Nejvíce prodaných automobilů v loňském roce jezdí na naftu

Loňský rok byl z hlediska registrací nových automobilů na českém trhu rekordní v celé 22leté historii sledování této statistiky Svazem dovozců automobilů. Oproti roku 2014 registrace vzrostly o 20,04 procenta.

Octavia CNG

Celkem bylo v roce 2015 v České republice zaregistrováno 230 857 nových osobních automobilů, což je o 38 543 vozidel více než v roce 2014. Pokud bychom provedli analýzu vozového parku nově registrovaných vozidel za rok 2014 a 2015 tak, že bychom odečetli krátkodobé registrace (vozidla vyvezená do 6 měsíců od 1. registrace v ČR), tak by nárůst v roce 2015 činil 19,8 procent. Podíl firemních vozidel přitom tvořil 75 %, privátních 25%. Pokud bychom zohlednili operativní leasing pro privátní osoby, pak by se tento snížil na 71:29.

Nejvíce automobilů je registrováno se zážehovým motorem, i když jejich podíl (53,77 %) se oproti vznětovým (43 %) oproti loňskému roku snížil. Obrovský nárůst opět zaznamenaly automobily na CNG, kterých se prodalo 2751 kusů, nicméně jejich podíl na trhu (1,19 %) je stále minimální. Vedle toho ovšem poklesl podíl automobilů na LPG (1279 kusů - 0,55 %). Ze 197 na 268 se zvýšil počet elektromobilů, z 386 na 1024 vzrostl počet nových automobilů s hybridním pohonným ústrojím (spalovací motor - elektromotor).

V žebříčku značek stále suverénně vede Škoda Auto, která má na trhu podíl 32,02 procenta, což je jen o necelá dvě procenta více než v loňském roce, nicméně oproti roku 2014 se prodalo o bezmála 16 tisíc škodovek více. Prodeje totiž navýšili také importéři. Na druhém místo se po loňském propadu vrátil německý Volkswagen (23 754 vozů) s podílem 10,29 procent, který přeskočil loni druhý Hyundai (19 688) s podílem 8,53 procent. Volkswagen dnes spoléhá na širokou nabídku modelové řady Golf, a také na populární Passat, který například v prosincových statistikách svého menšího sourozence porazil a jednoznačně mu patří druhé místo ve střední třídě hned za tuzemským Superbem.  Hyundai se pro změnu spoléhá na modelové řady i30 a ix20, které vloni modernizoval, dobře se rozjely i prodeje nového Tuscona, který úspěšně navázal na nejprodávanější SUV ix35.

Nad hranici 10 tisíc se dostal podle SDA také čtvrtý Ford (15 432) a pátá Dacia (10 512), která potvrdila, že její loňská účast v Top 5 rozhodně nebyla náhodná. Rumunská automobilka patřící pod francouzský Renault neustále vylepšuje svou nabídku, ale přitom se může pochlubit výrazně nižšími cenami než konkurence, která i s odchodem Chevroletu z evropského trhu stále ubývá. Následuje šestý Opel  (8100 - 3,51%), sedmý Renault (8074 - 3,50%), osmá Kia (7602 - 3,29%), devátý  Peugeot  (7156 - 3,10%) a první desítku uzavírá SEAT (6759 - 2,93%).

Nejvíce si oproti loňskému roku polepšil Jeep, který své registrace bezmála zdvojnásobil (1037) a polepšil si z 25. na 23. místo, radostně mohou bilancovat také u Mitsubishi s nárůstem 42,21 % (2429 - 19. místo) a Nissanu s nárůstem 64,81 % (5007 - 14.) nebo Renaultu, který zvýšil registrace o 1760 vozů a postoupil z 9. na 7. místo. Naopak k největšímu propadu, nepočítáme-li Chevrolet, který evropský trh opustil, došlo u Alfy Romeo (-46 vozů), kde i nadále čekají na nové modelové řady, a Lancie (-105) nebo Hondy (-65). A přestože trh výrazně stoupal, nižší prodeje zaznamenal například Citroën i Peugeot (-19). Mimochodem v sestupném trendu pokračují značky koncernu PSA už od předloňského roku.  

Nejprodávanější automobilem je stejně jako loni Škoda Octavia s 24 346 ks (10,54%) před Fabií  - 20 467 ks (8,86%) a Rapidem - 11 689 ks (5,06%). Hyundai i30 - 7 005 ks (3,03%) je čtvrtý, Volkswagen Golf - 6 711 ks (2,90%) pátý a pak následují šestá Škoda Superb - 6 009 ks (2,60%), sedmá Škoda Yeti - 5 751 ks (2,49%), osmý Ford Fiesta - 5 491 ks (2,37%), devátý Hyundai ix20 - 4 760 ks (2,06%) a první desítku uzavírá Ford Focus - 3 791 ks (1,64%).

Přestože v umístění jednotlivých značek a modelů nedošlo k velkým změnám, lze v podrobných statistikách SDA vysledovat zajímavé trendy. Z hlediska jednotlivých segmentů je stále dominantní nižší střední třída, i když její podíl oproti loňsku klesl na 22,22 %, na druhém místě jsou malé vozy (20,31 %) a třetí SUV (19,04 %). Češi stále nejvíce kupují kombíky, kterým na trhu patří více než 27 procent, na druhém místě jsou hatchbacky/liftbacky (19,19 %) a třetí terénní vozy (19,04 %). Podíl vozidel s pohonem všech kol na trhu se opět zvýšil z 14,83 na 15,43 procent.

Autor: jk, Zdroj: SDA

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek