Modernizace prodejny čerpací stanice

Nalézt ideální provozně-obchodní řešení prodejního prostoru čerpací stanice není vůbec jednoduché a doporučuje se využít spolupráce se zkušenými specialisty kompetentními v oboru čerpacích stanic.

Lukoil Bar_1

Nezbytnost modernizace shopu

Doba, kdy stačilo provozovatelům benzinových pump zajistit k prodeji pohonných hmot ještě fungující myčku, kompresor a vysavač a "prodej doplňkového sortimentu" v shopu, je již nenávratně pryč. Mnozí provozovatelé se rozhodují vyjít novým požadavkům zákazníků a změnám jejich nákupního chování v poslední době vstříc a posílit tak prodeje a konkurenceschopnost své stanice. Důkazem toho je, že řada čerpacích stanic v posledních několika letech prochází procesem komplexní či postupné rekonstrukce (remodelingu) shopu s cílem přetvoření stávajícího prodejního prostoru na prodejnu typu "Convenience store". Convenience store lze definovat v češtině jako "pohodlný a příjemný obchod". Jestliže jedním ze stěžejních trendů v obchodě je zážitek z nákupu, pak v případě convenience se jedná o kvalitativně nový přístup, který mění prodejnu v pohodlné místo nejen k nákupu, ale především k delšímu - a příjemnému - pobytu zákazníků. Shopy čerpacích stanic se stávají jedním ze základních pilířů jejich konkurenceschopnosti.
Právě současné notně vyostřené konkurenční prostředí čím dál více rozevírá nůžky mezi původními shopy a moderními prodejnami typu Convenience. Pokud posledních deset a více let prodejna neprošla zásadní modernizací, měl by se její provozovatel vážně zamyslet nad její realizací. Základní a nezbytnou podmínkou je odhodlání provozovatele k překonání obav z budoucího výsledku realizace zásadní změny v životě čerpací stanice. 

Spolupráce se specialistou

S rostoucí konkurencí se podstatně rozšířil sortiment zboží i nabídka doprovodných služeb především v podobě stále více žádaného občerstvení. Přechod k modernímu convenience konceptu vyžaduje na prvním místě lokální analýzu prodejů a zhodnocení marketingového potenciálu pro nově zaváděné služby či pro rozšíření sortimentu o nové kategorie.
Navrhnout na základě více či méně důkladné analýzy novou dispozici prodejny není vůbec jednoduché. Doporučuje se tuto činnost svěřit specialistům s dostatečnými zkušenostmi a referencemi. Velké společnosti provozující řetězce čerpacích stanic takové specialisty ve svých řadách mají. Provozovatelům malých sítí či jednotlivých stanic se spolupráce s odborným specialistou rozhodně vyplatí, protože může přinést efektivní a do budoucna konkurenceschopné řešení. Příkladem budiž projekty složitějších rekonstrukcí prostorově poddimenzovaných shopů, kde se docílilo ideálního a funkčního řešení, ale bylo nezbytné rozšířit prodejní plochu za cenu drobných i větších stavebních úprav stávajícího kiosku. Jejich provedení přinese lepší využití stávající dispozice celého objektu služeb s tolik potřebným rozšířením prodejní plochy.
Nenechte se zmást překrásnými prezentacemi prodejen interiéru dodavatelů či regálů a nábytku. Tyto firmy, pokud si samy nenajmou příslušného specialistu, však standardně plní zadání klienta, kdy jediným podkladem je zpravidla předaná dispozice stávající prodejny. Z podstaty své činnosti často ani neznají nuance prodeje na čerpací stanici a prodejnu neřeší v přímé návaznosti na category management a marketingový potenciál příslušné lokality. Navíc nepostihují veškeré aspekty rekonstrukce prodejny v čele s možnostmi drobných stavebních zásahů do stávající dispozice obslužného objektu, designové skloubení materiálů a barev stávajícího a nového vybavení, a návazné instalace (osvětlení, instalace elektro, vody a odpadů) a řadu dalších detailů. Zákonitě tak není docíleno ideálního provozně-obchodního řešení prodejního prostoru čerpací stanice, které navíc často vyvolává v blízké budoucnosti další dílčí úpravy.

Remodeling bez kompromisů?

Základem pro realizaci remodelingu shopu je stávající dispozice prodejny včetně zázemí a sociálního zařízení. Soustředit se pouze na přestavění regálů a novou výmalbu nestačí. Přechod na nový a především funkční koncept prodejny s sebou přináší často i nutné změny a zásahy do zázemí obslužného objektu čerpací stanice. Pokud byla původní prodejna vzhledem k zákaznickému potenciálu předimenzovaná, nepřinese remodeling potřebu rozšiřování prostor přístavbou jako u poddimenzovaných kiosků. Stavebním úpravám se nevyplatí vyhýbat, a přijímat namísto nich kompromisní nebo ještě hůře provizorní řešení je chybou, kterou si pak provozovatel po roce bude vyčítat.
Vše je potřeba během plánování remodelingu shopu průběžně důkladně hodnotit. Obecně platí v případě velikosti prodejní plochy stará poučka - malý krám = malý prodej. Příkladem je rekonstrukce některých stanic EuroOil nebo RobinOil či některých soukromých stanic. Dobře promyšlené dispoziční řešení shopu sice vyvolalo potřebu někdy více, někdy méně zasáhnout do stavby provozní budovy či přímo přístavbou rozšířit prodejní plochu i zázemí. Výsledkem však bylo kýžené zvýšení prodejů. Nové prostředí zmodernizované prodejny zlepšilo přehled zákazníků v prostorné prodejně, navodilo pozitivní atmosféru obchodu, jež spolehlivě působí na podvědomí zákazníků a podporuje jejich chuť nakupovat. V neposlední řadě má nové prostředí výrazný vliv na spokojenost obsluhy, která se na novém pracovišti cítí mnohem lépe než ve starém krámu. Jde o jeden z důležitých motivačních faktorů s přímým vlivem na pracovní výkon zaměstnanců.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

  • Jakub H., 23. 11. 2015 16:27: Dobrý den, pokud víte o nějakých společnostech, které se zabývají touto činností, budu rád pokud mi je zašlete nebo uvedete zde. Děkuji
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek