Peripetie zimního mytí

Na jednu stranu romantika jiskřivého sněhu při jízdě zasněženou krajinou, na druhou mazlavá mastná špína a agresivní sůl. Jak se postarat o čistý zevnějšek automobilu v nejchladnějším období v roce? Jaké problémy jsou spojené s mytím automobilu v zimě? Vyplatí se v zimě na mytí automobilu šetřit?

Zimni myti 1

Tyto a spousta dalších otázek napadnou řidiče, když vyrazí do zimní sloty, kdy stírače nestíhají a časem stále více rozmazávají, voda v nádržce pro ostřikovače pomalu dochází a automobil dostává s každým dalším kilometrem standardní zimní uniformu v podobě hnědo-šedého matného nátěru… To samé ho pak napadne, když za oknem svítí slunce, ale teploměr ukazuje -7 °C. Chodníky i ulice jsou celkem uklizené, tak proč nezbavit zaschlé špíny a soli také váš automobil. Jenže kam s ním? Zajet do klasické kartáčové myčky a koupit ten nejlevnější program (…vždyť se to za chvíli zase zašpiní…), nebo se objednat na ruční mytí, které začíná být součástí mnoha podzemních garážových stání ve větších nákupních centrech a nechat si automobil ještě ručně navoskovat? Anebo to zkombinovat s vlastním mytím v mycích boxech u čerpacích stanice a pak zajet na mytí strojové k voskování? Možností je spousta a žádná není určitě horší než nechat špínu působit na automobil dál. I tak mnoho řidičů tvrdí, že se automobil znovu hned zašpiní, tak proč ho umývat. Jenže důvodů, proč pravidelně navštěvovat nějaké mycí zařízení, se najde hned několik.

Zimni myti 2  Zimni myti 3

Cena versus kvalita: Bezkontaktní myčka Vector u čerpací stanice Šafránka v pražských Stodůlkách nebo ruční mytí v sítí provozoven AutoskloExpress

V zimě třikrát měsíčně

Pokud se zeptáte odborníků na mytí automobilů v zimě, dostane se vám jednoznačné odpovědi: "Automobil by měl nějakou myčku v zimě navštívit minimálně dvakrát až třikrát měsíčně," říká Jiří Bláha, vedoucí provozu mycího centra firmy Autosklo Express na pražském Zličíně a hned dodává: "Jednoznačně bych ho umýval ručně, protože zde vám auto nejlépe vysuší, takže nehrozí žádné zamrzání zámků, přimrzání stěračů, kol a podobně. Když vyjedete z kartáčů, tak vám vždy nějaká voda na karoserii zůstane."
Každá myčka má svá pro a proti, takže když se zeptáte někoho, kdo provozuje myčku s klasickými kartáči, tvrdí pro změnu něco jiného: "Neřekl bych, že ruční mytí je vždy to nejlepší. Při ručním mytí nestandardně tlačíte na karoserii a na některých místech můžete ochrannou vrstvu z vosku i nešetrně rozrýt, zatímco kartáče mají jednotný směr mytí, jednotný přítlak a také se překrývají, čímž pokryjí všechna místa na autě," říká na obranu strojového mytí František Nohejl, provozní čerpací stanice OMV v Chuchli u příbramské výpadovky." Na to však Jiří Bláha kontruje: "Vosk nanášíme speciální stříkací pistolí, takže automobil se pokryje celý, aniž bychom na něj jakkoliv šahali. Kartáče auta opravdu ničí, zvláště když jsou navoskované z předchozího mytí. Když k nám přijede auto navoskované z kartáčové myčky, jsou na karoserii vidět šmouhy."
Voskování automobilu v centrech ručního mytí je opravdu velká alchymie, kvalita navoskování se pak z velké části odvíjí od ceny služby. "Základní vosk, který nanášíme pistolí, vydrží zhruba dvě nebo tři mytí. Pak tu ale máme i tvrdé vosky, které se nanášejí houbou, a ty vydrží třeba měsíc," vysvětluje Jiří Bláha. V případě této služby však řidič musí počítat s tím, že v mycím centru nechá minimálně 1000 korun, ale spíše ještě mnohem více. Potřebu věnovat se i v zimě hygieně automobilu shrnuje František Nohejl: "V zimě se nemyje auto, aby bylo čisté, ale aby bylo lépe ochráněné. Nebudete přece voskovat špinavé auto."

Dostat sůl ze spodku vozidla

Jedním z hlavních důvodů, proč mýt automobil v zimě, je nutnost dostat sůl a další agresivní materiály z podvozku a podběhů. Dnešní automobily jsou sice proti těmto škodlivým látkám chráněny mnohem lépe než v minulosti, přesto je určitá péče v rámci prodloužení životnosti automobilu velice důležitá. "Mytí spodku vozidla je v zimě opravdu důležité, neboť se vám tím automobil odsolí. Naše myčka tohle samozřejmě má," říká František Nohejl z OMV, jenže za program Sensation s mytím podvozku, voskováním a speciální "masáží" karoserie zaplatíte 249 korun a v levnějších programech se tato služba nenabízí.
Proto se někdy spíše vyplatí navštívit kromě kartáčové myčky také mycí box. U ručního mytí speciální nabídku na mytí podvozku nemají, ale víceméně to považují za samozřejmost, že vám u automobilu při jakémkoliv programu vystříkají podvozek a podběhy: "Co se týče mytí spodku, není to ani u nás žádný problém, my se pod automobil dostaneme "wapkou" a špínu vystříkáme," tvrdí Jiří Bláha. V případě extrémního znečištění, kdy jsou na karoserii třeba i kousky bahna, doporučují experti před vjezdem do myčky nános odstranit v mycím boxu pomocí "wapky". Silnější vrstva špíny se v mycí lince nestačí úplně odmočit a kartáč ji pak rozmaže po karoserii, což může poškrábat lak.

Zimni myti 5  Zimni myti 6

V zimě by měl motorista dopřát svému automobilu ten nejlepší program z nabídky

V mrazu jen do temperovaných myček

A jak je to při opravdu velkých mrazech? Občas lze narazit na "provozovnu", kde na to opravdu moc nedbají a kde vám namrzlé konečky kartáčů vytváří v karoserii ošklivé mikroškrábance, přičemž sami si toho ani nevšimnete, neboť klidně a s důvěrou sedíte uvnitř automobilu. Až po letech začnete hloubat nad tím, proč je lak vašeho vozidla nějak matný…
Odborníci ale svorně tvrdí, že když si motoristé vyberou vytápěnou mycí linku, neměl by to být problém a do kartáčové myčky je možno vjet s důvěrou. "Jen se musí trochu víc kontrolovat. Je třeba sledovat stav dveří, vnitřní teplotu, kartáče, zapínání a vypínání sahar. Také je třeba myčku na zimu připravit například impregnací všech gumových součástek, což zaručí její maximální funkčnost v třeskutých mrazech," vysvětluje František Nohejl.
U temperovaných boxů a při ručním mytí platí to samé a pokud chcete mít jistotu, že vám kartáče nepoškrábou lak, můžete navštívit tzv. bezkontaktní myčku, kterých ovšem u nás není mnoho. Jednu takovou, konkrétně od americké firmy Vector mají například u čerpací stanice Šafránka v pražských Stodůlkách. Automobily zde pomocí účinných saponátů a proudu vody myjí již od roku 1994. "V roce 1994 jsme tady byli jediní a tehdy jsme s touto technologií docela prorazili. Jezdili sem hlavně lidé s drahými auty, protože to neškrábalo lak. A proto, když v roce 2003 dosloužila, objednali jsme bezkontaktní myčku znovu a znovu jsme měli úspěch. Zpočátku tady byly neskutečné fronty," vzpomíná Anna Bílková, majitelka této čerpací stanice a dodává: "V mrazech nemáme problém. Když byly v lednu teploty pod -10 °C, myčka fungovala zcela bez problémů. Ty nastanou ve chvíli, kdy přestanou fungovat, respektive zamrznou vrata."
Prodejce u čerpací stanice by v zimě měl umět zájemcům o mytí při volbě programů správně poradit. Nejde jen o to prodat za všech okolností co nejdražší mytí. Pokud by zákazník učinil při mytí jakoukoliv negativní zkušenost, v tom lepším případě se jen těžko na daném místě se svým vozem objeví podruhé. V tom horším případě, kdy dokonce dojde k poškození laku vozidla, nastává pro obě strany nepříjemný okamžik řešení reklamace. Je třeba mít na paměti, že zákazníci si často neuvědomí, že za silného mrazu je riskantní i do temperované myčky vyjíždět s promrzlým vozidlem. U negarážovaných aut se doporučuje před mytím vytemperovat interiér vozu a s ním i okna. Tepelný šok při dopadu ohřáté vody na zmrzlý povrch vozidla může způsobit praskání plastových dílů karoserie, ale i fatální poškození (nejčastěji) čelního skla.

Zimni myti 4

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

  • Radek, 25. 8. 2022 17:49: Já jsem si dle rad kolegů z práce a několika videí na YouTube objednal z internetu sadu takových "šamponů" na autolaky i pro použití v interiéru na kůži a musím uznat, že jsem z toho naprosto nadšený. Myji auto docela často, protože se přes týden pohybuji v prašném prostředí a vždy to krásně prokoukne. Objednával jsem se slevovým kuponem ze stránek https://slevovykupon.net/ a vyšlo mě to celé asi na 700 Kč.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek