Autobusy na CNG jsou u nás v kurzu, za poslední dva roky se jejich počet zdvojnásobil

Dnes začal v Průmyslovém paláci areálu Výstaviště Praha - Holešovice veletrh Czechbus 2016 (22. - 24. 11.). Nechybí zde ani autobusy na stlačený zemní plyn (CNG), kterých v současnosti jezdí po Česku již více než tisíc.

Czech bus - CNG autobus

Ročně se u nás registruje asi tisíc nových autobusů na všechna paliva. "Města u nás dnes dlouhodobě preferují ze všech alternativních paliv právě CNG jako nejvhodnější palivo pro městskou hromadnou dopravu, za poslední dva roky se počet takových autobusů zdvojnásobil" říká Jiří Šimek, člen Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).
Podniky s 30 autobusy mohou s CNG ušetřit ročně přes deset milionů korun. Kromě finančních úspor jsou ale CNG autobusy vhodné pro městskou hromadnou dopravu zejména proto, že jezdí mimořádně tiše. U motoru na CNG je spalování iniciované zapalovacími svíčkami a probíhá velmi jemně. Autobus na CNG (MAN) dokonce získal světové prestižní ocenění Bus of the Year 2015. Ve světě jsou CNG autobusy běžnou záležitostí. V říjnu si například objednalo město Madrid, ve kterém jezdí již více než 700 CNG autobusů, dalších 109 a městu Los Angeles bylo v listopadu dodáno 900 nových CNG autobusů.
I u nás jdou nové CNG autobusy na odbyt. V oblasti Českotěšínska budou již od prosince tohoto roku jezdit autobusy jen na CNG. ČSAD Havířov také využívá co největší množství autobusů na CNG. Společnost nyní objednala dalších 39 nových autobusů na CNG a celkově tak bude v jejich regionu jezdit asi 150 autobusů poháněných CNG. Prvních nových CNG autobusů se už začátkem prosince dočkají lidé, kteří cestují z Českého Těšína do Karviné, Třince, Jablunkova nebo Frýdku-Místku.
V nejvytíženějších českých městech, jakými jsou například Ostrava nebo Brno, už autobusy na CNG nahradily významný podíl těch původních s klasickými naftovými motory. Právě Brno, také s pomocí evropských dotací na ekologickou dopravu, hodlá koupit v nejbližších letech dalších 60 autobusů na CNG za půl miliardy korun, už příští rok by mělo jezdit dalších 23. Těchto 60 nových autobusů sníží Brnu množství emisí o 20 tun za rok. A tím bude mít Brno více než polovinu ze všech 300 autobusů jen na CNG.
ČSAD Kladno také předložilo projekt na nákup 27 dalších autobusů na CNG. Kroměříž plánuje, že během následujících čtyř let vymění všech osm autobusů, které v současné době vlastní, právě za ty na CNG. Nákup nových ekologických autobusů na CNG chystá i Dopravní podnik Karlovy Vary a České Budějovice. Toto město v jižních Čechách v následujících letech plánuje pořídit s využitím programů Evropské unie celkem 24 vozů na CNG. Žádost o dotaci ve výši přes 160 milionů korun hodlá předložit už do konce listopadu. I město Tábor se již několik let cíleně orientuje na provoz autobusů městské dopravy na CNG, a také i vozidel komunálních.
A také dopravní podnik měst Liberec a Jablonec nad Nisou chce pořídit 17 bezbariérových autobusů do dvou let. Autobusy vyjdou na téměř čtyřiadevadesát milionů korun, peníze na ně chce společnost získat z dotací.

 

 


 

Autor: TZ, Zdroj: ČPS

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek