Nissan má elektromobil s palivovým článkem na bioethanol

Japonská automobilka Nissan představila v Brazílii první prototyp vozidla, které pohání elektromotor živený elektřinou vyráběnou palivovým článkem z bioethanolu (Solid Oxide Fuel-Cell, SOFC). Vůz je postaven na základě elektrické dodávky e-NV200, má však úplně jiné pohonné ústrojí.

Nissan e-NV200 biothanol

Princip fungování tohoto systému je prakticky stejný jako u "vodíkových" aut, z pohledu řidiče se jen liší vstupním palivem. Místo vodíku se tankuje etanol a ve speciálním palivovém článku vzniká jeho chemickou reakcí elektřina, která se ukládá do li-ion akumulátoru o kapacitě 24 kWh, z něhož si bere potřebnou energii standardní asynchronní elektromotor. Prototyp jezdí na stoprocentní ethanol v 30litrové nádrži a dojezd více než 600 km.
Unikátní systém pro výrobu elektrické energie dokáže pracovat i s jinými palivy. Kromě etanolu nebo roztoku etanolu a vody umí vyrábět elektřinu i ze zemního plynu. Zatímco vozy na vodík emitují jen vodní páru, v případě etanolu se samozřejmě uvolňuje také oxid uhličitý, jehož emise jsou v průmyslu bedlivě sledované a hlídané. Nissan však tvrdí, že v případě použití bioethanolu jsou emise CO2 neutralizovány růstem plodin, z nichž se toto palivo vyrábí. Zjednodušeně řečeno, rostliny vyprodukovaný oxid uhličitý během svého růstu zase absorbují.
Bioetanol se dnes vyrábí technologií alkoholového kvašení z různých plodin, například kukuřice, obilí, cukrové třtiny nebo cukrové řepy. "V porovnání s vodíkem je ethanol velmi snadné získat a je samozřejmě výrazně jednodušší jej skladovat. To výrazně snižuje náklady," tvrdí výkonný viceprezident Nissanu Hideyuki Sakamoto. Díky snadné dostupnosti etanolu a nízké hořlavosti směsi etanolu a vody není systém závislý nebo limitovaný stávající infrastrukturou dobíjecích stanic, což by mělo usnadnit jeho zavádění na trh. V budoucnu by se tak lidé místo u čerpací stanice mohli zastavit v obchodě a koupit si palivo přímo u pultu. Automobilka plánuje využití svého typu palivového článku od roku 2020. A slibuje přitom provozní náklady na úrovni současných elektromobilů. Představený prototyp nyní čekají provozní testy na veřejných silnicích Brazílie.
"Elektrický palivový článek na biopalivo nabízí dopravu, která nezatěžuje životní prostředí, podporuje již existující infrastruktury a umožňuje lokální výrobu energie. Toto využití biopaliva umožňuje, aby se v budoucnosti stalo uživatelsky ještě přívětivějším, ostatně se směsí etanolu a vody se manipuluje lépe a bezpečněji než s většinou ostatních paliv. Myslím si, že to má obrovský potenciál pro podporu růstu trhu," řekl na adresu nového druhu aletrnativního pohonu šéf automobilky Nissan Carlos Ghosn.

Autor: TZ, Zdroj: Nissan

Diskuse

  • TDIrakovina, 15. 8. 2016 14:06: Z CO2 ešte nikto rakovinu nedostal akurát sú z neho zelenšie lesy a trošku zábavnejšie počasie. Elektromobilom patri budúcnosť.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek