12. 6. 2015
Současný trh samoobslužného vysokotlakého mytí
v Česku je na vzestupu. Podle odborníků je základem úspěšného
provozu vhodná lokalita s dostatečným zákaznickým potenciálem.
Trendem jsou mycí centra.
Silný rozvojový potenciál
Protože se u nás během 22 let rozšiřovala především
síť portálových mycích linek, samoobslužné ruční vysokotlaké mytí
je v Česku v současnosti na velkém vzestupu. Ve srovnání
s okolními státy ale stále Česká republika zaostává. Český trh
má silnou tendenci konvergovat k vývoji v Německu a
z tohoto pohledu Česko disponuje velice silným rozvojovým
potenciálem.
Jedním z důvodů prudkého rozvoje
ručního mytí je akutní nedostatek mycí kapacity a samozřejmě i
násobně nižší investiční a provozní náklady oproti provozům
portálových mycích linek. V boxech ručního mytí umožňuje
jejich provozovatelům úspěšně nabízet službu mytí vozidel i v
lokalitách s předpokládanou nižší četností mytí, která by již
nezaručila efektivitu provozu portálu.
Rostoucí trend v posledních letech
potvrzují podle dodavatelů mycích technologií poptávky zájemců,
kteří chtějí postavit jak malé provozy ručního mytí s 1-2
boxy, tak i velká centra s až 8 boxy včetně samoobslužných
vysavačů, které jsou nezbytným doplňkem provozu mytí
vozidel.
Trend určuje zákazník
Trend ovlivňuje především móda přicházející ze
sousedních zemí. Příčin, proč zákazník vyhledává samoobslužný mycí
box, je několik. Z pohledu zákazníka se jedná o levnější
způsob umytí vozidla, kde si ovšem musí zákazník umýt své auto sám
a kde si kvalitu umytí určuje v poměru cena/rozsah/kvalita.
Konečná cena za mytí je pro zákazníka v globále nižší než
v portálové myčce. Osobní automobil lze při běžném zašpinění
umýt za cca 60-80 Kč během 8-10 minut.
Ruční mytí a portálová mycí linka si
přitom moc nekonkurují - každá má svoji cílovou skupinu. Záleží na
tom, jak provozovatel daný projekt mycího provozu uchopí. Jsou
zákazníci, kteří používají k mytí vozidel výhradně portálové
myčky, a nikdy by si ručně auto neumývali. Stejně tak jsou ovšem
tací, kteří by nikdy nevjeli do kartáčů. Dalším důvodem, proč
zákazník vyhledává mycí box, je možnost umýt si auto sám, protože
to "nikdo lépe neudělá".
U většiny přívrženců ručního mytí
převládá subjektivní pocit, že vyloučili možnost poškození laku
vozu portálovou myčkou. Přestože rozdíl v kvalitě nebo
šetrnosti mytí ve srovnání s portálovou nebo tunelovou myčkou
s textilními kartáči není veliký, i u nás roste počet
zákazníků, kteří se obávají svěřit očistu svého vozu mycímu stroji.
Ti ale vyžadují nanejvýš šetrné a vysoce kvalitní mytí.
Nespornou výhodou ručního mytí je
možnost umytí obtížně přístupných míst na vozidle, např. podběhů. V
boxech ručního mytí jsou také stále více k vidění automobily,
které nemohou zajet do mycí linky z důvodu tvarové složitosti
(pickupy), nebo užitkové vozy příliš velkých rozměrů. Ruční mytí
pak využívají také motocyklisté k dokonalému umytí motocyklů
či majitelé přívěsných vozíků.
Vysoce efektivní mycí centra
Ruční vysokotlaké mytí může být vhodným doplňkem
k automatické portálové myčce a spolu se samoobslužnými
vysavači vytváří profesionální samoobslužná mycí centra, kde je
nutností nabídnout komplexní nabídku mytí a péče o automobil.
Nezbytná je portálová mycí linka nebo průtahová mycí linka, několik
boxů samoobslužného vysokotlakového mytí a několik míst pro
samoobslužné vysavače, nabídka občerstvení pro zákazníky a další
služby. Obecně pak platí: čím vyšší investice do mycího parku, tím
vyšší zisk. Oblíbenost mycích center s ručním samoobslužným
mytím v zemích západní Evropy je léty prověřená a
stabilní.
Tlakové ruční samoobslužné mytí není
pouze vhodný doplněk k automatické mycí lince. Je to jiný
způsob mytí automobilů než mycím portálem a je svébytnou ucelenou
kompletní službou. Z pohledu provozovatele se jedná většinou o
jednoduché provozy s nízkými investičními a provozními náklady
s dlouhou životností. I z těchto důvodů jsou samoobslužné
mycí boxy provozně vysoce efektní. V kombinaci
s portálovou mycí linkou, kdy se využije jedna technologie ČOV
včetně příslušenství, jsou stavby ručních samoobslužných boxů velmi
zajímavou investicí.
Rozhodující je lokalita a vybavení
Aby provoz myčky byl dostatečně efektivní a zaručil
nejrychlejší návratnost investice, je nezbytné před realizací
splnit řadu úkonů. Návratnost investice je zaručena za předpokladu
důkladné analýzy před započetím projektu. Solidní dodavatelé mají
pro tuto analýzu zpracované dotazníky, ve kterých se hodnotí celá
řada ukazatelů. Na základě výsledku této analýzy je stanovena
předpokládaná návratnost investice. Konečné rozhodnutí je plně věcí
investora. Nakonec ale rozhoduje především schopnost provozovatele
se v dané lokalitě marketingově prosadit.
Z hlediska komerčního úspěchu
mycího centra je výběr správné lokality zásadním faktorem. Proto se
doporučuje lokalizace s přímou vazbou na místo s vysokou
frekvencí automobilů - čerpací stanici, parkoviště supermarketu či
většího sídliště. Neméně důležitou podmínkou pro vybudování
úspěšného mycího centra se samoobslužnou technologií je dostupnost
inženýrských sítí (elektrická energie, voda, plyn a možnost odvodu
odpadní vody do kanalizace). Dlouhodobou konkurenceschopnost do
budoucnosti zajistí výběr kvalitní a inovativní technologie
umožňující optimální nabídku služeb.
Pokud tvoří ruční mytí doplněk
k portálové myčce, stačí standardní výbava mycích boxů,
protože hlavní příjmy plynou právě z portálu. Pokud ovšem
chceme koncipovat mycí centrum jako ruční, samoobslužné, nebo
dokonce bezdotykové, je potřeba tomu přizpůsobit i výbavu
technologie - například filtraci a změkčení vody, její ohřev,
systém "prášek", který nahrazuje mycí účinek kartáče, osmotickou
vodu pro oplach beze šmouh nebo aplikaci nanovosku. Řada investorů
považuje zejména oplach osmotickou vodou za zbytečný a nákladný
luxus. V blízké budoucnosti bude jednotka reverzní osmózy
standardem.
Chybou by bylo šetřit také na kapacitě
provozu ručního mytí. Pokud se ruční mytí má stát ziskovou
investicí, je třeba správně nakonfigurovat jeho kapacitu danou
počtem mycích stání, aby se v době provozních špiček
nepřiměřeně nezvyšovala čekací doba. Je důležité, aby zákazníci
neodjížděli a nezačali pravidelně mýt u
konkurence.
Inovace a design posilují
konkurenceschopnost
Standardní vybavení ručních myček vychází se
základní skladby programů, která je podobně jako u strojního mytí
tvořena čtyřmi mycími programy - vysokotlaké předmytí, mytí
šamponem (kontaktní) nebo práškem či speciální pěnou
(bezkontaktní), oplach a voskování. Kontaktní mytí je velice
šetrné, pro mytí se používají kartáče z přírodních či
syntetických žíní s trvalým průtokem mycí vody.
Řada předních firem průběžně přichází
s řadou inovací. Samostatné ruční mytí je nezbytné vybavit
protimrazovou ochranou a temperací podlahy v mycím prostoru,
aby se udrželo v provozu i při mírných či přízemních mrazech.
Velkou výhodou je možnost ohřevu mycí vody s možností využití
tepelných čerpadel nebo solárního systému. Novinkou je možnost
sušení vozidel ruční sušicí dýzou. Dále je k dispozici aplikace
různých předmycích produktů (např. na kola, na hmyz). Zajímavou
novinku představila na letošním veletrhu AutoZum v Salzburgu
firma Khiel - náhradu kartáče využitím speciální vysoce účinné
aktivní pěny a lešticí pěny včetně aplikátoru jednoduše
implementovatelného do stávajícího mycího agregátu. V současné
době se nabízejí také doplňky pro komfort provozovatele a větší
autonomii mycích boxů, jako např. odsávání žetonů z mincovníků,
výdejní automat na mince, sledování statistik a dat na dálku přes
internet nebo rychlé chybové hlášení pomocí SMS.
Kromě kvalitního vybavení a dostatečně
velké kapacity jsou atraktivní design mycího zařízení a vysoká
kvalita mytí dalšími faktory, které velkou měrou napomáhají
k rentabilitě projektu. Stěžejním marketingovým atributem se
ukazuje design mycího provozu. Jeho prostřednictvím komunikuje mycí
centrum se zákazníky, kteří jsou poslední dobou čím dál více
citliví na provedení, vzhled, kvalitu a čistotu, než tomu bylo
v minulých letech.
Čistota, účinnost a kvalita mytí
Ještě více než u portálových mycích linek vnímá
zákazník v provozech ručního mytí čistotu a uživatelský komfort.
Uvedení ručního mytí do provozu samo o sobě automaticky nemusí
zajistit kýžený komerční úspěch ani v lukrativní lokalitě.
Základní podmínkou pro úspěšný provoz je vždy jeho čistota.
Zkušenosti servisních techniků ukazují na poměrně častou realitu,
kdy kromě špíny spolehlivě odpuzující zákazníky je agregát pro
ruční mycí box v takovém stavu, že zákazník nedostane při mytí
téměř žádný šampon a při voskování ani žádný vosk! Přestože
v případě mycí chemie je v ČR široká nabídka kvalitních
produktů, jen část provozovatelů nedbá rad odborníků a dává
přednost nízkým nákupním cenám. V důsledku se pak používá
chemie, která nemá odpovídající parametry a leckdy dokonce není pro
mytí automobilů ani doporučená! Seriózní provozovatelé ručních
myček používají životnímu prostředí neškodnou a odbouratelnou
chemii. Ta by měla být v mycím procesu přesně dávkována
v takovém množství, které splňuje příslušné požadavky
vodoprávních orgánů.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia