Palivové příplatky prodražují leteckou přepravu zboží

Ropa měsíc co měsíc zlevňuje. Vlivem toho by mělo docházet k poklesu cen benzínu, nafty a také leteckého paliva. Nákladní letečtí dopravci se touto logikou však neřídí. Jejich palivové příplatky klesají pomaleji než cena paliva na trhu. Letos byl povinný příplatek navíc využit k tichému zdražení cen přepravy.

DHL letadlo

Palivový příplatek hraje v mezinárodní letecké přepravě zboží významnou roli. Má značný vliv na cenu zásilky a slouží především ke kompenzaci pohybu ceny ropy na světovém trhu. Zaveden byl v dobách, kdy cena ropy procházela velmi turbulentním obdobím. Zdražování ropy musely společnosti určitým způsobem kompenzovat, nechtěly však tuto proměnnou promítat do ceny svých služeb a neustále měnit své ceníky. Proto byl zaveden povinný palivový příplatek. Ten se upravuje podle předem definovaných parametrů, které si stanovuje každý dopravce. Nejčastěji se odvozuje od měsíčních průměrných spotových cen leteckého paliva typu jet fuel, případně na základě ceny barelu ropy na trhu.
Zatímco ve druhé polovině roku 2015 cena leteckého paliva každý měsíc pravidelně klesala, palivový příplatek v letecké nákladní dopravě se měnil velmi pozvolna. Příplatek stanovují interně nastavené indexy. Dopravci se jimi řídí, ale používají vysoké mezní hodnoty, a tak se výše palivového příplatku mění až při větším výkyvu ceny leteckého paliva. Index přitom pracuje s prodlevou. Například pro stanovení palivového příplatku v lednu se použije průměrná měsíční cena paliva v listopadu. Proto cena palivového příplatku v daném měsíci nereflektuje aktuální vývoj cen leteckého paliva. Výsledkem je, že cena za přepravu zboží je neadekvátní vůči ceně ropy, respektive paliva.
V loňském roce si titul dopravce s nejnižším palivovým příplatkem vysloužila společnost Fedex, která k ceně přepravy zásilky připočítala průměrně 11,04 %. Následována byla společnostmi UPS (11,21 %), DHL (11,38 %) a TNT (14,35 %). Průměrná cena palivového příplatku všech společností za rok 2015 činila 11,99 %.
Od května do prosince 2015 cena letecké paliva klesla o 70,89 %, ale cena palivového příplatku pouze o 1,25 % (jde o rozdíl z průměru palivových příplatků dopravců DHL, Fedex, TNT a UPS od května do prosince). Nejnižší cena leteckého paliva byla zaznamenána v prosinci (1,08 USD za galon). I přesto však nejnižší palivový příplatek za rok 2015 padl již v říjnu, kdy ho společnost Fedex stanovila na 9 %. Průměrná cena leteckého paliva v roce 2015 dosáhla úrovně 1,53 USD za galon. Kopíruje vývoj ceny severomořské ropy Brent, která se na konci roku obchodovala pod 38 USD za barel a aktuálně se pohybuje na úrovni 29 USD..
Dopravci vývoj ceny leteckého paliva sledují, ale odpovídají na něj velmi pomalu: Aktuálně změnu provedla společnost DHL, která pro letošní rok pozměnila svůj index metody výpočtu palivových příplatků. Její mezní hodnoty jsou nyní poloviční a mají lépe reflektovat vývoj ceny paliva. Zároveň však došlo k upravení výše příplatku, a to směrem nahoru, díky čemuž došlo ke zdražení přepravy i přesto, že cena paliva klesá. Zatímco podle původního indexu by palivový příplatek v lednu 2016 činil 9 %, podle nového je to 11 %. Index tak nejen nereflektuje aktuální vývoj ceny paliva, ale místo toho, aby došlo k razantnímu snížení cen za přepravu, jsme se naopak dočkali jejího zvýšení.



Zdroj: Smartex

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek