Elektrická budoucnost již dnes

Frankfurtský autosalon se každý lichý rok v září stává automobilovým centrem světa. Každý, kdo se chce prosadit na evropském trhu, tady nesmí chybět. A každý, kdo chce v budoucnosti na tomhle trhu také uspět, by měl mít nějaký alternativní pohon vedle zážehových a vznětových motorů.

Frankfurt_1

Nová generace Lexusu RX a studie Citroënu a Audi

Pojďme se nyní podívat, čím chtějí světový výrobci nahradit neekologické ale stále jednoznačně nejefektivnější automobily poháněné benzínem a naftou. V hale Audi jste klidně mohli strávit celé dopoledne, i když část by jste vystáli ve frontě na prohlídku interiéru nejzajímavějších sériových novinek. Hlavní dominantou rozsáhlé expozice byla studie luxusního SUV s názvem e-tron quattro, která by měla být předobrazem modelové řady Q6. Jak už název napovídá, jedná se o elektromobil, který pohání celkem tří elektromotory (jeden přední a dva zadní kola) o celkovém výkonu 435 k (při overboostu až 503 k). Elektromotory čerpají energii z lithium-ionového akumulátoru o kapacitě 95 kWh, což má vystačit na 500 km jízdy. Vedle zásuvky lze akumulátor dobíjet i indukčně a také prostřednictvím solárních panelů na střeše. Kromě této studie lákala u Audi k prohlídce široká škála variant nové generace modelové řady A4 včetně superúsporné G-tron, jejíž označení napovídá, že dokáže kromě benzínu spalovat i CNG.

Frankfurt_6

Frankfurt_10

Citroën představil další koncept s názvem Aircross, který je postavený na modulární platformě EMP2, je dlouhý 4580 mm. O pohon předních kol se stará přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,6 litru (218 k), zadní pohání elektromotor o výkonu 95 k. Celkový výkon pohonného ústrojí je 313 koní, proto se nelze divit, že monstrum jezdící na 22palcových kolech zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,5 s.

Frankfurt_8
Expozici Lexusu vévodila zbrusu nová čtvrtá generace luxusního SUV RX, což byl ve své době asi nejpopulárnější hybridní model tohoto výrobce. Design novinky vychází z menšího úspěšného modelu NX, uvnitř zaujme hlavně neobyčejně široký středový displej multimediálního systému. Hybridní verze RX 450h opět kombinuje zážehový šestiválec 3,5 litru a elektromotor o celkovém výkonu 313 k.

Frankfurt_7

Mercedes s měnitelnou aerodynamikou

Čtyřpatrová "pavlačová" expozice automobilky Mercedes-Benz toho nabízela opravdu hodně, my se krátce zastavíme u studie nazvané jednoduše Concept IAA. U Mercedesu se zase jednou zasnili a pokusili se nahlédnout do křišťálové koule budoucnosti. Jejich pozornost se tentokrát zaměřila na aerodynamiku automobilů respektive na to, jak ji během jízdy s narůstající rychlostí měnit. Po překročení rychlosti 80 km/h se totiž lamely v čelní masce posunou dozadu, vystrčí se klapky před předními podběhy, uzavřou otvory v discích kol a zároveň se o 39 cm prodlouží celá zadní část. Koeficient odporu vzduchu cx pak v této konfiguraci dosahuje hodnoty 0,19 při ploše čelního průřezu 2,16 m2. Přes celkový výkon 205 kW plug-in hybridního pohonného ústrojí dosahuje studie průměrné spotřeby 1,2 l/100 km. 


Frankfurt_12

Automobilka Nissan vystavovala vedle nového terénního pick-upu Navara NP300 také koncept Gripz, který by měl být předobrazem nového sériového modelu, jenž nahradí současné kupé 370Z. U Nissanu se totiž rozhodli, že  pro radost z jízdy již nebudou nabízet sportovní kupé, ale sportovní SUV. Studie Gripz je navíc poháněná hybridním pohonným ústrojím Pure Drive e-Power, které kombinuje zážehový motor a elektromotor, přičemž agregát na fosilní paliva zde slouží pouze jako generátor elektrické energie pro elektromotor z modelu Leaf, který pohání kola vozidla.

Frankfurt_11

Peugeot tentokrát nepředstavil žádnou zásadní sériovou novinkou. Dominantou expozice byla studie městského elektro-crossoveru Fractal. "Lví" koncept se snaží míchat několik segmentů dohromady. Někomu může připomínat sportovní kupé, jinému kompaktní SUV, další v něm asi najde čtyřmístný kabriolet. Designovou zajímavostí je stahovací pevná střecha. 1000 kg těžký Fractal pohání dva elektromotory o výkonu 75 kW, které zajistí zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,8 s, akumulátor s kapacitou 30 kWh by měl umožnit dojezd okolo 450 km. Protože pohonné ústrojí Franctalu slyšet nebude, měl by tento automobil o osobě dávat vědět prostřednictvím výkonného 9.1.2 kanálového audiosystému Focal.

Frankfurt_9

Porsche proti Tesle

Německé prémiové automobilky pošilhávají po úspěchu americké Tesly a vyvíjejí modely, které by úspěšnému sedanu Model S mohly konkurovat. Porsche studii takového automobil s příznačným názvem Mission e představil ve Frankfurtu. Futuristicky tvarovaný automobil vypadá jako Porsche, má čtyři boční dveře ale chybí mu středový sloupek, protože zadní dveře se otevírají z opačné strany. Každé kolo této studie je samostatně natáčecí a má vlastní elektromotor, což umožňuje elektronické vektorování točivého momentu. Kombinovaný výkon celého pohonného ústrojí by měl být vyšší než 600 k, dvoutunový automobil tak má být schopen akcelerovat z klidu na 100 km/h za 3,5 s.

Frankfurt_3

Právě kalifornská Tesla měla ve Frankfurtu skromnější stánek a vystavovala zde pouze svůj sportovní sedan Model S. Novinkou byla verze P90D, která posunuje možnosti elektromobilů zase o kousek dál. Pod elegantní karoserií se totiž skrývá síla těch nejlepších supersportů planety. Jeho přední kola pohání elektromotor o výkonu 259 koní, na zadní pak putuje 503 koní. Celkový kombinovaný výkon vozidla 762 koní umožňuje zrychlení z klidu na 96 km/h za 2,8 s. Majitelé současných verzí P85D si mohou svůj vůz na verzi P90S "upgradeovat" za 5000 dolarů.

Frankfurt_5

Nový Prius a hybridní SUV od Volkswagenu

Toyota rozšířila nabídku modelů s hybridním ústrojím o RAV4 a přivezla do Frankfurtu vedle studie crossoveru C-HR a vodíkového Miraie také třetí generaci modelu Prius. Ten se Evropanům designem rozhodně nepodbízí a pochlubit se může novou platformou TNGA (Toyota New Global Architecture), jejíž šasi má být údajně o 60 procent tužší než u předchůdce a mělo by mít zároveň nižší těžiště. O novém hybridním pohonu zatím představitelé automobilky mlčí, ven pustili pouze informace o tom, že celý systém bude výrazně účinnější, což by mělo v důsledku znamenat o 10 procent nižší spotřebu. Uvnitř se mohou cestující těšit na větší prostor, neboť nový Prius je o 60 milimetrů delší a 15 mm širší než předchůdce, přičemž zavazadlový prostor má mít objem 549 litrů.


Frankfurt_4

Expozice Volkswagenu patřila samozřejmě k největším vůbec, alespoň co se počtu vystavených exponátů týče. Zásadní novinka však mezi nimi byla pouze jedna - druhá generace modelu Tiguan, který se zde představil hned v několika variantách od základní přes sportovní R-Line až po model hybridní GTE. Nový Tiguan je větší (o 77 mm na 2681 mm narostl rozvor), prostornější a zároveň lehčí, designový styl převzal (logicky) od poslední generace Passatu. Variabilní interiér má posuvnou druhou řadu sedadel, což umožňuje měnit podle potřeby velikost zavazadlového prostoru, který má v základu 615 litrů. Hybridní verze GTE bude kombinovat motor 1,4 TSI a elektromotor, nabídne kombinovaný výkon 218 k a dojezd na elektřinu na plně nabitý akumulátor o kapacitě 13 kWh až 50 km.

Frankfurt_2

 



Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek