23. 8. 2016
Dnes jezdí na CNG v ČR již téměř 16 tisíc vozidel a
stále přibývají. Sice 97 procent prodejů nových osobních vozidel u
nás je stále na tradiční paliva, z alternativních vozidel se
ale těch na palivo CNG prodává u nás nejvíc.
Pokud vozidla na CNG srovnáme
s ostatními alternativními pohony, pak se jich zaregistrovalo
na českém trhu dvakrát více než hybridních vozidel, téměř 20krát
více než elektromobilů a dokonce 70krát více než na LPG. Za prvních
7 měsíců roku 2016 se registrovalo u nás už 1895 jen nových
osobních a dodávkových CNG vozidel, to činí přibližně 1 procento ze
všech nově registrovaných. Tento počet nezahrnuje nové CNG
autobusy, komunální vozy, ojetá CNG vozidla atd. Letos se navíc
chystá MŽP vypsat dotace pro kraje a obce na nákup až 2000 dalších
CNG vozidel, jejich počet by se tak měl letos opět výrazně navýšit.
Odhad prodeje Octavií G-Tec na CNG pro letošní rok je desetina ze
všech prodejů Octavií v ČR. Zájem o vozy Škoda na CNG ale
nemají jen fleetoví manažeři, v roce 2015 celkem 17 procent
prodejů tvořili privátní klienti. Řidiči již mají k dispozici
124 veřejných CNG stanic.
"Ne všichni vědí, že první vozidla na
světě byla poháněná plynem, nikoli benzínem nebo naftou, a až
koncem 19. století kapalná paliva nad plynem zvítězila. Doufejme,
že ve 21. století převládnou alternativní paliva nad těmi
tradičními," říká Jiří Šimek z ČPS.
"CNG má nejširší spektrum použití, žádné jiné
alternativní palivo takové využití nemá," řekl Matthias Maedge,
generální sekretář NGVA Europe, na letošní mezinárodní
konferenci Perspektivy rozvoje a využití CNG a LNG v
dopravě v Praze. Dnes zemní plyn využívají nejen
automobily a autobusy, ale i motorky, traktory, rolby,
vysokozdvižné vozíky, lokomotivy, lodě aj. Dokonce v roce 1988
byla snaha o využití zkapalněného zemní plynu jako paliva i
v letecké dopravě (Tupolev
Tu-155).
Výrazně se v posledním roce zvýšil zájem i o
zkapalněný zemní plyn (LNG). Vznikl projekt tzv. Modrých koridorů,
nabízejících síť LNG stanic pro těžká vozidla po celé
Evropě. Evropský projekt LNG Blue Corridor je také
prvním LNG projektem podporovaným Evropskou komisí (v rámci 7.
rámce). Je pětiletý (2013 - 2018) a dosavadní výsledky jsou velmi
povzbudivé. V Evropě už jezdí asi 1500 kamionů,
které mohou tankovat LNG u asi 80 LNG stanic.
Autor: TZ , Zdroj: ČPS