Lídři automobilového průmyslu věří vodíku, nafta je podle nich už nyní mrtvá

Do popředí zájmu top manažerů automobilového průmyslu se vrátily elektromobily a otázky pohonu. Na prvním místě v žebříčku nejdůležitějších trendů tak nahradily konektivitu, kterou pro budoucnost viděli jako nejdůležitější loni. Vyplývá to z osmnáctého ročníku průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey, jehož se zúčastnilo bezmála tisíc výkonných manažerů ze 42 zemí, včetně České republiky.

Hyundai Air Liquide

I když elektromobily v letošním ročníku průzkumu představují hlavní trend (za číslo jedna ho označilo 50 % respondentů), čtyři pětiny respondentů z řad šéfů automobilek se domnívá, že budoucnost představují spíše palivové články. Podle 62 % z nich dokonce baterie jako pohon budoucnosti selžou v důsledku nedostatečné infrastruktury.
Celých 78 % šéfů automobilek se domnívá, že vodíkové palivové články představují hlavního konkurenta pro baterie. Poukazují především na to, že vodíkový pohon je mnohem životaschopnější s ohledem na stávající infrastrukturu a čas "dotankování".
Převážná většina respondentů se také shodne, že existence dieselových pohonů je s ohledem na jejich dopad na životní prostředí dlouhodobě neudržitelná.   Vypadá to, že dopad aféry Dieselgate na automobilový průmysl je naprosto zásadní.
Za technologického lídra šéfové dále považují BMW, a to jak v elektromobilitě, tak v autonomním řízení. V loňském roce druhá Toyota se pak propadla v obou ukazatelích na čtvrté místo za druhou Teslu a třetí Hondu.  
BMW zaznamenalo úspěch i v očekávání růstu tržního podílu, kde na prvním místě vystřídalo Toyotu. Úspěch bavorské automobilky očekává 58 % top manažerů automobilového průmyslu. Volkswagen naopak neobhájil pozici v TOP 3 a propadl se na šesté místo. Největší posun vpřed zaznamenal Daimler/Mercedes Benz, který se posunul ze šestnáctého místa na třetí, mezi odpověďmi respondentů ze Severní Ameriky dokonce místo první. Pokles tržního podílu pak manažeři nejvíce očekávají u Fiat Chrysler a indických automobilek Mahindra a Tata.
Osmnáctého ročníku průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey se zúčastnilo 953 respondentů z řad vrcholných představitelů automobilového průmyslu. Respondenti byli vybíráni tak, aby vzorek zahrnoval nejen tradiční výrobce automobilů, ale také zástupce ICT společností. Třetina respondentů zastupuje evropské společnosti, 13 % pochází se severní Ameriky, 13 % z jižní, 15 % reprezentuje Indii a přilehlé země jihovýchodní Asie, 9 % Čínu a 10 % zbytek Asie včetně Japonska a Jižní Koreje. Dvě třetiny společností z průzkumu mají obrat vyšší než miliardu dolarů, polovina pak vyšší než 10 miliard dolarů. 

 

Autor: jk, Zdroj: KPMG

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek