Červencový trh s novými automobily zaznamenal výrazný pokles

Trh s novými automobily v České republice zaznamenal v červenci výrazný pokles o 12,3 procenta. Podle expertů za to může velký počet dnů volna, kterých bylo díky nejrůznějším svátkům celkem dvanáct.

Skoda Showroom

Zatímco v červnu bylo zaregistrováno celkem 25 714 vozidel, první prázdninový měsíc to bylo pouze 17 739, což je o 6975 méně. A o 2676 vozů to bylo méně než za stejné období loňského roku, kdy se prodalo 21 415 nových automobilů.
Odborníci tvrdí, že se nejedná o nový trend, který bude ve zbylých pěti měsících pokračovat, ale o mimořádný výkyv, a že za to může hlavně více volných dní (víkendy a svátky). Zatímco loni jich bylo v červenci jen devět, letos jsme se mohli těšit z celkem dvanácti. Zejména v prvním červencovém týdnu, kdy se šlo do práce jen v pondělí a v pátek, zely showroomy s novými automobily prázdnotou.
Nejvíce se propad prodejů samozřejmě dotknul Škodovky, suverénního lídra českého trhu, jejíž podíl klesl dokonce pod 29 procent, zatímco loni ve stejném období jí patřilo více než 33 procent. Nedařilo se však ani importérům. Například Mazda si ve srovnání s rokem 2015 o více než 28 % pohoršila, BMW o 22 %, Peugeot, Hyundai a Kia o 21 % a Ford o 15 %. Naopak lépe než loni se dařilo Volkswagenu (o 8 %), Renaultu (o 24 %) a Mercedesu (43 %).
Co se týče celkového součtu prodejů za sedm měsíců, jsou na tom registrace nových automobilů o 12,5 % lépe než v roce 2015 (celkem 151 517 registrací) a růst zaznamenaly prakticky všechny značky s výjimkou Fiatu (-2 %) a Fordu (-1,5 %). Největší asi Honda o 60 %, následují Mercedes o 50 %, Suzuki o 48 %, Jeep o 35 %, Audi o 31 % a Mazda i Renault o 27 %. V "Top ten" značek za celý letošní rok najdete oproti výše uvedenému žebříčku za červenec francouzský Peugeot na 8. místě (5073 registrací), zatímco Mercedes je zatím jedenáctý následovaný dalšími německými prémiovými značkami Audi (3781) a BMW (3764). První japonskou značkou je Toyota (2929) na 15. místě následovaná Nissanem (2830).
Pořadí modelů za měsíc červenec samozřejmě ovládly mladoboleslavské produkty v pořadí Octavia (1769 registrací), Fabia (1407), Rapid (799) a Superb (686). První "neškodovkou" je Hyundai i30 (684) na pátém místě následovaný Volkswagenem Golf (552). V celkovém pořadí za leden až červenec si jen vyměnily pořadí Superb s Rapidem a Golf na šestém místě přeskočila Škoda Yeti (v červenci 468). První desítku uzavírají Ford Fiesta (446), Volkswagen Passat (444) a Hyundai ix20 (352).
Co se týče podílu paliv, nejvíce se prodávají automobily na benzín (56,9 %), zatímco turbodiesely mají pouze 40,43 % podíl na trhu. Přes jedno procento se ještě dostaly automobily, které umí spalovat benzín i stlačený zemní plyn (1,01 %). Podíl 0,54 % na prodejích za červenec mají
hybridy, 0,19 % vozidla na LPG a 0,04 % elektromobily. Modely na alternativní paliva nedosahují vytoužených počtů ani ve statistikách za celý letošní rok, tedy za jeho prvních sedm měsíců. Zatímco benzíny (54,27 %) a diesely (42,92 %) drží více než 97 procent trhu, vozidel na CNG se prodalo 1646 (1,06 %), hybridů 778 (0,51 %), vozidel na LPG 260 (0,17 %) a elektromobilů pouhých 93 (0,06 %).


Pořadí "topten" značek podle počtu registrací v červenci 2016 a celkem za 1-7/2016

Pořadí Značka 7/2016 1-7/2016 
1. Škoda  5430 49 088 
2.  Volkswagen 2102  15 030 
3.  Hyundai 1566 12 028 
4. Ford  1179 8675 
5.  Dacia  1032 7301 
6. Renault  820 5554 
7. Kia   617 5249
8. Opel  599 5073 
9. Mercedes   542 4001
10. Seat  541 4583 

 

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: SDA

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek