Evropský parlament odhlasoval mírnější emisní normu Euro 7

Alexandr Vondra

Evropský parlament odhlasoval mírnější emisní normu Euro 7

Evropský parlament se připojil k Evropské radě a schválil slabší verzi pravidel. Oba orgány EU budou nyní jednat s Evropskou komisí o konečném znění.

Automobilky a některé unijní země České republiky tvrdily, že původní pravidla navrhovaná komisí by byla příliš nákladná. Vzhledem k tomu, že EU již má termín ukončení prodeje nových automobilů s emisemi CO2 v roce 2035, bylo by podle nich lepší zaměřit investice na výrobu elektromobilů spíše než na zlepšování dopadu automobilů se spalovacími motory na životní prostředí.

Zákonodárci proto ve čtvrtek odhlasovali, že návrh komise na omezení znečištění z automobilů, včetně oxidů dusíku, pevných částic a oxidu uhelnatého, zůstane zachován. Tento návrh, který byl zveřejněn v listopadu 2022, v zásadě zachovává mezní hodnoty z normy Euro 6, ale poprvé zahrnuje také limity emisí částic z brzd a pneumatik.

Oslabili však limity oxidů dusíku pro nákladní automobily a odložili platnost pravidel pro osobní automobily na tři roky poté, co bude schválena veškerá sekundární legislativa spojená s návrhem. Komise totiž chtěla, aby pravidla platila od roku 2025.

Europoslanec za ODS Alexandr Vondra, který patřil k největším propagátorům měkčí formy normy Euro 7 po jednání řekl, že čtvrteční rozhodnutí je dobré pro motoristy a představuje velkou porážkou pro zelené a socialistické zákonodárce, kteří usilovali o přísnější pravidla. "Neexistuje důvod, proč mučit automobilky, které jsou tahounem české ekonomiky, a dál ochuzovat chudší populaci tvrdou emisní normou, když firmy mají investovat do elektromobility."

Evropská komise při prezentaci přísnější normy Euro 7 argumentovala tím, že zplodiny z aut se podílejí na úmrtí až 80 tisíc lidí ročně v EU. To však český europoslanec odmítá: "Těmto číslům nevěřím. Benefit z hlediska lidského zdraví mezi šestkou a sedmičkou je minimální. Problém jsou mikroplasty z brzd a pneumatik. A to jsem tvrdil od začátku, a to ve zprávě také zůstalo."

Počet českých europoslanců, kterým se podařilo protlačit ostře sledovaný legislativní návrh parlamentem, by se dal spočítat na prstech jedné ruky. Kromě Vondry šlo například o Luďka Niedermayera (TOP 09) nebo Ditu Charanzovou (donedávna ANO). 

Lobbistická skupina evropských výrobců automobilů ACEA ve čtvrtek uvedla, že postoj parlamentu je výrazně realističtější, než byl původní návrh komise. "Emisní norma Euro 7 je stále spojena s vysokými náklady a představuje velmi kritický bod transformace našeho odvětví," uvedla skupina ve svém stanovisku. Naopak, jak se dalo očekávat, ekologická skupina Transport & Environment ve čtvrtek označila postoj parlamentu k normě Euro 7 za "horší než zbytečný". Také zelení zákonodárci kritizovali hlasování jako promarněnou šanci snížit zhruba 70 000 předčasných úmrtí ročně v Evropě, které jsou připisovány znečištění ovzduší automobily.

Parlament nyní zahájí tzv. trialogová jednání o závěrečném dokumentu s Evropskou komisí a Evropskou radou, v níž zasedají nejvyšší ministři zemí EU. Schválení by mohlo přijít již na začátku roku 2024, přičemž předpisy vstoupí v platnost nejdříve v roce 2026 pro osobní automobily a o rok později nákladní vozidla.

Zdroj: TZ

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek