EuroOil prochází zásadní modernizací

Značka EuroOil je na českém pumpařském trhu relativně nová. Přitom její modré pumpy s písmeny EO v logu patří k té nejdelší tradici českých čerpacích stanic. Kdysi zaostalé a technologicky nevyhovující stanice, část bývalé Benziny, patří dnes státnímu Čepru a jde o to, aby se tahle převážně vesnická síť dostala na úroveň požadavků současné doby, případně ještě dál.  

logo - úzké

Zrození nové značky a oživení

Naprostá většina stanic EuroOil má původ ještě v časech budování socialismu a v tehdejší značce Benzina. A značka Benzina zas odkazuje k prvorepublikové tradici prodejců pohonných hmot bratří Zikmundových.

Když po roce 1989 došlo k rozdělení Benziny na životaschopnou část připojenou k tehdy státnímu Unipetrolu, zbytková Benzina v likvidaci zůstala na ocet. A v ní 190 zeleně vybarvených pump se zastaralou technologií a velmi skromným rozsahem služeb pro zákazníky.

Státní distributor paliv Čepro je v roce 2001 převzal a začal s první přestavbou. Tehdy byly zaměřené v první řadě na klíčový byznys tehdejšího Čepra, tedy prodej pohonných hmot. Nabídka doplňkového zboží byla mizivá.

Tehdy šlo ale Čepru v první fázi o to rozvíjet síť, zvýšit kvalitu služeb pro zákazníky, především co do kvality pohonných hmot. Plechové stanice postupně zmizely a místo nich vybudovalo Čepro klasické zděné stavby s určitou plochou i pro obchody. Po Česku se zhruba do roku 2007 postupně rozšířily jako modré stanice EuroOil.

Teď je situace jiná. Projekt, který Čepro zahájilo v roce 2013, má za cíl zvýšit úroveň služeb a prodeje suchého zboží. Projekt s pracovním názvem "Oživení" se týká především interiérů obchodů. Jde o to vytvořit jednotný a přehledný koncept, ve kterém se zákazník dokáže snadno orientovat.

st.Benzina - Praha 3, U Rajské zahrady

Praha 3 - U Rajské zahrady

EuroOil - Praha 3, U Rajské zahr.

Modernizací prošla i Benzina

Čepro sice drží všechny stanice EuroOil pod jednotnou značkou, ale interiér jednotný vždy nebyl. Ve zmíněném předchozím období přestavby původních zelených čerpaček totiž nepostupovaly jednotlivé sklady Čepra, pod které pumpy spadaly, vždy stejným stylem.

Teď by měl mít zákazník k dispozici jednotný ráz interiéru, který je charakteristický pro značku a barvy EuroOil a s patřičnou nabídkou všeho, co zákazník na pumpě poptává - od potravin, nápojů, drogerie po maziva a oleje a základní vybavení vozů.

Záleží na ploše, kterou má daná benzinka k dispozici pro obchod, v případě EuroOilu se jedná o 30 až 40 čtverečních metrů, někdy ale ještě méně.

První interiérové přestavby v novém stylu začaly v roce 2014, do konce loňského roku Čepro takto přestavělo 130 pump, letos přestaví 43. Změna se týká rozmístění regálů, kasové zóny, osvětlení, kde staré zářivky nahrazují LED svítidla.

"V dalších letech pak bude navazovat oživení exteriéru, to znamená změna osvětlení podhledů, úpravy WC a podobně," připomíná za Čepro vedoucí odboru čerpacích stanic Vladimír Vacek. Investice v řádu milionů korun začaly v roce 2014 stanicemi, které jsou nejvíce vytížené, to znamená v Praze a ve větších městech, a postupují k pumpám v malých městech a vesnicích.

V současné době patří Čepru 194 čerpacích stanic, v tom je i jedna tankovací loď, která využívá přístavy v pražských Holešovicích a Smíchově a slouží lodní dopravě. 

stará Benzina Louny, Rybalkova

Louny

EuroOil Louny


První test na dálnici

Do počtu patří od nedávna i dvě stanice na D1 v Antošovicích u Ostravy. Letos v únoru je Čepro převzalo od Shellu a staly se prvními benzinkami Čepra stojícími přímo na dálnici. Jich se projekt Oživení tolik netýká, jsou nejnovější a logicky vycházejí z toho, že dálnice je pro každou síť čerpacích stanic jakousi výkladní skříní.

Obě antošovické pumpy patří soukromému investorovi, Shell byl v nájmu, který na základě vzájemné dohody přešel na Čepro a jeho značku EuroOil. Po přebrandování začaly stanice teď v březnu sloužit řidičům. Zhruba rok se bude vyhodnocovat jejich provoz. 

"Je to vůbec poprvé, co s naší sítí vstupujeme na páteřní silniční tah České republiky. Chceme si tak otestovat sílu naší značky," komentoval historickou událost generální ředitel Čepra Jan Duspěva. "Je to pro nás jakýsi test, zda jsme schopni se se značkou EuroOil na dálnicích prosadit," doplňuje Vladimír Vacek.

Pro Čepro jsou to podle něj skutečně první pumpy umístěné přímo na dálnici. Jedna "pseudodálniční" EuroOil pumpa funguje v Mníšku pod Brdy na dálnici D4, není však pro nákladní dopravu snadno dostupná jako typické dálniční stanice. Do podobné kategorie "skorodálniční" patří i stanice Stráž nad Nisou.

Dvě nové stanice v Antošovicích jsou odlišné od většinového stylu Čepra i co se týče vlastnických poměrů. Čepro většinu svých pump vlastní a je i majitelem pozemků pod nimi.

Už dnes má státní distributor paliv pro soukromé majitele pump koncept Prémiová čerpací stanice společnosti Čepro určený zájemcům, kteří chtějí podnikat pod vlastní značkou. Čepro jako velkoobchodní dodavatel pak poskytuje dodávky celého sortimentu, dopravu, v případě potřeby i skladování pohonných hmot.

Nové pumpy v barvách EuroOil znamenají pro Čepro příležitost k rozšíření tankování prostřednictvím karet EuroOil. V Čepru tedy věří, že se jim postupně podaří se svou modrou značkou na dálnici uspět. "Máme samozřejmě obchodní plán, a věříme, že se nám jej podaří splnit," říká Vacek.

st. Benzina - Jablunkov

Jablunkov

EuroOil - Jablunkov

Roste i nabídka paliv

Státní distributor rozšířil na svých pumpách, tedy i zmíněných dálničních, nabídku aditivovaných paliv. K aditivovanému benzinu Optimal BA 95 loni přibyla aditivovaná nafta Optimal diesel. Obě paliva leckde využívají nádrží uvolněných po biopalivech E85, B30 a B100, které se staly loni vlivem snížení státní daňové podpory prakticky neprodejnými. A Čepro - stejně jako většina ostatních maloobchodních prodejců - je vyřadilo z nabídky. 

Tradičně patří k síti EuroOilu i tankování LPG, propan-butan nabízí u 30 svých pump. Postupně ale rozšiřuje nabídku stlačeného zemního plynu CNG, který zatím sice prodává u 5 stanic, ale letos má přibýt stojan s CNG u pěti až sedmi dalších pump.

Jedna z mála změn, ke kterým po přechodu stanic v Antošovicích od Shellu na EuroOil došlo, se týká dodavatele kávy. Káva se stává v posledních letech podstatnou položkou na pumpách, kterými se jednotlivé sítě snaží odlišit. Jako by platilo pravidlo, že čím kvalitnější káva a její nabídka, tím kvalitnější čerpací stanice.

Podobným způsobem se přední prodejci předbíhají v šíři a nabídce třeba párků v rohlíku. "Dříve na pumpách stačila instantní káva, ale tu zákazníci opouštějí. Preferují zrnkovou kávu, a to i za vyšší cenu. Tomu se my samozřejmě snažíme vyhovět. S tím souvisí kvalitnější způsob podávání. Postupně mizí plastové kelímky, které nahrazují pevnější a ekologičtější kelímky papírové, které také víc izolují teplo. A kde to situace umožňuje, mají zákazníci samozřejmě k dispozici i klasické šálky. Takový je trend, kterému se všichni přizpůsobují," komentuje Vladimír Vacek kávový boom na pumpách.

Zákazníci EuroOil se však pravděpodobně těžko dočkají nějakých rozměrných restaurací, jaké leckdy provozují největší petrolejářské sítě, zejména na dálnicích a rychlostních komunikacích. Modré pumpy byly a nadále zůstávají sítí rozšířenou spíše v odlehlejších regionech s menším vlivem tranzitní dopravy. Čepro nevylučuje možnost nákupu či pronájmu některých dalších stanic, ale nějaké větší rozšíření sítě není v dohlednu.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROLmagazín č. 2/2017

Diskuse

  • Rudla, 24. 6. 2017 12:32: ta pumpa v Lounech je pidimidi malinká ale pořád u ní stojej auta takže oblíbená
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek