20. 1. 2025
Budoucnost evropského automobilového průmyslu byla jedním z
témat jednání ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka s
vedením firmy Škoda Auto. Ministr Vlček již ke konci minulého roku
otevřel na Radě Evropské unie téma posunutí revize emisních limitů
na letošní rok a neuplatňování sankcí za nesplnění limitů. Jedná se
o důležité kroky k tomu, aby se předešlo ohrožení
konkurenceschopnosti Evropské unie (EU).
"Automobilový průmysl je páteří české ekonomiky a klíčovým
zdrojem inovací a pracovních míst. Náš společný návrh
s Itálií, ve kterém vyzýváme k posunutí revize emisních
limitů a zmírnění sankcí, je důležitým krokem k zajištění
konkurenceschopnosti našeho průmyslu na globálním trhu,"
říkáministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček. "Chceme zajistit,
aby evropské automobilky měly dostatek času na přizpůsobení se
novým pravidlům, aniž by byla ohrožena jejich stabilita
a schopnost investovat do inovací a zelených technologií.
To je téma, které jsme také řešili s vedením Škodovky," uvedl
Lukáš Vlček k jednání, kterého se účastnil také náměstek
ministra Štěpán Hofmana senátor za Mladoboleslavsko Ondřej
Lochman.
"Vážím si příležitosti diskutovat s ministrem Vlčkem
o budoucnosti automobilového průmyslu jako klíčového
ekonomického hráče v České republice a EU. Škoda Auto se
zasazuje o stále větší rozvoj na poli elektrické mobility do
budoucna. Náš plně elektrický vlajkový model Enyaq se stal
bestsellerem na mnoha evropských trzích a nadále rozšiřujeme
naše portfolio elektrovozů, například nedávno představený kompaktní
SUV model Elroq, jehož cílem je zvýšit dostupnost elektromobility
pro zákazníky. Vidíme také, že zákazníci si i nadále přejí mít
možnost výběru z více variant pohonů," říká předseda
představenstva společnosti Škoda Auto Klaus Zellmera dodává:
"Abychom zůstali ekonomicky úspěšní, musíme tyto preference
zákazníků respektovat a ponechat jim otevřené technologické
možnosti na cestě k dekarbonizaci evropského vozového parku.
V zájmu dosažení tohoto cíle bychom měli aktivně zkoumat další
možnosti, včetně plug-in hybridů a alternativních paliv, což
by mělo být zohledněno v regulačním rámci."
Česká republika s Itálii vyzvala EU k urychlení
hodnocení realističnosti cíle zákazu prodeje aut se spalovacími
motory od roku 2035. Dalším bodem společného česko-italského návrhu
je také akutní potřeba řešení hrozby pokut za neplnění emisního
cíle platného pro rok 2025. Ministr Vlček již dříve apeloval
i na nutnost snižování závislosti na surovinách dovážených ze
třetích zemí, vyšší podporu místní výroby nebo větší rekvalifikace
pracovníků a investice pro přechod na čistou mobilitu.
"Regulace CO₂ byla stanovena za odlišných podmínek
a výrobci vyvinuli veškeré úsilí, aby je splnili. Rok 2025
bude nesmírně náročný a je třeba hledat flexibilitu, abychom
dokázali předejít sankcím, které zpomalí transformaci. Kromě toho
musíme přehodnotit průmyslovou politiku s cílem snížit výrobní
náklady, konkrétně ceny energií, podpořit poptávku na trhu
a motivovat výrobce automobilů k dalším investicím do
nových technologií, zejména s ohledem na zahraniční
konkurenci," říká člen představenstva za oblast Prodeje a
marketingu společnosti Škoda Auto Martin Jahn.
"Automobilový průmysl čelí výzvám, které vyžadují realistický
a vyvážený přístup. Posunutí revize emisních limitů na rok
2025 a dočasné zmírnění sankcí je krokem, který poskytne
evropským výrobcům čas potřebný k adaptaci a zároveň
podpoří investice do inovací a udržitelných technologií. Naším
cílem je zajistit, aby přechod na ekologičtější mobilitu nebyl na
úkor konkurenceschopnosti a pracovních míst," říká náměstek
ministra průmyslu a obchodu Štěpán Hofman.
Český automobilový průmysl zaměstnává přímo i nepřímo
bezmála půl milionu lidí, podílí se na 24 % exportu České republiky
a 9 % jejího HDP. Automobilový průmysl je zásadní také pro
evropskou ekonomiku, zaměstnává více než 13 milionů lidí
a podílí se na 6,8 % celkové zaměstnanosti v EU.
Zdroj: TZ