18. 6. 2014
Výrobci biopaliv, zástupci Českého sdružení pro biomasu
a zástupci ministerstva zemědělství včera představili program
pokračující podpory těchto alternativních pohonných hmot do roku
2020. Nejzásadnější novinkou by mělo být zavedení spotřební daně u
čisté bionafty a paliva E85.
Navrhovaný program navazuje na "Víceletý program podpory
dalšího uplatnění biopaliv v dopravě" schválený českou vládou
v únoru 2008, který platí do 30. června 2015. Jeho hlavními cíli
bylo postupně snížit emise skleníkových plynů z pohonných hmot
o 6 % ve srovnání se základní normou pro fosilní pohonné hmoty
do 31. prosince 2020 a zajistit v roce 2020 podíl alespoň
10 % konečné spotřeby energie v dopravě energií
z obnovitelných zdrojů, což představují právě biopaliva a
elektrická energie. Soulad mezi těmito cíli, obdobně jako
v současnosti naplňovaném víceletém programu, by měly zajistit
dodávky nejen nízkoprocentních směsí v motorové naftě (dnes 6
% bionafty) a motorovém benzinu (4,2 % bioethanolu) v souladu
s příslušnými technickými normami, ale nadále také dodávky
standardizovaných vysokoprocentních směsí biopaliv (SMN30, E85,
E95) a čistých biopaliv (B100, čistý olej).
Minimální spotřební daň pro B100 a E85
Protože ceny biopaliv jsou stále vyšší než fosilních paliv,
podpora je opět založena na jejich přiměřeném daňovém zvýhodnění. I
když novinkou by mělo být zavedení spotřební daně u čisté bionafty
(B100) a směsi bioethanolu s benzinem (E85). "Jedná se o
minimální zdanění. U bionafty by to bylo 0,5 koruny na litr, u E85
jen 0,2 koruny na litr," uvedla úřednice ministerstva zemědělství
Tereza Musilová na tiskové konferenci. Velký příjem do státní
pokladny z toho zatím nebude, protože současná spotřeba
biopaliv představuje v rámci celkového množství prodaných
pohonných hmot pouze 1 %. Dosud se žádná daň z biopaliv
neplatila a jejich prosazování stojí a bude stát daňové poplatníky
miliardy. Podle výpočtů ministerstva zemědělství přijdou ekologické
pohonné hmoty český stát během následujících pěti let na více než
11 miliard korun, i když většina z této částky představují
daňové úlevy.
Rozšíření zemědělské plochy pro biopaliva
Zemědělcům a výrobcům biopaliv se to zatím vyplatí a proto i
plocha, na které se dnes pěstují suroviny pro výrobu biopaliv
(řepka, cukrová řepa, kukuřice, pšenice), by se měla do roku 2020
zdvojnásobit. "Na konci desetiletí by plocha na pěstování
technických plodin mohla dosáhnout rozlohy 380 tisíc hektarů, což
představuje přibližně desetinu celkové výměry zemědělské půdy u
nás," tvrdí Petr Jevič z Výzkumného ústavu zemědělské techniky. To
by samozřejmě mělo přinést nová pracovní místa, která tak podle
ministerstva budou kompenzovat dotace a daňové úlevy. Podle plánů
státu by mělo v roce 2020 pracovat na produkci biopaliv 14
tisíc lidí, což je více než dvojnásobek oproti současnému stavu,
nicméně část těchto lidí se pouze přesune z produkce
potravinářských plodin do technických.
České plány však jdou trochu proti plámům Evropské Unie, kde se
snaží o přechod z tradičních biopaliv k nové generaci, která k
jejich výrobě využívá odpadky a mořské řasy. Produkce těchto
biopaliv je v současnosti u nás nulová a ani v budoucnosti se
neočekává její rozšíření hlavně kvůli nedostatku vstupních surovin.
Nicméně europoslanci loni v září schválili návrch, podle něhož mají
v roce 2020 moderní biopaliva představovat nejméně 2,5 procenta a
klasická bioplaiva 6 procent spotřeby v osobních a nákladních
automobilech. K tomu ovšem u nás zatím nejsou vytvářeny
podmínky.
Výhody pro všechny
"Podpora biopaliv přináší pozitiva pro řadu segmentů české
společnosti." tvrdí Jiří Trnka z CZ Biom. "Pozitivní je pro
řidiče, kteří investovali do přestavby svých vozidel, výhodná je i
pro čerpadláře, kteří v biopalivech našli vítané zpestření
nabídky a budou to kvitovat i firmy, které biopaliva využívají
v rámci svých vozových parků, což jim šetří finanční
prostředky vynaložené na nákup pohonných hmot."
Program samozřejmě ještě musí schválit vláda a měl by začít platit
od poloviny příštího roku. Očekává se ale, že celková suma, která
ochudí kvůli biopalivům státní rozpočt, se nebude líbit na
ministerstvu financí, přestože je jeho šéf v současnosti do
výroby biopaliv díky společnosti Agrofert sám zaangažován.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia