Na startu letní mycí sezóny

Po skončení zimního provozu by se měla věnovat mycímu provozu zvláštní péče. Důležité je odsolení a vyčištění prostoru i technologie a její nastavení na letní provoz.

Myti aut v létě 3   Myti aut v létě 2

Význam údržby myček po zimní sezóně

Podle odborníků na mycí technologie je údržba mycí linky po zimní sezóně velice důležitá. Samozřejmě záleží na intenzitě provozu v průběhu zimního období. V případě velmi vytížených myček po provozně náročných měsících je vhodná kompletní údržba mycí linky včetně jejího příslušenství. Při této údržbě dojde k prověření stavu mycího zařízení. Z toho získá provozovatel přehled o stavu zařízení a případných nutných investicích na další období. Provozovatel tak má možnost naplánovat investice dle akcí probíhajících pro zákazníky a tak snížit provozní náklady mycího zařízení. Prodlouží se jednak životnost a předejde se poruchám. Marco Cremonini z firmy Italmec považuje údržbu myčky po zimní sezóně za velmi důležitou, mycí linka a ČOV měla být preventivně zkontrolována a doporučuje umýt halu a samotné zařízení.

Údržba po zimě v ručním mytí

Také v případě samoobslužného ručního vysokotlakého mytí je nutno provádět speciální údržbu po zimním období. Myčky automaticky odpojí zimní nezámrzný provoz na základě zvýšení denních teplot. Provozovatel může v případě potřeby zvýšit teplotu vody, která je používána na mytí vozidel. V rámci pravidelné servisní údržby doporučuje promazat otočné části podstropních ramen a mycích pistolí.

Nejčastější zdroje poruch

Profylaktická kontrola po zimě je základem prevence vážnějších poruch. V období mezi servisními prohlídkami je třeba věnovat mycí technologii pravidelnou pozornost. Přestože se výrobci, neustále v procesu zdokonalování mycí techniky, snaží především o snižování poruchovosti, k závadám myček v náročném provozu dochází. Jedná se zejména o elektronické součástky, které výrobci myček vesměs nakupují od specializovaných dodavatelů elektroniky. Závady tohoto druhu nemají většinou vliv na poškození vozidla, ale spíše na kvalitu mytí nebo nefunkčnost myčky. Z našich dlouholetých zkušeností výrobců technologií vyplývá, že velkým úskalím bývá porucha dávkovacího systému chemie, která zásadním způsobem ovlivňuje kvalitu mytí.
Není ale rozhodně dobré čekat až na pravidelný servis a nebo postupně dospět do kritické situace, kdy zůstane mycí linka zcela mimo provoz. Pozorný a starostlivý provozovatel mycí linky může v řadě případů určité závady předvídat. Personál může rozpoznat například hlučnou převodovku, protékající trysky, nízký tlak vody nebo reagovat na reklamace zákazníků, na špatný výsledek mytí. "V tom případě je vždy na místě bez otálení přivolat servis, který závadu včas odstraní a mnohdy zabrání následným a ještě větším škodám," radí Volfová.

Provádíme přechod na letní provoz

Jedním z nejdůležitějších kroků při přechodu na letní provoz je kompletní vyčištění stroje a čistírny odpadních vod. Čištění stroje prostřednictvím vysokotlakého zařízení není jednoduché a pokud je neodborně provedeno, hrozí poškození mycí linky tlakovou vodou. Je třeba mít na paměti, že karoserie mycího portálu odolává pouze rozstřiku vody odletující z rotujících kartáčů, ale nikoliv vniknutí paprsku vody pod vysokým tlakem. Zde hrozí zatečení vody pod karoserii a poničení elektronického řídicího systému a elektrické výstroje.
Vzhledem ke složitosti zařízení by měl čištění provádět  proškolený pracovník obsluhy za přítomnosti servisního technika. Lepší ale je svěřit čištění stroje společně s jímkami okruhu ČOV servisní firmě v rámci servisní profylaktické kontroly mycího provozu. Po vyčištění mycí linky a ČOV se zkontroluje i funkčnost zařízení v jímkách. Velký vliv na závady či na množství stížností zákazníků na kvalitu mytí má kvalita vody a vhodnost používané chemie. Kvalita vody je dána vstupními hodnotami - zejména tvrdostí a eventuálně obsahem železa. Ne každá voda je pro mytí vozidel vhodná a většina čistíren odpadních vod se s nevhodnou vodou těžko vyrovnává. V takovém případě je nutné kvalitu vody řešit její úpravou na vstupu, v součinnosti s dodavateli myčky, ČOV a mycí chemie.
Dále  by mělo následovat nakonzervování a promazání celého zařízení předepsaným způsobem a prostředky. Při této činnosti je možno i doškolit obsluhu zařízení na provádění úkonů denní údržby. Nakonec je zpravidla potřeba přistoupit k nastavení parametrů mycí linky. Zde je třeba upravit dávkování chemie na letní provoz a zprovoznění okruhů speciální chemie, například okruhu nanášení odstraňovače hmyzu,který je přes zimu nefunkční.

Mycí hala a boxy

Mimo kontroly a seřízení technologie mycího prostoru je třeba zhodnotit opotřebení budovy mycí linky a dalšího zařízení, jako jsou vrata či topná tělesa, a naplánovat případné stavební opravy na letní měsíce, které jsou pro stavební práce vhodné a kdy počet mytí zpravidla klesá. Pokud se na některých kovových částech objeví stopy koroze, nedoporučuje se uspěchat jejich překrytí další vrstvou laku. Poradit se s odborníkem znamená vždy efektivnější ochranu proti dalšímu rezivění příslušných dílů do budoucna. V žádném případě by se ale nemělo na průběžnou ochranu proti korozi rezignovat: vždyť i rezatá linka přeci pořád docela spolehlivě myje a rez na konstrukci mycí haly či mycích boxů na funkci myčky vliv nemají. Provozní slepotou tohoto druhu se odpovědný personál či sám provozovatel podepisuje nejen na snižování životnosti mycí technologie, ale odpuzuje své zákazníky. Ti ztrácejí při pohledu na rezavou myčku důvěru v její správnou funkčnost. Přestože jsou vesměs s výslednou kvalitou mytí spokojeni, raději příště zamíří ke konkurenčnímu mycímu provozu, který na první pohled znamená menší nebezpečí potenciálního poškození jejich vozidla.

"Výměna" vody prospěje kvalitě mytí

Doporučuje se celý mycí prostor dokonale umýt, opláchnout čistou vodou, včetně stěn. V zimním období dochází k poměrně silnému vnosu mechanických nečistot  a solí do sedimentačního  a recyklačního systému. Voda a usazené kaly jsou po zimě zasolené a zvýšený obsah soli v mycí vodě vždy zhoršuje mycí výsledek. Z těchto důvodů je nutno zkontrolovat hladiny sedimentů v jímkách včetně zjištění stupně zasolení recyklované vody a případně jímky i sběrné žlaby nechat vyčistit. U technologie ČOV doporučujeme v případě čištění jímek i servisní údržbu, pokud není prováděna na ČOV pravidelná smluvní servisní údržba. Pokud proběhne péče předepsaným způsobem, snižují se provozní náklady na čištění recyklované vody v okruhu mycích linek.
Pozor, kaly z podzemních jímek jsou kontaminovány ropnými produkty a jejich likvidaci musí zajistit specializovaná firma s příslušným oprávněním. Veškeré znečištěné vody a kaly z mycího procesu spadají do kategorie odpadu N,  tzn. třídy nebezpečného odpadu. Servis prováděný zodpovědně s vysokou mírou profesionality zahrnuje odčerpání maximálního množství vod přes ČOV do kanalizace. Tímto se dá dosáhnout významné finanční úspory, jelikož se odborně likvidují pouze kaly.

Vrata myčky v zimě dostala pořádně zabrat

U sekvenčních vrat lze doporučit stejný postup jako u mycích linek - zajistit celkovou prohlídku zařízení s odstraněním všech závad. Do provozů myček by měla být osazena zásadně kvalitní průmyslová vrata, která mají vysokou odolnost vůči klimatickým podmínkám a dlouhodobou životnost. Přesto se musí sekvenční vrata kontrolovat a promazávat častěji v průběhu celého zimního období. Jde zejména o pojezdová kolečka vrat a panty držící jednotlivé lamely vrat. Po nakonzervování dojde ke změně nastavení funkčnosti vrat na letní provoz a celé zařízení může opět bezproblémově sloužit.

Prevence šetří peníze i nervy

Nepříjemnost problémů generovaných v myčce stoupá s ušlými tržbami v případě výpadků myček, v případě reklamací zákazníků s nespokojeností s kvalitou mytí a v nejhorším případě s rozsahem škody způsobené na vozidle zákazníka. Tu sice vyřeší nakonec pojišťovna, ale taková příhoda může mít vliv na snížení důvěry zákazníků a jejich odchod ke konkurenci.
Předcházet problémům při provozu myčky samozřejmě lze, ale není možné se jim zcela vyhnout. Václav Přibyl doporučuje, aby v případě častých reklamací a nespokojenosti zákazníků provozovatelé analyzovali jejich důsledky a vyvodili určité závěry. Častá poruchovost mycí linky může mít opět několik příčin:

a)      zanedbaná údržba - to lze vyřešit zajištěním pravidelné kvalitní profylaktické péče,
b)      mycí linka je za zenitem své životnosti a poruchy vyplývají z enormního opotřebení - pak je nezbytná výměna mycí linky za novou,
c)      stroj není opotřeben, ale jsou dodávány nekvalitní náhradní díly nebo je nekvalitní servis - toto lze řešit změnou servisní firmy.

"Problémům se nejlépe předchází prevencí," tak zní stále opakovaná hlavní zásada. Ze zkušeností odborníků, potvrzených nejen provozovateli velkých značkových sítí, vyplývá, že se jednoznačně vyplácí pravidelné preventivní prohlídky myček, při kterých se předchází vzniku poruch a totálním výpadkům provozu.

Informovat zákazníka

Všichni odborníci se také shodují, že je třeba jasně zákazníka informovat, jak se před mytím a při mytí vozidla chovat a jaké úkony provést. Na informační tabuli jasně charakterizovat max. mycí výšku a rozměry mytého vozidla. Informovat, která nestandardní vozidla není možno umývat a která pouze s přítomností obsluhy. Pozor na naprasklá okna! Mytí vozidel s prasklinami oken může způsobit vážné potíže. Ale nejen proto se doporučuje do prostorů mytí umístit monitorovací kamerový systém a pokud je to možné, mít v exponovaných provozních špičkách na místě i obsluhu. Ta je ideálním řešením. Před mytím může krátce prohlédnout vozidlo a předejít nepříjemným situacím. V ostatních případech nezbývá nic jiného, než se spoléhat na serióznost zákazníka a na perfektně udržovanou a seřízenou mycí linku, stoprocentně připravenou na letní mycí sezónu.

 Myti aut v létě 4   Myti aut v létě 1

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek