21. 11. 2013
V pivovarech dobře vědí, že na jejich
velkokapacitních zařízeních a výrobních linkách je možné vedle piva
vyrábět a stáčet i další nápoje. Pro čerpací stanice se tak
rozšiřuje portfolio prodávaných nápojů i příležitost
k zisku.
Pivovarské "limonádky"
Například Plzeňský Prazdroj má ve svém portfoliu vedle
klasických a notoricky známých piv už roky osvěžující nápoj Frisco
s příchutěmi Bílé hrozny, Brusinky, Černý rybíz, Jablko &
Citron. Nápadité chuťové variace mírně perlivého drinku jsou na
sladovém základu se 4,5 procenty alkoholu. Ve skleněných lahvičkách
0,33 l s uzávěrem twist off se staly oblíbeným nápojem zejména
žen, které zrovna nechtějí sedět u půllitru s pivem. Mluvit o
oblibě nealkoholického piva Birell ve skle nebo v plechu
v půllitrovém i třetinkovém balení je nošení dříví do lesa.
Ostatně prodeje na pumpách mluví za všechno - Birell má nejlepší
hodnocení a dobrý zvuk pro stálost své kvality. Není divu, že se
záhy objevil Birell citron & granátové jablko, Birell lunetka
& malina opět v plechu i skle. Gambrinus Šťavnatý grep pak
patří k ovocným speciálům letošního roku. Již loni byla
zahájena výroba pšeničného piva Fénix s obsahem 4,7 % alkoholu - u
konzumentů v prázdninových vedrech slavilo solidní úspěch.
Spotřebitelům nabízí lehčí chuť a svěží aroma díky použití
pšeničného sladu, pomerančové kůry a špetky koriandru.
V podmínkách restauračních zařízení i na čerpačkách bývá
servírováno v originální sklenici nejlépe se srpkem
pomeranče. Pivovary Staropramen po velkém úspěchu Cool Lemon a
Cool Grep letos v březnu potěšily milovníky beermixů příchutí Cool
Hořký pomeranč a od května uvedl na trh již čtvrtou variantu
uvedenou níže. Novinky Staropramenu jsou jak ve skle, tak v
plechovkách i PET lahvích.
Jablka jsou základ
Plzeňský Prazdroj letos vstoupil na trh s novým nápojem
Kingswood, částečně zkvašeným jablečným moštem. Právě na výrobu piv
s ovocnými šťávami, sladových nápojů, pšeničných piv a ciderů
zprovoznil největší český pivovar linku za téměř 150 milionů Kč. S
kapacitou 600 tisíc hektolitrů ročně bude vycházet vstříc měnícím
se přáním spotřebitelů. Tzv. cider, vycházející z britské tradice,
patří do kategorie inovativních nápojů, se kterými se seznámili
zejména mladí lidé při svých pobytech v zahraničí a u svých
nových návyků chtěli zůstat dál i doma. Tato do jisté míry nápojová
móda se rychle rozšiřovala a prodeje v Česku začaly raketově růst.
Nový čepovaný nápoj, míchaný ze speciálních odrůd jablek, nabízí
Prazdroj v desítkách restaurací a barů a distribuce se postupně
rozšiřuje i do bister na pumpách.
Zmíněnou čtvrtou novinku a "Cool" variantu v podobě cideru
připravuje také pivovar Staropramen. Jeho Cool Cidermix obsahuje
jen dvě procenta alkoholu a má vyváženou chuť piva s příjemnou
jablečnou vůní. Začíná nabývat na oblíbenosti a je evidentní, že
inovace pivovary potřebují. Budvar například dováží cider Somersby
Apple od dánského pivovaru Carlsberg a loni jej v ČR prodal 2100
hektolitrů. Podle mluvčího Budvaru Petra Samce je velmi populární v
západní Evropě, ale v ČR je zatím málo známý. Prodej Zlatopramene
Radler trojnásobně předčil očekávání skupiny Heineken, a to jak v
klasických příchutích (citron, pomeranč se zázvorem a grep), tak v
zimní variantě, kterou si fanoušci pivních mixů mohli ohřát.
Varianta s čokoládou a višní oslovila především ženy. K novinkám v
nabídce Heinekenu patří rovněž nealkoholický Zlatopramen.
V západní Evropě, kde se cideru jen v roce 2010 vypilo 15
milionů hektolitrů, spotřeba 13. rokem roste a tento trend by se
podle průzkumů měl projevit s mírným zpožděním i v Česku.
Zdejší produkce je odhadována zatím jen v desítkách tisíc
hektolitrů.
Řešení pro lidi za volantem
Dvojka mezi českými pivovary Staropramen vstoupila rovněž do
nového segmentu. Aby přilákal nové konzumenty, uvedl na trh první
pivní limonádu v Česku pod názvem Sládkova Limonáda - a to
v nejlepší možný moment na začátku prázdnin v horkém červenci!
Je zcela bez alkoholu a vaří se z pivní mladiny odlišným
způsobem kvašení než klasické pivní nápoje. Začátek výroby je sice
stejný jako u piva, to znamená, že se ze sladu vaří mladina.
Její část se pak nechá speciálním způsobem prokvasit, aby nevznikl
alkohol, a pak se smíchá s větším dílem uvařené mladiny.
Staropramen nabízí dvě varianty nápoje. První je takzvaná čistá, do
druhé se pak přidá přírodní jablečná šťáva. Nápoj je sycen
oxidem uhličitým, který je odpadním produktem při výrobě piva.
Staropramen zdůrazňuje, že jde čistě o přírodní produkt, bez
konzervantů a umělých barviv. Tento pivovar mimochodem sklízí
úspěchy i v kategorii zmíněných nízkoalkoholických pivních
mixů. Vítězem v soutěži Zlatý pohár PIVEX - Pivo 2013 se stala
loňská novinka Staropramen Cool Grep. Pivovary Staropramen kralují
na českém trhu beermixů s 50% tržním podílem.
Míchané pivní nápoje si oblíbili zejména mladí lidé a zvláště
ženy. Na pivním trhu v ČR se pivní mixy podílejí zhruba pěti
procenty a studie AC Nielsen uvádí, že kategorie beermixů loni
meziročně vzrostla 3,8krát a během léta 2012 dosáhla dokonce až 10%
podílu na celkovém pivním trhu! Radlery pětiprocentního podílu na
pivním trhu dosáhly během necelých dvou let, což se nealkoholickému
pivu podařilo mnohem pomaleji - až po deseti letech! Podle Centra
pro výzkum veřejného mínění (CVVM) mimo jiné vyplývá, že většina
Čechů považuje radlery spíše za speciální alkoholický nápoj než za
pivo, proto se neobává, že by mohly ohrozit pozici tradičních
ležáků. Mezi pivaři, věrnými určité známé značce, je největší podíl
těch, kteří radler odmítají. Čím více piva lidé vypijí, tím častěji
preferují nějakou značku.
Pelmel novinek ve skle, plechu i plastu
Jak uvádějí informační materiály z portálu retailinfo.cz,
velké pivovary se orientují hlavně na export. Češi ale stále
častěji vyhledávají chuťově pestré lokální speciály a ty by neměly
chybět ani v nabídce čerpacích stanic.
- O návrat k tradici a rozvoj menších pivovarů s důrazem na
jejich regionální působnost usiluje i společnost Pivovary
Lobkowicz, která na českém trhu operuje od roku 2009. "Loni jsme v
tuzemsku prodali o desítky procent více vlastních značek než v roce
2009, včetně prodejů Černé Hory, která tehdy ještě nebyla součástí
naší skupiny. Považujeme to za velký úspěch, zvláště vzhledem k
tomu, že celková spotřeba piva stagnuje," uvedla Barbora
Kameníková, manažerka vnější komunikace společnosti Pivovary
Lobkowicz, sdružující sedm pivovarů.
- Loňskými novinkami z Vysokého Chlumce byly polotmavý svrchně
kvašený Chlumecký Amber ALE a ochucený světlý ležák Janův elixír.
Pivovar Jihlava uvedl na trh Jihlavský Alt Bier, vyrobený výhradně
z českých odrůd chmele (Žatecký poloraný červeňák a Premiant).
Uherský Brod obohacuje nabídku o Sváteční kouřový ležák, Silný
polotmavý ležák Klášterní XIX. Bock (7,5 % alkoholu) pochází z
Pivovaru Klášter.
- Naproti tomu Černá Hora sází spíše na míchané pivní nápoje a
limonády. Novinkou jsou dvě varianty beermixu Refresh s příchutí
Limetka-pomeranč a Brusinka-grep. Inovované limonády Zázvorka a
Malina obsahují kromě chmele přírodní nekalorické sladidlo a díky
tomu se jejich energetická hodnota snížila minimálně o
polovinu.
- Rodinný pivovar Bernard loni zaznamenal meziroční nárůst
prodeje o více než tři procenta. "V rozporu s všeobecným trendem se
nám daří především na gastronomickém trhu. Zároveň ale roste zájem
i o naše ležáky a speciály, loni zákazníci nadšeně uvítali
nefiltrovanou desítku," pochvaluje si Zdeněk Šípek, obchodní
ředitel Bernarda.
- Mezi největší výrobce pivních speciálů patří Pivovar Svijany,
který se orientuje hlavně na český trh a loni meziročně zvýšil
produkci o 12 %. Jeho nejprodávanějším produktem je Svijanský Máz,
dále Kvasničák, řezaný Svijanský fanda i silnější piva. "Loni jsme
uvedli na trh nový design pětilitrových party soudků a šestipack
Srdeční záležitost s průřezem celého našeho portfolia. Držíme se
zásady vyrábět poctivé tradiční pivo, novinkami šetříme," dodává
Roman Havlík, ředitel svijanského pivovaru.
- Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod slabší domácí poptávku
vyvažuje rozšířením exportu. "Šedesát procent našeho výstavu tvoří
prémiová piva typu ležák. Letošní nabídku obohatil Velikonoční
speciál a dvě ovocná piva. Problém je, že stále vyšší náklady
nemůžeme plně promítnout do ceny konečného produktu. Češi chtějí
pivo kvalitní, ovšem za nereálnou cenu," dodává Michal Šimek.
- Pivovary Holba, Litovel a Zubr vydávají přehled vícestupňových
piv všech tří značek v uceleném Kalendáři speciálů. Zahrnuje
specifikaci novinek i termíny jejich uvedení na trh. Nabídku
beermixů ve skle i PET lahvi obohatil Zubr YUZU & Limeta.
"Podařilo se nám zvýšit odbyt, nabídnout úspěšné novinky a získat
další regiony," říká Hana Matulová, která všechny tři pivovary
mediálně zastupuje.
- Malý sokolovský pivovar Permon loni uvedl na trh tři novinky a
meziročně zvýšil produkci o 27 %. Ani Pardubického pivovaru se
pokles poptávky zatím nedotkl, naopak získal nové zákazníky. Roman
Marčák však potvrzuje přesun zájmu směrem k lahvovému pivu.
- Žatecký pivovar je sice objemem výstavu spíše malý s pevnou
pozicí v regionu, ale zároveň úspěšně rozvíjí export do západní
Evropy i do zámoří. Navíc překvapuje originálními novinkami, nebojí
se odvážných inovací. Po bezlepkovém pivu Celia (2010), vyrobeném
ve spolupráci s Výzkumným ústavem pivovarským a sladařským, loni
uvedl na předvánoční trh patnáctistupňový Žatec Sváteční speciál
BIO s téměř šesti procenty alkoholu."Naším cílem je vařit pivo
nejvyšší kvality tradičním způsobem za použití pouze vybraných
surovin: žateckého chmelu, českého sladu a vlastní vody," říká
Martin Kec, jednatel Žateckého pivovaru. Letos chce vyrábět pivní
speciál v kvalitě bio také jihočeský Bohemia Regent.
Výběr nápojů, které spatřily světlo světa
v pivovarech, je tedy mimořádně široký. Pozadu nezůstávají
místní, regionální pivovárky ani tzv. minipivovary, které bývají
součástí velkých pivních restaurací. Uspět v silném
konkurenčním prostředí s nabídkou nápojů pro plánovaný nákup i
okamžitou konzumaci je výzvou i pro čerpací stanice.
Trocha statistiky
Češi nadále zůstávají největšími konzumenty piva s náskokem před
druhými Rakušany (108 litrů) a třetími Němci (98 litrů). Spotřeba
piva v přepočtu na jednoho obyvatele ČR loni činila 144 litry proti
více než 160 litrům v roce 2003 a lze očekávat, že tak vysoké
úrovně už zřejmě nikdy nedosáhne. Významným fenoménem je přesun
poptávky z on-trade do off -trade, tedy z hospod do
domácností. Výstav piva po předchozím výrazném poklesu
stagnuje. Celková produkce v ČR loni sice meziročně vzrostla o 2,75
%, ale pro tuzemsko pouze o 1,4 %, zatímco pro export o devět
procent. Výroba tradičních druhů piva ustupuje módním beermixům.
Mění se také podíly jednotlivých obalů hlavně na úkor sudového
piva. Prodej v PET lahvích loni meziročně vzrostl o 80 % a v
plechovkách o 17 %, což se nejvýrazněji projevuje právě na pumpách.
Přesto se stále nejvíce piva prodá ve skle (přes 40 %).
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia