Jídlo vynáší M&S víc než oblečení. Cíl v Česku: benzinky

Přes pět miliard liber utrží letos podle svých čerstvých odhadů společnost Marks & Spencer na jídle. Třeba každého čtvrtého vánočního krocana ve Spojeném království lidé koupí právě u M&S. Tržby za jídlo firmě rostou skoro čtyři roky v řadě. A dělají už většinu globálních tržeb sítě obchodů původně s oblečením. S prodejnami potravin začal konfekční dům s více než stoletou tradicí v Británii teprve v roce 2001.

Mark a Spencer

Posilování segmentu výroby a prodeje vlastního jídla má na úkor naopak klesajících tržeb z prodeje šatů a bot pokračovat.
Do jídla hodlá M&S investovat i v Česku, kde se její divize potravin teprve rozjíždí. "Otevřeli jsme tady letos prvních šest nových obchodů s jídlem, cítíme, že se nám podaří proniknout na trh s potravinami i tady," potvrdil v rozhovoru pro HN oblastní ředitel Marks & Spencer pro střední a východní Evropu Jonathan Smith.
Pro tento účel vyčlenilo londýnské ústředí globálně působící firmy 800 milionů liber ve svém účetnictví. Jen ve Velké Británii chce v následujících třech letech otevřít 150 nových prodejen s jídlem. S oblečením přitom žádný. Ve Francii třeba spojila své síly se sítí trafik Relay, v nichž bude své potraviny prodávat.
I v Česku se firma začíná zajímat o další příležitosti, jak na své občerstvení lidi naučit. Aktuálně třeba o možnost nabízet své saláty a snacky na čerpacích stanicích.
Po úspěchu podobné spolupráce v mateřské Velké Británii má Smith za úkol hledat vhodného partnera v Česku. V Británii M&S prodává své čerstvé potraviny na 165 pumpách British Petrol (BP) a na dalších 84 dálničních odpočívadlech, hlavně pak pod správou sítě Moto.
Letos prostřednictvím franšíz otevřela prvních několik svých jídelních koutků na stanicích BP v Nizozemsku.
"BP tady bohužel není. To by pak asi bylo nejjednodušší, zjišťujeme možnosti, s kým by šlo se domluvit," říká Smith.
Podle výkonného ředitele České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Jana Mikulce to M&S nebude mít vůbec snadné.
"Podobné pokusy tu už byly. Jenže možností není příliš. Většina provozovatelů čerpacích stanic si sama řídí jak prodej pohonných hmot, tak doplňkový prodej," vysvětluje Mikulec. Podle něj by pro takový model, který M&S funguje v Británii a který by měl podle firmy fungovat v Česku, z velkých značek přicházela v úvahu zřejmě jedině Benzina. Ta totiž prostory pro doplňkový prodej zájemcům pronajímá.
Otevírání nových prodejen M&S Food má pak v tuzemsku dál probíhat i tam, kde už M&S je. "Hlouběji do regionů nepůjdeme. Budeme se snažit víc etablovat tam, kde nás lidé znají. Zejména ve větších městech," plánuje Smith. V Praze má M&S aktuálně rovnou půlku všech svých dvaceti prodejen v Česku.

Autor: Michal Šenk, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

  • Beverlyalcock, 22. 5. 2017 09:23: This article is use simple, straightforward sentences with few modifying phrases and clauses.I enjoy articles that have one big word that fits perfectly. It makes me feel the article was worthwhile , no matter what. visit : http://www.essayscouncil.com
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek