Mladoboleslavský medvěd přitahuje pozornost

Automobilem roku, alespoň z hlediska pozornosti, kterou mu věnovala česká média, se v loňském roce stal jednoznačně nový model v nabídce mladoboleslavské automobilky s názvem Kodiaq. Až sedmimístné SUV přináší do svého segmentu velký prostor, chytré detaily a hlavně efektivní výkony.

Škoda Kodiaq - titulka - úzké

Koncernoví sourozenci

V Mladé Boleslavi začíná s Kodiaqem nová "esúvečková" éra. I když úplně prvním zástupcem této kategorie byl v roce 2009 malý Yeti, teprve v souvislosti s Kodiaqem se ve Škodovce hovoří o ofenzivě v segmentu SUV. Ještě letos se objeví nová generace modelu Yeti, následovat bude SUV kupé na bázi Kodiaqu pro Čínu a ještě jedno malé SUV velikosti Fabie. Kodiaq si dával se svým odhalováním trochu načas. Vlastně byl představen až poté, co se začali prodávat jeho koncernoví sourozenci Seat Ateca a Volkswagen Tiguan druhé generace.

S nimi má mladoboleslavská novinka mnoho společného, zároveň je z nich největší. Na první pohled Kodiaq působí jako docela široký automobil, při pohledu z boku se zase zdá až neskutečně dlouhý, takže byste neuvěřili, že je pouze o 4 cm delší než Octavie. Délka vozu je 4697 mm, výška (i s ližinami) 1676 mm, šířka 1880 mm a rozvor 2791 mm. Vůz je postaven na modulární platformě koncernu Volkswagen s příčně uloženými motory (MQB), kde hraje velkou roli odlehčená konstrukce s rozsáhlým využitím vysokopevnostní oceli. S tím souvisí i žádaná redukce hmotnosti, takže se základním motorem TSI a pohonem předních kol Kodiaq váží pouze 1452 kg, nejlehčí čtyřkolka s motorem 1,4 TSI je o necelých 90 kg těžší.

Škoda Kodiaq - z profilu

Prémiové zpracování

První dojem z Kodiaqa je skoro prémiový. Ve srovnání s korejskými a japonskými SUV je zpracování a materiály i technologie zobrazovačů o generaci dál. Tak skvěle čitelné palubní přístroje jsem v automobilovém mainstreamu už dlouho neviděl. Úrovní zpracování interiéru překonává Kodiaq dokonce i Superb. Základem je hlavně perfektní ergonomie, celá přístrojová deska sází, jak je u Škody zvykem, na přehlednost. Trochu jsem ale tápal v novém infoteinmentu, chvilku mi trvalo najít logiku ovládání. Když člověk ví, jak na to, není to žádný problém. Je ale pravda, že čím více funkcí něco má, tím složitější je se k nim dostat…

Škoda Kodiaq - palubka

Škoda opět válcuje konkurenci využitím vnitřního prostoru. Jestliže vpředu se s dostatkem místa počítá, prostor na zadních sedadlech se nedá popsat jinak než jako velkorysý. 720 litrů podle metodiky VDA nenabízí nikdo, 2065 litrů po sklopení sedadel druhé řady se pak blíží hodnotám užitkových automobilů. Jako první model české automobilky může být Kodiaq vybaven na přání i třetí řadou sedadel. Díky možnostem sklápění, podélnému posunu druhé řady sedadel a nastavení sklonu opěradel se může interiér auta přizpůsobit specifickému počtu osob i množství jejich zavazadel. Kodiaq má i mnoho tzv. simply clever detailů - rovných 30. Zmínil bych třeba ochranu hran dveří, elektricky ovládaná dětská pojistka v zadních dveřích nebo opěrky hlavy poskytující oporu při spaní. Za příplatek je k mání (u Škody poprvé) také žádaný vyhřívaný volant.

Škoda Kodiaq - úložný prostor

Pět pohonných jednotek, tři převodovky

V nabídce je pět příčně uložených přeplňovaných čtyřválců. Základem je motor 1.4 TSI o výkonech 92 a 110 kW. Silnější disponuje systémem vypínání druhého a třetího válce při nízkém zatížení (ACT), pro nejnáročnější zákazníky je určen dvoulitr 2.0 TSI o výkonu 132 kW. Dieselové alternativy se zkratkou TDI mají zdvihový objem 2,0 litru a výkony 110 a 140 kW. Všechny motory jsou vybaveny systémem start/stop a rekuperací brzdné energie, diesely využívají k redukci oxidů dusíku systém SCR, takže vedle hrdla nádrže na naftu je ještě jedno menší na redukční činidlo AdBlue. V závislosti na konkrétní motorizaci může být vůz vybaven buď šestistupňovou ručně řazenou, nebo samočinnou převodovkou DSG se šesti nebo sedmi stupni. Nová sedmistupňová dvouspojková převodovka má u Škody premiéru. Jedná se o variantu určenou pro pohonné jednotky s točivým momentem až 600 N.m.

Testovaný model byl v nejvýkonnější dieselové specifikaci. Dvoulitrový agregát dosahuje výkonu 140 kW a točivého momentu 400 N.m a dodává se pouze se sedmistupňovou převodovkou DSG. Motor a převodovku musím hodnotit jako skvělé, zátah a vůbec celková dynamika je špičková, se silným dvoulitrem lze zároveň jezdit i docela úsporně, což dokládá průměrná spotřeba mezi 6,5 až 7,0 litry na 100 km. Možná občas trochu tápala převodovka, ale díky pádlům na volantu se s tím řidič může vypořádat bez problémů. S podobnou kombinací jsem jezdil i v Superbu a byl nadšený, tady to není jiné.

Bezproblémové jízdní vlastnosti

Také podvozek Kodiaqu není žádnou revolucí. Některé díly přední nápravy typu MacPherson jsou z hliníku, víceprvková zadní náprava je naopak ocelová. Kodiaq ve výbavových stupních Active a Ambition má 17palcová kola z lehkých slitin, standardem varianty Style jsou kola 18palcová. Za příplatek pak nabídne také 19palcová kola. U většiny modelů najdete pohon všech kol, jehož srdcem je elektronicky řízená lamelová spojka Haldex páté generace.

Jízda je příjemná. Posilovač řízení využívá elektromechanický posilovač a samotné řízení v zásadě nemá přímou zpětnou vazbu. Na druhou stranu je skoro sametové bez vibrací do volantu a velmi přesné. Také nastavení podvozku je povedené. Přes 18palcová kola byl komfort odpružení velmi dobrý, to samé lze říci i na odtlumení vnějších hluků v interiéru. Stabilita ve vysokých rychlostech nad 150 km/h je rovněž příkladná. Ostrá jízda terénem ani sportovní jízda serpentinami řidiče Kodiaqu neláká, v tomto ohledu nové škodovce chybí trochu emoce. Automobil řidiče vůbec neprovokuje k tomu, aby se mu snažil dostat na limit. A když se pak rozhodne se o to snažit, automobil mu nijak nevychází vstříc a spíše se snaží být odtažitý. To je ale problém většiny dnešních SUV, a tak si zábavu za volantem musí řidič obstarat jiným způsobem - možností je několik. Pohoda při řízení například láká k aktivaci tempomatu a poslechu muziky…

Testovaný automobil měl příplatkový systém volby jízdního profilu Driving Mode Select s režimy Normal, Eco, Sport nebo Individual. Nejnáročnější zákazníci si mohou připlatit za adaptivní podvozek DCC, který se přizpůsobí řidičově stylu jízdy, pro jízdu mimo silnice je zase připraven režim Offroad, který mimo jiné umožňuje kontrolovanou jízdu z prudkého srázu i za nepříznivých adhezních podmínek.

Auto za bezmála milion korun

Základní model Kodiaqu přijde na 677 900 Kč a můžete si vybrat, zda si pořídíte motorizaci 1.4 TSI (110 kW) s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol, nebo šestistupňovou automatickou převodovkou DSG a pohonem pouze předních kol. Testovaný model byla však v nejvyšší výbavě Style za 950 900 korun, ale výbava byla bez nedostatků. Ve standardu jsou totiž například přední, zadní i mlhové světlomety LED, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí zahrnující i nastavení vnějších zpětných zrcátek, startování tlačítkem, zadní parkovací kamera, 18palcová kola, palubní počítač s barevným displejem, vyhřívání předních i zadních sedadel a audiosystém Canton s 10 reproduktory, subwooferem a digitálním ekvalizérem.

Škoda Kodiaq - zezadu

Autor: Jiří Kaloč

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek