Boom ručních tlakových myček

Současný trh samoobslužného vysokotlakého mytí v Česku je na vzestupu. Podle odborníků je základem úspěšného provozu vhodná lokalita s dostatečným zákaznickým potenciálem. Trendem jsou mycí centra.

Boom ručního mystí_2

Silný rozvojový potenciál

Protože se u nás během 22 let rozšiřovala především síť portálových mycích linek, samoobslužné ruční vysokotlaké mytí je v Česku v současnosti na velkém vzestupu. Ve srovnání s okolními státy ale stále Česká republika zaostává. Český trh má silnou tendenci konvergovat k vývoji v Německu a z tohoto pohledu Česko disponuje velice silným rozvojovým potenciálem.
Jedním z důvodů prudkého rozvoje ručního mytí je akutní nedostatek mycí kapacity a samozřejmě i násobně nižší investiční a provozní náklady oproti provozům portálových mycích linek. V boxech ručního mytí umožňuje jejich provozovatelům úspěšně nabízet službu mytí vozidel i v lokalitách s předpokládanou nižší četností mytí, která by již nezaručila efektivitu provozu portálu.
Rostoucí trend v posledních letech potvrzují podle dodavatelů mycích technologií poptávky zájemců, kteří chtějí postavit jak malé provozy ručního mytí s 1-2 boxy, tak i velká centra s až 8 boxy včetně samoobslužných vysavačů, které jsou nezbytným doplňkem provozu mytí vozidel.

Trend určuje zákazník

Trend ovlivňuje především móda přicházející ze sousedních zemí. Příčin, proč zákazník vyhledává samoobslužný mycí box, je několik. Z pohledu zákazníka se jedná o levnější způsob umytí vozidla, kde si ovšem musí zákazník umýt své auto sám a kde si kvalitu umytí určuje v poměru cena/rozsah/kvalita. Konečná cena za mytí je pro zákazníka v globále nižší než v portálové myčce. Osobní automobil lze při běžném zašpinění umýt za cca 60-80 Kč během 8-10 minut.
Ruční mytí a portálová mycí linka si přitom moc nekonkurují - každá má svoji cílovou skupinu. Záleží na tom, jak provozovatel daný projekt mycího provozu uchopí. Jsou zákazníci, kteří používají k mytí vozidel výhradně portálové myčky, a nikdy by si ručně auto neumývali. Stejně tak jsou ovšem tací, kteří by nikdy nevjeli do kartáčů. Dalším důvodem, proč zákazník vyhledává mycí box, je možnost umýt si auto sám, protože to "nikdo lépe neudělá".
U většiny přívrženců ručního mytí převládá subjektivní pocit, že vyloučili možnost poškození laku vozu portálovou myčkou. Přestože rozdíl v kvalitě nebo šetrnosti mytí ve srovnání s portálovou nebo tunelovou myčkou s textilními kartáči není veliký, i u nás roste počet zákazníků, kteří se obávají svěřit očistu svého vozu mycímu stroji. Ti ale vyžadují nanejvýš šetrné a vysoce kvalitní mytí.
Nespornou výhodou ručního mytí je možnost umytí obtížně přístupných míst na vozidle, např. podběhů. V boxech ručního mytí jsou také stále více k vidění automobily, které nemohou zajet do mycí linky z důvodu tvarové složitosti (pickupy), nebo užitkové vozy příliš velkých rozměrů. Ruční mytí pak využívají také motocyklisté k dokonalému umytí motocyklů či majitelé přívěsných vozíků.

Vysoce efektivní mycí centra

Ruční vysokotlaké mytí může být vhodným doplňkem k automatické portálové myčce a spolu se samoobslužnými vysavači vytváří profesionální samoobslužná mycí centra, kde je nutností nabídnout komplexní nabídku mytí a péče o automobil. Nezbytná je portálová mycí linka nebo průtahová mycí linka, několik boxů samoobslužného vysokotlakového mytí a několik míst pro samoobslužné vysavače, nabídka občerstvení pro zákazníky a další služby. Obecně pak platí: čím vyšší investice do mycího parku, tím vyšší zisk. Oblíbenost mycích center s ručním samoobslužným mytím v zemích západní Evropy je léty prověřená a stabilní.
Tlakové ruční samoobslužné mytí není pouze vhodný doplněk k automatické mycí lince. Je to jiný způsob mytí automobilů než mycím portálem a je svébytnou ucelenou kompletní službou. Z pohledu provozovatele se jedná většinou o jednoduché provozy s nízkými investičními a provozními náklady s dlouhou životností. I z těchto důvodů jsou samoobslužné mycí boxy provozně vysoce efektní. V kombinaci s portálovou mycí linkou, kdy se využije jedna technologie ČOV včetně příslušenství, jsou stavby ručních samoobslužných boxů velmi zajímavou investicí.

Rozhodující je lokalita a vybavení

Aby provoz myčky byl dostatečně efektivní a zaručil nejrychlejší návratnost investice, je nezbytné před realizací splnit řadu úkonů. Návratnost investice je zaručena za předpokladu důkladné analýzy před započetím projektu. Solidní dodavatelé mají pro tuto analýzu zpracované dotazníky, ve kterých se hodnotí celá řada ukazatelů. Na základě výsledku této analýzy je stanovena předpokládaná návratnost investice. Konečné rozhodnutí je plně věcí investora. Nakonec ale rozhoduje především schopnost provozovatele se v dané lokalitě marketingově prosadit.
Z hlediska komerčního úspěchu mycího centra je výběr správné lokality zásadním faktorem. Proto se doporučuje lokalizace s přímou vazbou na místo s vysokou frekvencí automobilů - čerpací stanici, parkoviště supermarketu či většího sídliště. Neméně důležitou podmínkou pro vybudování úspěšného mycího centra se samoobslužnou technologií je dostupnost inženýrských sítí (elektrická energie, voda, plyn a možnost odvodu odpadní vody do kanalizace). Dlouhodobou konkurenceschopnost do budoucnosti zajistí výběr kvalitní a inovativní technologie umožňující optimální nabídku služeb.
Pokud tvoří ruční mytí doplněk k portálové myčce, stačí standardní výbava mycích boxů, protože hlavní příjmy plynou právě z portálu. Pokud ovšem chceme koncipovat mycí centrum jako ruční, samoobslužné, nebo dokonce bezdotykové, je potřeba tomu přizpůsobit i výbavu technologie - například filtraci a změkčení vody, její ohřev, systém "prášek", který nahrazuje mycí účinek kartáče, osmotickou vodu pro oplach beze šmouh nebo aplikaci nanovosku. Řada investorů považuje zejména oplach osmotickou vodou za zbytečný a nákladný luxus. V blízké budoucnosti bude jednotka reverzní osmózy standardem.
Chybou by bylo šetřit také na kapacitě provozu ručního mytí. Pokud se ruční mytí má stát ziskovou investicí, je třeba správně nakonfigurovat jeho kapacitu danou počtem mycích stání, aby se v době provozních špiček nepřiměřeně nezvyšovala čekací doba. Je důležité, aby zákazníci neodjížděli a nezačali pravidelně mýt u konkurence.

Boom ručního mystí_1

Inovace a design posilují konkurenceschopnost

Standardní vybavení ručních myček vychází se základní skladby programů, která je podobně jako u strojního mytí tvořena čtyřmi mycími programy - vysokotlaké předmytí, mytí šamponem (kontaktní) nebo práškem či speciální pěnou (bezkontaktní), oplach a voskování. Kontaktní mytí je velice šetrné, pro mytí se používají kartáče z přírodních či syntetických žíní s trvalým průtokem mycí vody.
Řada předních firem průběžně přichází s řadou inovací. Samostatné ruční mytí je nezbytné vybavit protimrazovou ochranou a temperací podlahy v mycím prostoru, aby se udrželo v provozu i při mírných či přízemních mrazech. Velkou výhodou je možnost ohřevu mycí vody s možností využití tepelných čerpadel nebo solárního systému. Novinkou je možnost sušení vozidel ruční sušicí dýzou. Dále je k dispozici aplikace různých předmycích produktů (např. na kola, na hmyz). Zajímavou novinku představila na letošním veletrhu AutoZum v Salzburgu firma Khiel - náhradu kartáče využitím speciální vysoce účinné aktivní pěny a lešticí pěny včetně aplikátoru jednoduše implementovatelného do stávajícího mycího agregátu. V současné době se nabízejí také doplňky pro komfort provozovatele a větší autonomii mycích boxů, jako např. odsávání žetonů z mincovníků, výdejní automat na mince, sledování statistik a dat na dálku přes internet nebo rychlé chybové hlášení pomocí SMS.
Kromě kvalitního vybavení a dostatečně velké kapacity jsou atraktivní design mycího zařízení a vysoká kvalita mytí dalšími faktory, které velkou měrou napomáhají k rentabilitě projektu. Stěžejním marketingovým atributem se ukazuje design mycího provozu. Jeho prostřednictvím komunikuje mycí centrum se zákazníky, kteří jsou poslední dobou čím dál více citliví na provedení, vzhled, kvalitu a čistotu, než tomu bylo v minulých letech.

Čistota, účinnost a kvalita mytí

Ještě více než u portálových mycích linek vnímá zákazník v provozech ručního mytí čistotu a uživatelský komfort. Uvedení ručního mytí do provozu samo o sobě automaticky nemusí zajistit kýžený komerční úspěch ani v lukrativní lokalitě. Základní podmínkou pro úspěšný provoz je vždy jeho čistota. Zkušenosti servisních techniků ukazují na poměrně častou realitu, kdy kromě špíny spolehlivě odpuzující zákazníky je agregát pro ruční mycí box v takovém stavu, že zákazník nedostane při mytí téměř žádný šampon a při voskování ani žádný vosk! Přestože v případě mycí chemie je v ČR široká nabídka kvalitních produktů, jen část provozovatelů nedbá rad odborníků a dává přednost nízkým nákupním cenám. V důsledku se pak používá chemie, která nemá odpovídající parametry a leckdy dokonce není pro mytí automobilů ani doporučená! Seriózní provozovatelé ručních myček používají životnímu prostředí neškodnou a odbouratelnou chemii. Ta by měla být v mycím procesu přesně dávkována v takovém množství, které splňuje příslušné požadavky vodoprávních orgánů.



Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek