Nejoblíbenějším alternativním palivem je zemní plyn

Dnes jezdí na CNG v ČR již téměř 16 tisíc vozidel a stále přibývají. Sice 97 procent prodejů nových osobních vozidel u nás je stále na tradiční paliva, z alternativních vozidel se ale těch na palivo CNG prodává u nás nejvíc.

Bonett Říčany u Prahy 1Pokud vozidla na CNG srovnáme s ostatními alternativními pohony, pak se jich zaregistrovalo na českém trhu dvakrát více než hybridních vozidel, téměř 20krát více než elektromobilů a dokonce 70krát více než na LPG. Za prvních 7 měsíců roku 2016 se registrovalo u nás už 1895 jen nových osobních a dodávkových CNG vozidel, to činí přibližně 1 procento ze všech nově registrovaných. Tento počet nezahrnuje nové CNG autobusy, komunální vozy, ojetá CNG vozidla atd. Letos se navíc chystá MŽP vypsat dotace pro kraje a obce na nákup až 2000 dalších CNG vozidel, jejich počet by se tak měl letos opět výrazně navýšit. Odhad prodeje Octavií G-Tec na CNG pro letošní rok je desetina ze všech prodejů Octavií v ČR. Zájem o vozy Škoda na CNG ale nemají jen fleetoví manažeři, v roce 2015 celkem 17 procent prodejů tvořili privátní klienti. Řidiči již mají k dispozici 124 veřejných CNG stanic.
"Ne všichni vědí, že první vozidla na světě byla poháněná plynem, nikoli benzínem nebo naftou, a až koncem 19. století kapalná paliva nad plynem zvítězila. Doufejme, že ve 21. století převládnou alternativní paliva nad těmi tradičními," říká Jiří Šimek z ČPS.
"CNG má nejširší spektrum použití, žádné jiné alternativní palivo takové využití nemá," řekl Matthias Maedge, generální sekretář NGVA Europe, na letošní mezinárodní konferenci Perspektivy rozvoje a využití CNG a LNG v dopravě v Praze. Dnes zemní plyn využívají nejen automobily a autobusy, ale i motorky, traktory, rolby, vysokozdvižné vozíky, lokomotivy, lodě aj. Dokonce v roce 1988 byla snaha o využití zkapalněného zemní plynu jako paliva i v letecké dopravě (Tupolev Tu-155).
Výrazně se v posledním roce zvýšil zájem i o zkapalněný zemní plyn (LNG). Vznikl projekt tzv. Modrých koridorů, nabízejících síť LNG stanic pro těžká vozidla po celé Evropě. Evropský projekt LNG Blue Corridor je také prvním LNG projektem podporovaným Evropskou komisí (v rámci 7. rámce). Je pětiletý (2013 - 2018) a dosavadní výsledky jsou velmi povzbudivé. V Evropě už jezdí asi 1500 kamionů, které mohou tankovat LNG u asi 80 LNG stanic.

 

 

Autor: TZ , Zdroj: ČPS

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek