Nastává lepší sezóna pro chladivé osvěžení?

Zmrzliny jsou lákadlem a drobným luxusem, který si může každý dovolit. Je jen na majiteli či nájemci ČS, jak dokáže jejich tržní potenciál využít! Na zmrzlině je možné postavit úspěšnou prodejní akci, kdy se stává odměnou za nákup paliva. Jindy se sem za ní jezdí jen proto, že je nejlepší široko daleko!

Zmrzlina 1

Zmrzlinový trh má co dohánět

Možná je to teplým průběhem první poloviny roku, možná i chytrým rozhodnutím předních výrobců zmrzliny dát více peněz na televizní reklamu. Důležité je, že zmrzliny se zatím prodává více než v předchozím roce. Algida i Prima shodně věří, že dosavadní růst prodejů se udrží po celou letní sezónu a že bude překonána dosavadní slabá průměrná spotřeba tří litrů zmrzliny na osobu, což představuje asi 34 milionů litrů balené zmrzliny. V přepočtu na nanuky o obsahu 55 ml si lidé koupili ročně 55 nanuků proti 81 ještě před pěti lety, kdy spotřeba zmrzlin na osobu činila 4,5 litru. To jsou reálné dopady jak krizových jevů, tak i klimaticky nevyrovnaných letních období. Pro trh se zmrzlinou jsou rozhodující čtyři "letní" měsíce: květen, červen, červenec, srpen. Pokud se vydaří i duben se zářím, je vyhráno pro celý rok! Když však nevyjde jaro jako loni, obchodníci i provozovatelé čerpacích stanic nakoupí nanuků méně. Kupříkladu trh s balenou zmrzlinou loni klesl objemem až o sedm procent! Na horších číslech se podepsal studený start loňského jara a léta. V dubnu ještě ležel sníh a v květnu i v červnu přišly povodně, obchodníci se málo zásobili a takový skluz se už nedožene. Z údajů agentury AC Nielsen sledující útraty lidí vyplývá, že více než třetinu nakoupených zmrzlin tvoří nanuky v impulsním balení k okamžité spotřebě, zbytek jsou nákupy větších balení. Je škoda, že k dispozici nejsou údaje o "výtoči" nebalených zmrzlin do kornoutu.

Zmrzlina 2

Značky s televizní reklamou

K promovaným zmrzlinám samozřejmě patří v první řadě novinky. Začněme od A, tedy Algidou (Unilever):
Unilever patří mezi přední hráče na trhu zmrzlin s širokým portfoliem pod značkami a produktovými řadami: Algida, Míša, Magnum, Big Milk, Max, Calippo, Cornetto, Nogger, Ben&Jerry's, Carte D´or, Viennetta, Tvaroháček a Ruská zmrzlina. První místo mezi nanuky si stále suverénně drží tradiční Míša, který se rozrostl o nové varianty: Míša v citrónu, Míša v malinách a Míša v jahodách. Letos Unilever přináší řadu novinek a to jak v portfoliu vaničkových zmrzlin, tak zmrzlin impulzního charakteru distribuovaných mimo jiné na čerpacích stanicích. V portfoliu Max zmrzlin najdete novinky Calippo Bubble Gum a nový Max X- Pop. Pod značkou Big Milk se letos objevil Big Milk Cookie - zmrzlina s vanilkovou příchutí mezi dvěma kakaovými sušenkami. Magnum slaví 25. výročí a přichází s novinkou v Magnum Silver s Marc de Champagne, která bude součástí velké kampaně na oslavu tohoto výročí. Další zajímavou příchutí a zároveň žhavou novinkou je Magnum Strawberry White.
Doprovodné propagační a spotřebitelské akce se zaměřují na sezónní místa s velkou frekvencí potenciálních konzumentů. Vysokým standardem společnosti Unilever je poskytování kompletních služeb zahrnující dodání mrazicích boxů a POS materiálů. Se zákazník - prodejci je samozřejmá úzká spolupráce i při výběru nejvhodnějšího portfolia. Na čerpacích stanicích dobře vědí, že pokud obchodní zástupce Algidy uvidí příjemný personál, čistotu prostředí i mrazicích boxů, doplněné a správně vyskladněné zboží v dostatečné zásobě, správně označené výrobky, mohou očekávat i vstřícnou reakci a benefity pro nejlepší prodejce.
Společnost Bidvest se značkou Prima zásadně ovlivňuje český a slovenský trh. Prima je významnou původní značkou a zákazníkům přináší kvalitní zmrzliny s oblíbenými příchutěmi. Nejžádanější z cca 15 příchutí kopečkové zmrzliny s velkým náskokem zůstává vanilková, následují ji čokoládová a oříšková. Také na pumpách má úspěch hlavně s "Mrožem" a jeho tvarohovo-ovocným obsahem. Mrož a další nanuk Pegas patří mezi dvě nejprodávanější značky v České republice. Oblíbenost této skupiny výrobků neustále roste a je navíc každoročně výrazně reklamně podporována. Prima je rovněž největším výrobcem polárkových dortů, čelí však konkurenci levných a tedy méně kvalitních "polárkáčů" jiných výrobců. Doménou Primy je i ruská zmrzlina, kterou letos nově balí také do kornoutu. Bidvest vyvíjí, vyrábí a dodává zmrzlinu Prima do obchodů, cukráren a restaurací. Ve vlastním moderním závodě v Opavě vyrobí 12 milionů litrů zmrzliny za rok.

Zmrzlina 5

Impulsní výrobky nebo rodinná balení?

Na čerpacích stanicích jsou jednoznačně lépe prodejná impulsní balení zmrzlin k okamžité konzumaci. Z informací od obou hlavních dodavatelů vyplývá, že lidé si dopřejí raději kvalitnější nanuky, ale vyšším prodejům brání zdražování ze strany prodejců. Cenová doporučení výrobců pro maloobchod se pohybují pro 50 ml zmrzlinu kolem 10 -12 Kč u 100 ml je to 20 - 25 korun. Nejlevněji vycházejí vodové zmrzliny, nejdráže prémiové značky. Shopy čerpacích stanic využívají svého výlučného postavení a zmrzliny tu jsou většinou vždy dražší.
Na počátku sezóny přichází každý z výrobců s několika  novinkami a současně s poměrně masivní reklamou na podporu jejich prodeje. Téměř pokaždé se alespoň z jedné z novinek stane hit i na několik sezón! Široký sortiment zmrzlin pokrývá požadavky všech segmentů trhu a to jak v impulsních výrobcích, tak v rodinných baleních. Jak roste význam restauračních zařízení a bister u ČS, objevuje se i více prodejních mrazáků, kde se z gastrovan na kopečkovou zmrzlinu (nejčastěji o obsahu 2,5 l až 4,5 l) efektivně prezentuje před zraky zákazníků. Připravují z ní dezerty a poháry, podává se také jako příloha k palačinkám nebo zákuskům a slouží i k impulsním prodejům do kornoutů. Nejoblíbenější jsou klasické příchutě, ale v tomto segmentu se vždy objevují další, často méně známé příchutě s cílem nalákat konzumenty na něco neobvyklého, neznámého, na nový chuťový zážitek.

Roste nabídka točených zmrzlin

Točené zmrzliny skrývají velký prodejní potenciál, ne vždy je ale dodržována receptura a kvalita produktu tak bývá velice rozdílná, což ve finále kazí jméno všem výrobcům a zároveň prodejcům. Své by o tom mohl vyprávět majitel čerpací stanice Jaroslav Botek v Těšeticích-Vojnici  na Hané. V přilehlé cukrárně - navíc s pěkným dětským hřištěm - šestým rokem připravují kvalitní točené zmrzliny již na třech strojích: vanilkovou a čokoládovou, dále višňovou a smetanovou a nově vanilkovou se šmoulí. Dále to je zmrzlina Pařížský krém s jemnou čokoládovou příchutí, Mascarpone s jogurto-tvarohovou příchutí, ovocný sorbet a celá řada dalších. Doslova bomba jsou ale ceny: od 50ml kornoutu za 12 korun po nejžádanější pohár za pětatřicet kaček. S tím nejdražším - VIP pohárem za pětačtyřicet, si život osladí i ti největší mlsouni. "V dobré sezóně míváme z cukrárny a výtočí zmrzliny více než z výtočí pohonných hmot," říká pan Botek. Vůbec se nedivíme. Kvalita, chuť, vizuální dojem i všechny další služby jsou tu na jedničku!
Věřme, že v této sezóně prodeje balených a točených zmrzlin doznají výrazně vyšších čísel než v letech minulých a to i na čerpacích stanicích. Vývoj počasí tomu zatím nasvědčuje a s pomocí dodavatelů při podpoře prodeje a také rozumnými cenovými relacemi přímo "na place" by se to mělo podařit!

Zmrzlina 4


Prima zpráva pro čerpací stanice

Na naše otázky odpovídá Lukáš Dědek, brand manager značky Prima zmrzlina 

Jaké je vaše portfolio - o jaké produkty je na ČS největší zájem?
Pokud jde o prodejnost produktů na čerpacích stanicích, pak jednoznačně hovoříme o impulsních zmrzlinách. Prima zmrzlina je nesporně spojena se svou nejúspěšnější řadou, a tou je Mrož. Pro Mrože je typická kombinace jahod a tvarohu v lité formě s čokoládovou polevou, výběr kvalitních surovin bez použití náhražek, jako jsou různá dochucovadla nebo rostlinné tuky. V posledních třech letech ji rozšiřujeme i o čistě ovocné zmrzliny v podobě Jahod v čokoládě, Malin v čokoládě nebo letos nově i Dření v tubě. Výrobky pod značkou Mrož jsou nejprodejnější zmrzliny na českém trhu. Další prodejně silnou řadou na čerpacích stanicích jsou smetanové zmrzliny Pegas premium, kde je opět kladen velký důraz na kvalitu použité suroviny. Oproti ovocnému Mrožovi jsou zmrzliny Pegas sytější, protože jejich receptury obsahují smetanu, mléko, oříšky a čokoládu. 

Uvádíte na trh nějaké novinky v tomto roce?
Každý rok máme několik stěžejních novinek. V impulsní zmrzlině je naší vlajkovou lodí zmrzlina Mrož, kde se nám daří každoročně uvádět minimálně jednu prodejně úspěšnou novinku. Po loňském Mroži tvaroh se smetanou, který se stal nejúspěšnější novinkou roku 2013, letos přicházíme se dvěma tubami s dření Mrož. Jedna s lesními plody a druhá pro Mrože s typickými jahodami. Mroží jízdu je potřeba obohatit o novinky. Jednou z nich je právě dřeň z lesních plodů v novém balení. Tentokrát se všechny mlsné jazýčky mohou těšit na pořádnou porci svěžího lesního ovoce v tubě. Je možné zapomenout na vodové zmrzliny, tahle tuba v sobě ukrývá 55 % ovoce! Rozdíl je skutečně patrný! Druhou klíčovou řadou jsou zmrzliny Pegas Premium, pro které jsou typickými surovinami smetana, mléko, oříšky, čokoláda a vanilka. Tam jsme letos nabídku rozšířili o netypickou smetanovou zmrzlinu s ovocným topingem zabalenou do svěžího ovocného sorbetu. Pegas Fruit je s červeným ovocem a Pegas Exotic obsahuje toping a sorbet z exotických plodů. Každoročně také přicházíme s netradičními zmrzlinami. Letos je takovou novinkou Chocomilk v bílé čokoládě a Keks. Oboje je smetanová zmrzlina a u Chocomilku ještě v kombinaci s čokoládovou, to celé je zabalené do tabulky bílé čokolády. Keks si můžete dát i jako svačinu, protože je to smetanová zmrzlina mezi dvěma čokoládovými sušenkami.

Jaké jsou vaše doprovodné služby?
Snažíme se dělat na čerpacích stanicích akce, využíváme poutače. Naši obchodní zástupci na jednotlivých čerpacích stanicích provádějí pravidelné návštěvy a doplňují mrazicí boxy tak, aby nabídka zboží byla úplná a lákala zákazníka ke koupi.

Je možné u vás získat propagační materiál, poutače, slunečníky, mrazáčky? Chystáte nějakou větší promo akci?
V prodejních místech jsou umístěny obrandované mrazicí boxy, menu s nabídkou zmrzlin, popř. také vlaječky. Například na čerpací stanici Měřín na D1 máme na štítu střechy plachtu s logem Prima Mrož. Samozřejmě se snažíme v místě prodeje zviditelnit a forma propagace je vždy na dohodě s provozovatelem dané čerpací stanice.

Jaká jsou vaše doporučení pro úspěšný prodej na pumpách?
Mít plný mrazák a v něm pěkně vyskládané zboží v cenách blízkých naším doporučením. Mrazák vždy bez námrazy, která hned ukazuje na kolísání teplot a tedy i na kvalitu péče ze strany prodejce. Samozřejmě musí být umístěný na frekventovaném a viditelném místě. Nanuky se pak prodávají samy!

Zmrzlina 5


Bidvest Czech Republic

Společnost Bidvest Czech Republic vznikla přejmenováním společnosti Nowaco po jejím začlenění do nadnárodní skupiny Bidvest, která je největším světovým distributorem potravin do gastronomie mimo území USA. Společnost Bidvest působí na trhu od roku 1991 a vlastní značku Prima zmrzlina. Poslední 4 roky se snaží budovat distribuční místa pro Prima zmrzlinu i na čerpacích stanicích v České republice. 

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

  • Totaliťák, 31. 7. 2014 11:15: To ne, to na benzinku nepatří. Pouze benzin, nafta, olej a Kája Bartáček se strašidýlkama... tak má vypadat benzinka!
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek