Chystají se dotace na vozidla s alternativními pohony

Výzvu na dotace na nákup automobilů s alternativním pohonem pro kraje a obce vyhlásí Ministerstvo životního prostředí (MŽP) pravděpodobně už letos v říjnu.  Dotace 50 tisíc Kč je určena pro vozy na stlačený zemní plyn (CNG), dalších 100 tisíc korun by mělo zamířit na plug-in hybrid, tedy hybridní auta, jejichž baterie mohou být dobity tím, že se připojí k elektrickému zdroji, a 150 tisíc Kč by měl být příspěvek na nákup čistého elektromobilu.

Dobíjecí stanice Zlín
Zdá se, že podobná místa v nebližší budoucnosti již nebudou zívat prázdnotou...

V roce 2017 by se mohla stejná nebo podobná výzva týkat už i občanů. Podle MŽP mají kraje, města a obce stejný zájem o CNG vozy a elektromobily, 43 resp. 48 procent a nejmenší zájem jen 9 procent o vozidla hybridní. "Aktuálně běží nebo se připravuje řada programů, které jsou komplementární s vládou schváleným Národním akčním plánem čistá mobilita a mají jediný cíl, a sice podpořit nákup vozidel na alternativní paliva. Česku hrozí, že nesplní ekologické závazky v dopravě," říká Jiří Šimek z Českého plynárenského svazu (ČPS). Obce a kraje tak budou moci už letos na podzim požádat o dotace v předpokládaném objemu 150 milionů Kč na pořízení vozidel na alternativní paliva. MŽP plánuje vyčlenit tuto částku z Národního programu Životního prostředí. Dotace 50 tisíc Kč má být vyhrazena pro vozy na stlačený zemní plyn (CNG), dalších 100 tisíc korun má zamířit na plug-in hybrid, tedy hybridní auta, jejichž baterie mohou být dobity tím, že se připojí k elektrickému zdroji, a 150 tisíci korunami přispět na nákup čistého elektromobilu.
"Výstupy z dotazníků zpracováváme. Od dotázaných obcí, měst a krajů jsme obdrželi 78 odpovědí, 70 obcí/měst a 8 krajů. Vyplývá z nich 57% zájem o elektromobily a hybridy a 43% o CNG. Co se týče typů vozidel, pak obce a kraje mají eminentní zájem o osobní a užitková vozidla, menší zájem pak evidujeme u nákladních automobilů a skútrů. Dotazníky využíváme jako doplňkový a orientační materiál pro nastavení výzvy, kterou dle předpokladu vyhlásíme v průběhu října," říká Dominika Pospíšilová z MŽP. "V roce 2008 státní správa dostala vládou nařízeno během 5 ti let obměnit čtvrtinu vozidel vozových parků za čistá vozidla a pouze úřady krajů, na rozdíl např. od ministerstev, měly již tehdy o ekologická vozidla zájem. Ani dnes, po 8 mi letech, ale zdaleka podíl těchto vozidel ve státní správě rozhodně nečiní 25 procent," dodává Jiří Šimek z ČPS. Přestože 97 procent prodejů nových osobních vozidel u nás je bohužel stále na tradiční paliva, konečně začíná být o alternativní paliva zájem. "Největší zájem z vozů na alternativní paliva je v České republice o vozy na CNG. Prodává se jich u nás už dvakrát více než hybridních vozidel, téměř 20krát více než elektromobilů a už 70krát více než na plynné palivo propan-butan - LPG. Za prvních 8 měsíců roku 2016 se registrovalo u nás už 2118 jen nových osobních a dodávkových CNG vozidel, to činí více než 1 procento z nově registrovaných v této kategorii," říká Jiří Šimek z ČPS. 
Pod názvem EkoAuto 2016 připravuje veletržní správa Incheba první autosalon věnovaný pouze vozidlům s ekologickým pohonem. EkoAuto se uskuteční od 22. do 25. září na v Křižíkově pavilonu E na Výstavišti v Praze Holešovicích a zástupci obcí, měst i krajů mohou 22. září od 14 do 18 hodin v rámci doprovodného programu přijít dozvědět veškeré podrobnosti k dotacím pro vozidla na alternativní pohon. Konferenci zahájí zástupce Svazu měst a obcí a mezi přednášejícími budou nejen zástupci výrobců vozidel, ale především zástupci ministerstva životního prostředí, ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva pro místní rozvoj a ministerstva dopravy. Český plynárenský svaz zde bude také prezentovat pestrou nabídku CNG vozidel, a to jak osobních, tak i užitkových.

 

 

Autor: TZ, Zdroj: ČPS

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek