Balené bagety a sendviče mají konkurenci

Balené bagety a sendviče ustoupily o něco z dřívější slávy, na jejich místo se tlačí dopékané panini a obkládané bagety dle chuti zákazníka přímo před jeho očima.

Bagety 1
Na trhu dnes převládají osvědčení výrobci, kteří dokáží dlouhodobě připravovat balené sendviče a bagety v požadované nekolísavé kvalitě, čerstvosti a za akceptovatelnou cenu, což není vůbec lehký úkol. Za uplynulé tři roky trh balených baget a sendvičů ustoupil o něco z dřívější slávy, přesto jde nadále o výborně prodejné zboží všude, kde je větší frekvence zákazníků. Na místa balených baget se teď tlačí dopékané bagety a obkládané dle chuti zákazníka přímo před jeho očima.

Crocodille a Hamé - spolehlivý tandem

Společným jmenovatelem pro obě konkurenční firmy je právě dlouhodobá spolehlivost a sofistikovaný, uzavřený systém. Podle odhadů odborníků z této branže je celková velikost trhu za uplynulý rok zhruba padesát milionů kusů balených baget a sendvičů, z nichž je minimálně 70 procent prodáno na čerpacích stanicích. Mírnější pokles je znát i v letošním roce. Přitom ještě před třemi roky se jich na českém trhu prodalo kolem 65 milionů kusů! Čas od času se sice objeví další výrobce, který omráčí úžasnou cenou a nabídkou. Ta ovšem mívá jepičí život a ve svých důsledcích celý trh poškodí. Tím ovšem nechceme říci, že řada regionálních lahůdkářských výroben nemá místo na slunci a v prodeji, jak se říká "kolem komínu" - tedy v relativně menším regionu.
Důvodů poklesu prodeje balených baget je ovšem daleko víc. Jak před časem uvedl v MF Dnes ředitel společnosti Hamé Martin Štrupl, za poklesem prodejů je nutné vidět špatnou ekonomickou situaci a tendenci spotřebitelů šetřit. Navíc je část balených baget nahrazována čerstvě dopékanými a plněnými bagetami, či rozpékanými panini přímo v místě prodeje.

Nové prodejní koncepty

Na propad prodeje balených baget musí samozřejmě tradiční výrobci adekvátně reagovat a nabízet své služby i v tomto segmentu. Hamé se snaží propadu v prodeji zabránit například náhradou komponent na čerstvě připravované bagety a rozšířením nabídky řady baget určených pro rozpékání na pumpách. Společnosti Hamé se mj. rozhodně vyplatila předchozí sázka na prémiovou značku Simply Fresh i její mediální podporu a billboardy u silnic v kombinaci se sponzoringem dopravního zpravodajství na Rádiu Impuls.
Společnost Crocodille v reakci na přípravu baget v místě prodeje spustila už v minulém roce prodejní koncept "Best before Tomorrow" a rozšířila výrobu mražených panini, jež lze dlouhodoběji uchovávat a rychle použít v okamžiku vyšší, zejména nárazové spotřeby. Majitel společnosti Crocodille Petr Cichoň tisku sdělil, že on za poklesem prodejů vidí celou řadu faktorů, zejména však nabídku dalších a dalších fast foodových řetězců. "Na vině poklesu prodeje balených baget je mimo jiné jistě i menší výtoč pohonných hmot. Méně časté tankování je způsobeno nejen šetrnějším chováním, ale i nižší spotřebou nových aut." Není divu, že firma Crocodille, považovaná za jedničku na trhu, se snaží výpadky prodejů balených baget na pumpách řešit vlastním řetězcem zatím necelé dvacítky prodejen "Bageterie Boulevard", kde se před zákazníky doslova čaruje při předvádění novinek a při obkládání baget.

Cena - kvalita - servis

Někteří oslovení oblastní distribuční manažeři obou zmiňovaných firem ovšem konstatují i častou "svéhlavost" provozních či majitelů čerpacích stanic, když nereagují na jejich doporučení: "Jedná se v prvé řadě o ignorování cenových doporučení. Pokud je cena přemrštěná, automaticky se přichází o celou řadu zákazníků a snižuje se obrat. Ani pozdější úprava ceny směrem dolů nemá poměrně dlouhou dobu velký význam, protože zákazníci na takovém místě jednou udělali špatnou zkušenost a na své trase nakoupí u konkurence. Méně chyb je vidět při využívání a umisťování firemních prodejních chladicích vitrín či automatů, spočívající hlavně v nedoplňování zboží, či špatném umístění prodejního nábytku mimo nejfrekventovanější trasu v shopu. Prakticky vymizely konfliktní situace v rámci poskytovaného úplného servisu spojené se zpětným odkupem zboží s prošlou lhůtou spotřeby. Je to právě uzavření celého sofistikovaného "koloběhu" vnitřních procesů, jež prodejcům i spotřebitelům zaručuje stálou kvalitu a čerstvost a je do něj třeba v prvé řadě zařadit i čerpací stanice, jako nejvýznamnější prodejní místo. Dobrá spolupráce personálu ČS s distribučními manažery je pro úspěch prodeje zcela zásadní.

MEZITITULEK: Ceny jako na houpačce

K cenám balených baget, které se na jedné trase od pumpy k pumpě liší i o desítky procent, jsou názory konzumentů ještě ostřejší a vyhraněnější. Z internetových komentářů, kdy zákazník rozhodně nerozlišuje podle petrolejářské společnosti a jeho řetězce či malé soukromé pumpy, ale jen podle ceny a kvality, vybíráme:

  • "Nedávno jsem tankoval a říkal jsem si, že pojím bagetku, ale když jsem viděl, že dnes už stojí 75 korun, tak jsem krmení odložil. To je děsný, za ty prachy by mi snad ani nechutnala..."
  • "Až ty balené bagety nebudou tak předražené a budou chuťově dobré, tak si ji na cestu koupím, ale za ty prachy se dá sehnat i menu v restauraci..."
  • "Dřív jsem je jedl celkem často, dneska, když stojí 60 Kč a víc, se radši zastavím na hotovku..."
  • "Za poklesem prodeje baget vidím jen jediný důvod. Je to na benzínkách přemrštěná cena oproti normálu, kde cena bagety je mnohdy navýšená až o 100 % i více. Kdyby byly ceny přijatelnější a čerpací stanice na tom nechtěly rychle zbohatnout, tak by se jim bagety prodávaly snáze, i lidi by měli větší zájem o jejich koupi. Lepší mít tržby z přijatelných cen a z více zákazníků plus větší odbyt, než mít ceny napálené a spoléhat se, jestli to někdo koupí a nebo jestli jim to nepropadne v záruce…"

Při našich reportážních zastávkách jsme ale příliš mnoho předražených baget nezaznamenali. Přesto ale zarazí například cena bagety u Benziny v dnes málo frekventovaném západočeském Stříbře na bývalé trase k Rozvadovu za 65 Kč a stejné, například ve VS Petrol v Davli u Prahy za 35 Kč, kde navíc dělají i vlastní rozpékané bagety za přibližně stejnou cenu s uzeninami místního vyhlášeného řeznictví a velkouzenářství. Jak je to u takových čerpaček s obrátkovostí zboží, to není třeba uvádět.

Nepodceňujte zákazníky

Názory zákazníků není nikdy dobré brát na lehkou váhu a např. společnost Crocodille - stejně jako celá řada dalších nadnárodních fast foodových společností - uskutečňuje u českých dálnic a frekventovaných jedniček vlastní řešení mimo prostory čerpacích stanic a samozřejmě k jejich škodě, pokud se s nimi naopak nedohodnou na nějaké formě spolupráce. Nejnovější provozovny Bageterie Boulevard s podobnou koncepcí drive thru, jako mají řetězce KFC či McDonald´s, už existují v Plzni a objeví se i na výjezdech z hlavního města a v dalších městech.
Účinná obrana podnikavých a úspěšných pumpařů je příprava vlastních obkládaných baget, což je mimochodem trend u většiny ČS s existujícím zázemím rychlého občerstvení či restaurací. Tak jako mnoho zákazníků jednoznačně preferuje balené bagety a vidí jejich pohotovost "být po ruce v tu pravou chvíli", je početná i druhá skupina, kterým obaly na bagetách a sendvičích vadí. Tvrdí například, že bagety "houbovatí", stávají se z nich "gumáci" a do sendvičů že se například nasává obsah oblohy (rostlinná másla, dresingy, majonéza) - to vše navíc ulpívá na kluzkých obalech baget či sendvičů a jejich konzumace za jízdy rozhodně není ideálem ani z hygienických, zdravotních a bezpečnostních důvodů.

Zákazníci preferují čerstvost

Řada čerpacích stanic čerstvé bagety připravuje přímo na čerpací stanici. Vyrovnány v chladicí vitríně lákají k okamžité koupi. Zákazník je za čerstvost a kvalitu ochoten akceptovat odpovídající cenu. Standardně se připravují čerstvé bagety na prémiových stanicích Benziny, OMV a Lukoilu, kde se bagety navíc připravují přímo před očima zákazníků.
V bistrech s rychlým občerstvením často zjišťují, že vlastní iniciativa při plnění baget, housek a sendvičů nakonec není o moc levnější, protože při kalkulaci cen se příliš neuvažuje o práci navíc u vlastních spoluzaměstnanců. Také obstarávání potřebných surovin v podstatě v malém množství a za maloobchodní ceny představuje další vyšší náklady a rázem se mění představa o úsporách při vytváření vlastních obložených baget. Spíš by se mělo jednat o formu rozšíření nabídky, protože mohou být naopak dražší, kdy na přání zákazníka jsou plněny například větším množstvím uzenin, sýrů a zeleniny, místo majonézy a dresingů je použito např. máslo atp. V tomto směru je zřejmě nejdál fast foodová společnost SUBWAY a kdo se jí vlastní tvorbou obložených baget chce přiblížit, měl by k ní občas zajít na výzvědy nebo se přímo informovat u českého zastoupení nejrozšířenějšího světového fast foodového řetězce. V zahraničí je občerstvení SUBWAY poměrně často součástí shopu čerpacích stanic, protože jeho franšízový koncept umožňuje flexibilní a prostorově velice úspornou implementaci do stávající prodejny benzinové pumpy.

Bagety 2
Součástí gastrokonceptu Lukoilu s názvem Panos je příprava baget přímo před očima zákazníků

Autor: Mikuláš Buleca

Diskuse

Přidat nový komentář

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek