17. 5. 2019
Ve flotilách českých firem získávají své místo
elektromobily, které střídají vozy se spalovacím motorem. Podniky
k pořízení elektroaut motivují hlavně úspory na provozních
i servisních nákladech a dotace, jež stát vypisuje už několik
let. Podle expertů by do roku 2025 mohlo v Česku jezdit až 20
tisíc elektromobilů, z toho polovina by měla patřit soukromým
firmám.
Za necelých šest let by tak počet elektromobilů v České
republice mohl narůst desetinásobně. Nyní jich totiž podle odhadů
jezdí po tuzemských silnicích kolem dvou tisíc, kromě osobních vozů
jde i o dodávky. V Evropě se pak pohybuje více než
550 tisíc aut na elektřinu, po celém světě jejich počet čítá přes 3
miliony.
Poptávku po elektromobilech rozdmýchávají
dotace
Rozvoj elektromobility táhnou v Česku především velké
firmy. Pokud se pro ekologický přístup v dopravě rozhodnou,
pořizují i několik elektroaut najednou a investují také do
vlastních dobíjecích stanic."Do nákupu elektromobilů se pouštějí
hlavně větší podniky a koncerny a poté též majitelé menších firem,
kteří se pro elektromobilitu nadchli. Pro některé společnosti jsou
vozy na elektřinu otázkou prestiže nebo jimi potvrzují svůj postoj
vůči životnímu prostředí,"konstatujeHana Kořínkováze společnosti
E.ON.
Impulsy vycházející ze soukromého sektoru mohou podpořit i
budování veřejných sítí pro dobíjení vozů. Stát investory motivuje
dotacemi, jež směřuje hlavně do výstavby infrastruktury. Podniky si
mohou o příspěvek na elektromobilitu říci do konce letošního
května, a to v rámci dotačního programu OPPIK - nízkouhlíkové
technologie.
Obce, města nebo instituce mohou o příspěvek na vozidla na
alternativní pohon žádat v Národním programu životního
prostředí, přičemž výzva potrvá do konce letošního září. Pro občany
zatím vláda příspěvky na elektromobily nepřipravila, nechystá ani
daňové pobídky či jiné finanční úlevy.
Elektroauto zvládne kilometr i za dvacet
haléřů
Kromě dotací jsou firmy motivované také úsporami. Ty jsou podle
expertů až desetinásobné."Zatímco benzínová nebo naftová auta jezdí
od dvou korun za kilometr výše, elektromobil ujede kilometr za
dvacet haléřů až za jednu korunu,"vypočítáváJan Horčík, šéfredaktor
magazínu Hybrid.cz.
Aby mohla firma elektromobil provozovat, nemusí se podle experta
výrazně měnit."Stačí zainvestovat několik desítek tisíc korun do
vlastní nabíjecí stanice a podnik může elektroauta bez potíží
využívat. Samozřejmě je dobré informovat se dopředu o síti
dobíjecích stanic v Česku a vzít je v potaz
s ohledem na jízdní trasy podniku. Dnes už je ovšem síť
veřejných nabíjecích stanic ve velmi dobrém stavu,"dodává Jan
Horčík.
V současné době je po České republice rozeseto téměř 400
veřejných míst, kde lze baterii vozu dobít. Do roku 2020 by se měl
jejich počet zvýšit na 1 300. Ministerstvo dopravy nyní chystá
další dotační výzvy, které rozvoj elektromobility podpoří.
Žádná výměna oleje, parkování zdarma
Provoz elektrovozu je levnější nejen s ohledem na cenu
ujetého kilometru, ale rovněž v oblasti servisu
a údržby."Elektromobil nevyžaduje pravidelnou výměnu oleje
nebo filtrů. U dřívějších modelů sice bylo nutné měnit opotřebené
kartáče v motorech, avšak moderní elektroauta jsou už
bezkartáčová,"vysvětluje Hana Kořínková. Elektromobilisté pak
například v Praze parkují bezplatně a mohou také využívat
pruhy vyhrazené pro městskou hromadnou dopravu.
S ohledem na nízké provozní a servisní náklady může být
provoz elektromobilu třetinový ve srovnání s konvenčními
automobily."Vždy je však důležité, aby bylo užívání elektroauta pro
firmu smysluplné, aby například vyhovovala délka trasy
s ohledem na dojezd vozu. Rozhodující je též tarif od
dodavatele elektřiny. Veřejné nabíjecí stanice si mnohdy účtují
vyšší náklady, zatímco firma si pro sebe může u dodavatele
vyjednat výhodnější podmínky,"uzavírá Kořínková. Společnost E.ON
uvedla v dubnu na český trh službu E.ON Drive, která má být
jedním ze základních prvků v poskytování komplexního řešení
elektromobility. Součástí systému je kromě sítě dobíječek i mobilní
aplikace pro pohodlné dobíjení a další servisní služby.
Autor: LESENSKY.CZ s.r.o., Zdroj: LESENSKY.CZ s.r.o.