Po sedmi letech provozu jako nová

Mycí linka u čerpací stanice OMV v Praze u Jižní spojky je v provozu sedmý rok. Díky důsledné údržbě spolu s prediktivním servisem nejenže bezproblémově pracuje, ale navíc na první pohled vypadá doslova stále jako nová.

Myčka OMV JS 1

Montovaná mycí hala

Komplex mytí a údržby vozidel je u čerpací stanice OMV vybudován jako solitérní objekt posazený společně s restaurací McDonald´s do areálu vnitroměstské odpočívky u jedné z nejfrekventovanějších komunikací v Praze - Jižní spojky. Podlouhlá mycí hala není zděná, ale montovaná. Nosná žárově pozinkovaná ocelová konstrukce je opláštěna včetně stropu/střechy panely Kingspan, jejichž ocelový povrch je potažený houževnatým plastem. Ve výsledku je celý skelet budovy ze všech stran zvenku a především zevnitř lehce omyvatelný a nanejvýš vhodný pro těžký mokrý provoz. V zadním traktu je technologická místnost s čistírnou odpadních vod, sklad chemikálií pro mytí a údržbu a konečně i prostor pro průběžné uskladnění odpadů z celého areálu čerpací stanice.
V přední frontě podél myčky jsou 4 stání pro drobnou samoobslužnou údržbu a čištění vozidel s vysoce výkonnými vysavači na dvou refýžích společně s oklepávačem autokoberečků a airfixy s nastavitelným tlakem pro huštění pneu. Ty jsou připojeny na rozvod stlačeného vzduchu od centrálního kompresoru umístěného v technické místnosti za myčkou.

Myčka OMV JS 2   Myčka OMV JS 3

Dvouportálová mycí linka

Zkušenějšímu oku odborníka na mytí neujde nadstandardní délka myčky a nabízí se hned otázka, co se uvnitř skrývá za technologii - je tam průtahová mycí linka, nebo je v přední části jako obvykle prostor pro ruční přemytí a v zadní standardní portál automatické myčky? Ani jedno, ani druhé. Zde je totiž poměrně ojediněle instalovaný systém dvouportálové myčky s  mycím - mokrým prostorem odděleným roletou od takzvaného suchého provozu, kde probíhá sušení. V každém provozu pracují v daném taktu avšak nezávisle na sobě dva samostatné portály. První portál je mycí a druhý sušicí. Mycí technologie je španělské provenience - Istobal TAKT M17.
Myčka je vybavena  tlakovým přemytím a systémem podlahového spodního mytí. Při výměně za původní mycí technologii se zvažovalo osadit myčku vysokotlakým přemytím pracujícím s tlakem 80 barů, ale provozovatel nakonec zvolil systém s nižším tlakem 15 barů. Důvodů bylo hned několik. Na rozdíl od osmdesátibarového systému, který je sice účinnější při odstraňování hrubých nečistot, ale pracuje s čistou vodou z řadu, systém patnáctibarový může pro přemytí využít přečištěnou vodu z recirkulačního okruhu myčky. Kromě úspory finanční přináší patnáctibarový systém ještě výhodu dodávky většího množství vody na povrch karoserie, a tudíž dokonalejší rozmáčení ulpěných nečistot.
Mycí linka s odděleným provozem mytí a sušení pracuje ve vyšším taktu a nabízí vysokou propustnost, nebo chcete-li vysokou hodinovou kapacitu umytých vozidel. Další nespornou výhodou koncepce s odděleným mytím a sušením je lepší účinnost sušení. To je znát na výsledku osušení ve srovnání s klasickými myčkami. V případě zimního provozu, kdy jsou vrata mycí linky uzavřena, je v prostoru sušení zákonitě méně rozptýlené vlhkosti. K výsledku mytí pak přispívají sekční prosklená vrata, která se otevírají do stran. Tím nedochází při otevření k skapávání vody z vrat na umytý vůz jako u klasických sekčních vrat vyjíždějících nahoru pod strop mycí haly. Provozovatelé však musí pečlivě dbát při mrazivém počasí na to, aby během noci nedošlo k přimrznutí segmentů vrat k sobě a při prvním otevření nedošlo k poškození pohonu. To je ale ostatně běžná prevence bez ohledu na druh vrat.

Myčka OMV JS 5  

Perfektní čistota navozuje pocit vysoké kvality

Jestli je něčím tato mycí linka výjimečná, pak je to perfektní čistotou jak technologie, tak mycí haly a okolí. Celý provoz mytí je zde od roku 2005 a vypadá na první pohled jako nový. Udržet mycí linku, která navíc používá moderní mycí chemii vyvinutou na bázi nanotechnologií, je velice obtížné. Hlavním problémem je odstraňování voskových filmů z veškerých povrchů. Oč více a účinněji ochraňují povrch karoserie, o to hůře se odstraňují z mycí technologie a stěn mycí haly. Provozovatel myčky, Zbyněk Kysilka, proto od samého začátku spolupracuje s dodavatelem mycí chemie, který mu dodává i účinné prostředky pro čištění. Po dlouhé době zkoušení se osvědčil prostředek APEX A-cleen 613. Zbyněk Kysilka společně s pracovníky obsluhy si sami otestovali i jeho dávkování, které optimalizovalo nejen náklady na nákup prostředku, ale díky jeho menší koncentraci šetří i životní prostředí. Bezvadná čistota je ale podle náročného provozovatele výsledkem důsledné prevence a kontroly. Pracovník obsluhy, který má celý komplex mytí na starosti, provádí důkladné čištění dvakrát týdně a pokud se myje více, pak i častěji.
Mycí technologii lze životnost prodloužit nejen údržbou ze strany obsluhy, ale zejména pravidelným prediktivním servisem. Pak není divu, že mycí linka má za sebou podle údajů servismanů z WashServisu 130 000 mytí. Také interval výměny žíňových kartáčů je poměrně krátký - po 20 000 mytích (obvyklá je výměna po cca 25 000). Ve výsledku pak mycí linka pracuje nejen spolehlivě, ale poskytuje zákazníkům velmi dobrý výsledek mytí -  což je u vesměs náročné pražské klientely veliká devíza. OMV v celé síti stáhla nabídku mycích programů na 3, ale zde zůstaly z technických důvodů v nabídce 4. Cena za komfortní mytí přesahuje 200 korun. I přes takto vysokou cenu je jeho podíl na celkových prodejích myčky celých 30 %. Za tím je nejen spokojenost zákazníků s kvalitou mytí, ale také aktivní prodej na straně personálu čerpací stanice.

Myčka OMV JS 4

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

  • Martin, 27. 9. 2022 11:59: Vždycky mám radost, když vidím, že i v dnešní době je možné postavit a vybavit objekt, který bude sloužit i ve velkém vytížení dlouhou dobu ve stejném stavu :-) My jsme si například před několika lety pořídili nový pohon na vrata od firmy https://www.pohonnavrata.cz/ a dodnes funguje naprosto perfektně, můžeme se na něj bez starostí spolehnout v jakékoliv situaci.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek