Pomalu, ale jistě

Bezobslužné tankování se šíří Českem. Počty míst, kde lze přímo na stojanu zaplatit kartou nebo hotově a odjet, však přibývají rychleji v plánech investorů než ve skutečnosti.

bezobslužné čs - benzina

WAG končí, ostatní začínají

Bez větší mediální pozornosti prodala koncem loňska společnost W.A.G. payment solutions bezobslužnou pumpu v Modleticích u Prahy, jednu z úplně prvních, které u nás nabízely tankovací automat bez přítomnosti obsluhy. Neznamená to však začátek úpadku tohoto způsobu tankování v Česku. Jiní, jako třeba Armex nebo Unipetrol RPA (se sítí Benziny), naopak počty samoobslužných stanic rozšiřují. Celkem jich po Česku funguje dnes odhadem kolem stovky.

V případě WAG jde o logický krok, firma se dlouhodobě specializuje na provoz tankovacích a fleetových karet k úhradě tankování nebo mýta, ale samotný maloobchodní prodej paliv byl už v rámci společnosti spíš příslovečnou Popelkou. Pro zavedené prodejce benzinu a nafty však bezobslužné pumpy představují alternativu, která je běžná v některých zemích Evropy. V Česku se již řadu let rozvíjí, ale stále nedosahuje míry, jakou znají řidiči třeba z Francie, Skandinávie nebo Nizozemska.

Česko je počtem 4,5 tisíce veřejných a poloveřejných stanic přepumpované a je evidentní, že na alternativní způsob prodeje tu prostor je. V přepočtu pump na obyvatele, délku silniční sítě nebo počet aut patříme ke špici v Evropě. Prodejci soupeří o řidiče za každou cenu, roli hraje každý desetník. A v tomhle silném konkurenčním boji umožňují pumpy na automat snižovat mzdové a jiné náklady a prodávat benzin a naftu s nižší marží a tedy i cenou. Navíc odbavení u bezobslužných pump bývá o něco rychlejší než v benzinkách s klasickou obsluhou. "Češi s tím zatím mají problém, ale to určitě nepotrvá věčně. Naši zákazníci totiž patří k těm, kteří většinově preferují nižší ceny před rozsáhlejšími službami. A přesně to je cesta, kterou bezobslužné tankovaní nabízí," reaguje šéf SČS Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček.

Prostřednictvím bezobslužné pumpy dosahuje velká síť jako například Benzina cen, které jsou schopné konkurovat dravému low-costu typu Tank ONO. To lze vidět třeba na srovnatelných cenách samoobslužné stanice Benziny - Expres 24 a Tank ONO ve Vysokém Mýtě. Přestože společnost Tank ONO většinu benzinu a nafty nakupuje od Unipetrolu, vlastníka Benziny, je lídr pumpařského trhu schopen (nebo ochoten) prodávat za tak nízké ceny jako bratři Ondrové pouze ve svých pěti stanicích Expres 24. Benzina první z nich (právě tu ve Vysokém Mýtě) zprovoznila na Apríla v roce 2011.

Nový obor pro Armex

Jeden z předních velkoobchodních prodejců pohonných hmot u nás Armex Oil se do byznysu s bezobslužným tankováním pustil loni. Ke svým dosavadním 14 benzinkám koupil od firmy Hutira - Králík u Pardubic stanici Kiwi. Armex chce mít do dvou let po celém Česku 15 bezobslužných stanic a výhledově do pěti let na padesát.

Letos začne na Moravě s výstavbou dalších tří nových a doufá, že právě tyto pumpy sehrají důležitou roli v boji o zákazníka: "Pokud počet stanic bez obsluhy vzroste na několik set, bude tlak na marže provozovatelů příliš velký a i velké společnosti se budou muset pustit do přebudovávání standardních čerpacích stanic na bezobslužné. My se touto cestou vydáváme již nyní," reaguje Hynek Sagan, generální ředitel a spolumajitel společnosti Armex Oil.

Automaty mají svůj význam třeba v blízkosti obchodních center. "Samoobslužné čerpací stanice je výhodné instalovat tam, kde už lidé nakupují a je tam dostatek potenciálních zákazníků. Pro ty je pohodlné během nákupu doplnit i palivo, nabídka doplňkových služeb, které ale běžné čerpací stanice nabízí, je pro ně už zbytečná, potraviny nebo kávu totiž na rozdíl od benzinu koupí v nákupním centru," uvedl před časem v souvislosti s otevřením páté Expres 24 pumpy Benziny Marek Zouvala, jednatel společnosti Unipetrol RPA zodpovědný za maloobchod.

Svou pátou a zatím poslední pumpu bez obsluhy otevřela Benzina loni v květnu na parkovišti u hypermarketu Tesco. Podobně funguje Expres 24 v Hradci Králové na parkovišti supermarketu COOP.

bezobslužné čs - COOP + AS24

Byznys, který zapojí řadu firem

Expres 24 pumpy Benziny byly jedny z prvních, kterým dodala technologii brněnská společnost Sonet, vývojář softwaru pro platební terminály, včetně těch na samoobslužných pumpách. " Lze je stavět u obchodních domů či v blízkosti obytných zástaveb, kde by realizace běžných čerpacích stanic s kompletním zázemím nebyla možná," potvrzují zástupci Sonetu jednu z velkých výhod tankovacích automatů.

Ostatně i družstevní řetězec COOP sám provozuje tři nonstop otevřené samoobslužné čerpací stanice - v Ústí nad Orlicí a okolí. Kromě nižších cen pro všechny řidiče fungují družstevní pumpy podobně jako samotné prodejny potravin tohoto řetězce - družstevníkům se cena za tankování započítává do celkového slevového konta.

COOP využil kontejnerový způsob instalace pump od firmy Traso, což je oproti klasickým stavbám další z variant a také stále lákavější způsob bezobslužného tankování, využívaný často třeba v podnikových areálech dopravců.

Bez obsluhy tankují řidiči i u některých stanic dalších prodejen - například u čtyř pump EuroOil státního Čepra nebo hypermarketů řetězce Globus, který má v tomto režimu u některých prodejen (třeba na Zličíně v Praze) noční provoz.

Investice do automatů přicházejí i ke klasickým pumpám. Jednak zjednodušují činnost řidiči, který ani nemusí vylézt z auta, zaplatí mobilem naskenováním QR kódu na stojanu (palivo mu natankuje obsluha). Loni takovýto model zprovoznili v Shellu a Shell v tomhle zřejmě nezůstane v Česku jediný.

U Shellu se platí mobilem

Shell společně s Mastercard si nechal u společnosti STEM/MARK zpracovat průzkum zájmu o bezhotovostní placení na pumpách. Téměř polovina aktivních řidičů by podle něj uvítala možnost využít "digitální peněženku" v mobilu či tabletu nejen pro placení v e-shopech, klasických obchodech a podobně, ale i pro placení paliv na čerpacích stanicích přímo z vozu.

"Platit přímo prostřednictvím digitální peněženky v mobilním telefonu či tabletu by si
na čerpacích stanicích přálo 44 procent řidičů. Ve srovnání s ostatními platebními metodami ji většina hodnotí jako modernější, rychlejší a pohodlnější a s potenciálem na šíření v budoucnu," říká mluvčí sítě Shell v České republice Petr Šindler.

Česko je pro Shell druhou zemí na světě, kde mají zákazníci možnost zaplatit za palivo přímo z vozu. To, do jaké míry se průzkum názorů mezi řidiči ukáže věrohodný a jak moc se placení mobilem ujme, bude však zřejmé až za několik let po vyhodnocení projektu, který Shell rozjíždí u většiny svých stanic. Podobný systém podle některých informací chystá i Unipetrol pro pumpy Benzina.

Podobné samoobslužné tankování nemusí být jen pohodlné, ale i praktické - třeba v případě, kdy řidič má ve voze malé děti a nechce je nechat samotné po dobu, než zaplatí u kasy.

Vůbec ale není ani vyloučeno, že majitel sítě udělá bezobslužnou pumpu ze současné klasické stanice s obsluhou - v případě klesající výtoče a slábnoucí ekonomiky dotyčné pumpy. Dotovat nerentabilní součást řetězce se chce málokomu a možnost škrtnout mzdové a některé další náklady je pro leckterého majitele lepší řešení než danou čerpací stanici zrušit nebo prodat.

bezobslužné čs - VITA

Autor: Miroslav Petr

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek