17. 1. 2024
Orlen Unipetrol rozšíří svoji flotilu o další čtyři
lokomotivy Siemens Vectron
Společnost Orlen Unipetrol Doprava, přední český nákladní
železniční dopravce, patřící do rafinérské a petrochemické skupiny
Orlen Unipetrol, plánuje do konce roku 2025 převzít do své flotily
další čtyři elektrické lokomotivy Siemens Vectron MS řady 383, čímž
celkový počet těchto moderních a interoperabilních strojů ve
službách skupiny Orlen Unipetrol dosáhne čísla jedenáct. Investice
do dalších lokomotiv Siemens Vectron MS řady 383 je součástí
strategického investičního rozvoje, který Orlen Unipetrol Doprava
realizuje od roku 2017 s cílem modernizovat svůj vozový park,
posílit efektivitu a udržitelnost mezinárodní přepravy, a aktivně
přispívat k naplnění udržitelných cílů skupiny Orlen Unipetrol
snižováním produkce emisí CO2.
"Stanovili jsme si strategický plán být do roku 2050 emisně
neutrální. Postupným cíle na této cestě je snížení emisí o 25 % do
roku 2030. Klíčovým prvkem, jak toho dosáhnout, je nejen
dekarbonizace našich výrobních jednotek, ale také dekarbonizace
našeho vozového parku. Moderní lokomotivy Siemens Vectron MS nám
pomohou tyto cíle dosáhnout a také díky nim zvýšíme naši
konkurenceschopnost v oblasti nákladní železniční dopravy,"
zdůrazňuje význam tohoto kroku Tomasz Wiatrak, generální ředitel a
předseda představenstva skupiny Orlen Unipetrol.
Nákup těchto moderních lokomotiv je součástí strategického
investičního rozvoje, do kterého Orlen Unipetrol Doprava
investovala od roku 2017, kdy s obměnou své flotily začala,
již stovky milionů korun. S tímto krokem Orlen Unipetrol Doprava
posiluje své postavení jako významný železniční nákladní dopravce
v České republice, a současně naplňuje svou roli klíčového
člena skupiny Orlen při dosahování cílů udržitelného rozvoje.
"Zařazením dalších čtyř interoperabilních lokomotiv Siemens
Vectron MS od společnosti Siemens Mobility tak budeme operovat
s celkem jedenácti lokomotivami tohoto typu, což nám umožní
efektivní a udržitelnou přepravu mezi tuzemskými i zahraničními
terminály a dalšími důležitými lokacemi, kde skupina Orlen
operuje," říká Jaroslav Dvořák, jednatel společnosti Orlen
Unipetrol Doprava a dodává: "Tato investice nám umožní posílit naši
pozici v oblasti nákladní dopravy a zajistit efektivní spojení s
klíčovými terminály zejména v Polsku a Německu."
Roman Kokšal, generální ředitel Siemens Mobility Česká
republika, komentuje pořízení dalších čtyř lokomotiv Vectron
společností Orlen Unipetrol Doprava slovy: "V rámci
společensky odpovědného investování ESG budou mít od roku 2025
velké podnikatelské subjekty podle směrnice Corporate
Sustainability Reporting Directive (CSRD) povinnost započítávat v
nefinančním účetnictví do uhlíkové stopy své organizace, respektive
do uhlíkové stopy svého produktu, i uhlíkovou stopu dopravy, kterou
používají. Vážíme si odpovědného přístupu společnosti Orlen
Unipetrol Doprava, která v předstihu před touto povinností
minimalizuje energetickou náročnost dopravy svou orientací na
moderní energeticky úsporné elektrické lokomotivy Vectron. Ze
statistiky provozních dat je zřejmé, že při vozbě nákladních vlaků
šetří lokomotivy Vectron zhruba 10 % elektrické energie
rekuperačním brzděním a tím zvyšují hospodárnost dopravy."
V barvách Orlen Unipetrol lokomotivy Vectron s výkonem 6 400 kW
a běžnou provozní rychlostí 100 km/h přepravují především chemické
produkty. Tyto Vectrony jsou schopné provozu nejen v České
republice, ale také ve všech sousedních zemích - v Polsku, na
Slovensku, v Německu i Rakousku, ale i v Maďarsku. Velký důraz
je kladen nejen na výkon, ale také na bezpečnost. Kromě národních
vlakových zabezpečovačů příslušných zemí jsou lokomotivy vybaveny
rovněž moderním jednotným evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS
(European Train Control System), GSM-R a dálkovou diagnostikou.
Jedním z důležitých bezpečnostních aspektů těchto lokomotiv je
také pasivní bezpečnost, která zajišťuje strojvedoucímu prostor pro
přežití v případě mimořádných událostí.
Společnost Orlen Unipetrol Doprava patří mezi významné
železniční nákladní dopravce v České republice a se smluvními
partnery zajišťuje přepravu nejen do sousedních zemí, ale i do
oblasti Beneluxu či balkánských zemí. Na železničním trhu nabízí
široké portfolio služeb. Kromě přepravy chemických produktů se
zaměřuje také na spedici, pronájem železničních vozů, na
opravárenské a čisticí služby a na konzultační činnost. Jejími
zákazníky jsou nejen členské společnosti mezinárodní skupiny Orlen,
ale i externí společnosti včetně významných železničních
zasilatelů, zahraničních dopravců a chemických závodů bez
vazby na holding.
Zdroj: TZ