Jak dlouho ještě budeme dýchat saze?

Po českých silnicích dnes jezdí desítky či stovky tisíc aut s dieselovým motorem a vymontovaným nebo nefunkčním filtrem pevných částic. Tyto vozy tak dnes a denně zamořují životní prostředí toxickými zplodinami, které ohrožují zdraví nás všech. Co s tím?

Výfuk kouřící

V současnosti například jezdí podle kvalifikovaného odhadu po českých silnicích téměř 100 000 vozů Ford, které byly tímto ekologickým zařízením vybaveny už z výroby. Bohužel si však mnoho z jejich majitelů nechalo DPF vymontovat, případně jezdí s filtrem málo účinným či dokonce zcela nefunkčním. Tento všeobecně známý fakt pracovníci technického školicího střediska Ford v Mělníce znovu ověřili při natáčení krátkého osvětového videa zaměřeného právě na účinnost DPF. Jednoduchý test na přítomnost většího množství sazí ve výfuku totiž prokázal, že bez funkčního filtru pevných částic u nás jezdí více než polovina moderních vozů se vznětovým motorem. To je velmi vážné zjištění už proto, že se tato skutečnost vztahuje na desítky až stovky tisíc dieselových aut na našich silnicích.
Společnost Ford Motor Company na tuto alarmující skutečnost dlouhodobě upozorňuje. Emisní limity pro osobní i užitkové automobily se rok od roku zpřísňují a výrobci investují do vývoje zařízení, díky nimž moderní auta těmto ekologickým požadavkům vyhoví, obrovské finanční prostředky. Pokud ale motoristé jezdí bez funkčního DPF, přichází celé jejich úsilí vniveč. Neudržitelnou situaci na našich silnicích teď konečně začíná řešit i český stát, který připravil několik právních předpisů s úkolem odhalovat a postihovat provozovatele automobilů s nefunkčními filtry pevných částic.
Jedná se o novelu vyhlášky 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření emisí vozidel, ve znění pozdějších předpisů ze dne 20. dubna 2016 a vyhlášku 133/2016, jíž se mění vyhláška č. 82/2012 Sb., o provádění kontrol technického stavu vozidel a jízdních souprav v provozu na pozemních komunikacích (vyhláška o technických silničních kontrolách). Z textu uvedených předpisů vyplývá, že provozování automobilu se vznětovým motorem a nefunkčním DPF bude nadále velmi přísně postihováno.
Pro majitele vozů Ford, kteří si nejsou jisti účinností DPF ve svém automobilu, nebo by si filtr chtěli nechat opětovně instalovat, má společnost Ford rychlé a cenově dostupné řešení v podobě služeb vlastní sítě autorizovaných servisů. Jejich součástí je například odborné poradenství, otestování správné funkce filtru pevných částic a pochopitelně i výměna poškozeného DPF (nebo instalace nového) za zvýhodněnou cenu. Ta u repasovaného dílu, funkčně zcela shodného s novým, činí například pro Ford Kuga 2.0 TDCi 17 728 Kč včetně DPH.
"Je vcelku logické, že diagnostika motorové soustavy, testování, výměna či namontování nového DPF jsou pro naše autorizované servisy vítanou obchodní příležitostí," vysvětluje Dušan Fornůsek, servisní ředitel českého Fordu. "Snažíme se ale držet ceny filtrů i práce tak nízko, jak je to jen možné, abychom majitele vozů s dieselovými motory k používání těchto filtrů motivovali, a tím eliminovali počet těch, kteří jezdí bez DPF. Nejde tedy zdaleka jen o zisk, ale především o zlepšování kvality vzduchu, který všichni dýcháme."
Technici českého Fordu rovněž připomínají, že zásadní pro účinnost DPF je odborné prvotní určení (a následné odstranění) závady, které může zákazníka vyjít mnohem levněji, než jeho neuvážená výměna. Bez uvedení celého emisního systému do pořádku totiž nebude ani zcela nový filtr pevných částic fungovat správně.

Autor: TZ, Zdroj: Ford

Diskuse

  • Jan, 9. 9. 2016 08:25: Možná by se měl někdo zamyslet, proč polovina moderních vozidel nemá funkční filtr. Další kurvítko do auta, které se po pár letech vysere a automobilky tahají peníze z kapes uživatelů na opravách.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek