podle tvrzení vědců v průměru o 24 % těžší než ekvivalentní vozidla se spalovacími motory - a to znamená, že rychleji opotřebovávají pneumatiky, rychleji se jim ničí brzdy a víří více prachu. A právě tyto "nevýfukové" emise částic mají mít zásadní podíl na znečišťování. Peter Achten ve své studii doslova uvedl, že nevýfukové emise z brzd, pneumatik a silnice jsou mnohem větší než výfukové emise ve všech moderních autech a jsou navíc toxičtější než emise z moderních motorů. Právě ony by mohly být pravděpodobně klíčovým faktorem v nárůstu počtu infarktů či astmatických záchvatů. Tato forma znečištění přitom v dopravě není dostatečně regulována - a to ani v případě klasických vozů se spalovacími motory, upozorňují vědci.
Znečišťování nevýfukovými emisemi navíc podle skotských vědců nabírá na závažnosti s tím, jak se elektromobily zvětšují a roste jejich hmotnost. Důvodem mají být především jejich lithium-iontové baterie. Autoři proto navrhují, aby se další vývoj elektromobilů soustředil na snížení jejich hmotnosti. Poté, co zjištěním vědců začali věnovat pozornost několik média, se však objevily i kritické hlasy expertů, kteří o závěrech výzkumu pochybují.

Autor: jk

Diskuse

  • cha cha, 30. 5. 2016 15:42: Elektromobil brzdí v 90% motorom - rekuperácia. Tento článok je nezmysel.
    • nesersidohuby, 30. 5. 2016 16:11: Brzdenie motorom - elektro rekuperácia. Šetrí brzdy aj pneumatiky. Je síce pravda, že elektromobil má extrémne zrýchlenie pri ktorom sa viac opotrebujú pneumatiky, ale to nieje problém.
    Reagovat na komentář
  • cha cha, 30. 5. 2016 15:45: Tesla S má problém s tým, že sa im ohnú brzdné disky, lebo ich takmer nepoužívajú. Klasické brzdy sú v elektromobile len pre núdzové brzdenie. Elektromotor vie narozdiel od dechtového motora, vyvinúť trvalú brzdnú silu od 160km do 0km.
      Reagovat na komentář
    • spiatočník, 30. 5. 2016 15:53: Elektromobil + samojazdiace taxi. Netreba betónovať parkoviská ani križovatky so semafórmi. Dieselový motor patrí do minulého tisícročia. Tak ako ropné vojny a rakovina pľúc, semafor a parkovisko, čerpacia stanica, čí výmena oleja, filter pevných častíc a AdBlue.
        Reagovat na komentář
      • nesersidohuby, 30. 5. 2016 15:59: Čim ťažšie auto tým vyššia bezpečnosť. Na elektro bicykli sa neoplatí rekuperovať energiu, lebo je príliš ľahký.
          Reagovat na komentář
        • nesersidohuby, 30. 5. 2016 16:13: Dám 1000EUR tomu kto napíše hlúpejší článok.
            Reagovat na komentář
          • Jan, 24. 9. 2019 19:08: Dobrý den. Tu jsem narazil na poměrně zajímavý článek ohledně elektrmobilů v čr dnes https://www.dopravniznaceni.com/Jak-je-na-tom-Cesko-s-elektromobily-dnes-b5045.htm Jak to vidíte vy?
              Reagovat na komentář
            Přidat nový komentář

            Petrol Magazín

            Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
            Aktuální číslo

            Přihlašte se k odběru novinek