5. 3. 2025

Evropská komise navrhne prodloužit období
pro splnění emisních cílů z jednoho roku na tři roky. Tento
návrh poskytuje automobilkám více času na dosažení stanovených cílů
a odkládá uplatňování pokut až do roku 2027. Cíle pro snížení
emisí zůstávají beze změny, ale automobilky získají větší
flexibilitu při jejich plnění, čímž se vyhnou okamžitým sankcím
a získají prostor pro zvýšení prodeje elektrických vozidel.
Tento návrh vstoupí v platnost po schválení členskými sáty
a Evropským parlamentem.
"Jsem rád, že Evropská komise vyslyšela naše výzvy, odkládá
pokuty a dává automobilkám příležitost se přizpůsobit. Je to
skvělý výsledek jednání, které jsem otevřel spolu s Itálií na
podzimní Radě EU pro konkurenceschopnost, a na kterém jsme
hodně odpracovali. Toto téma na svých radách otevírali
a řešili i vládní také někteří čeští europoslanci. Není
řešením ignorovat ochranu životního prostředí, ale cíle, které jako
Evropská unie nastavujeme, musí být realistické a nesmí
ohrožovat konkurenceschopnost našich firem," říká ministr průmyslu
a obchodu Lukáš Vlček.
Evropská unie stanovila pro automobilky
cíle na snížení emisí CO₂ u nových vozidel. Podle nařízení
(EU) 2019/631 měly nové osobní automobily do roku 2021 dosáhnout
průměrných emisí 95 g CO₂/km. Dále bylo plánováno snížení
emisí o 15 % do roku 2025 a o 37,5 % do roku 2030 ve
srovnání s úrovněmi z roku 2021. Nesplnění těchto cílů
mělo za následek pokuty ve výši 95 eur za každý gram CO₂ nad
stanovený limit na vozidlo.
Zdroj: TZ