Shell představil koncept energeticky úsporného vozidla

Společnost Shell představila koncept městského vozu, který by mohl v případě zavedení do výroby přinést snížení energetické náročnosti osobních vozidel.

Autíčko Shell 1

Tvůrci úsporného "autíčka" (zleva) Gordon Murray, Hidehito Ikebe a Bob Mainwaring

Tento třímístný vůz je hmatatelným důkazem pokroku v oblasti energetické účinnosti, kterého lze dosáhnout díky využití nejmodernějších dostupných technologií a při souběžném vývoji karoserie vozu, konstrukce motoru a použitých maziv.  
Nezávislé testy ukazují, že koncept vozidla od společnosti Shell by ve srovnání s typickým městským vozem používaným v současnosti během celého životního cyklu přinesl 34procentní snížení ve využití primární energie. Na výrobu a provoz konceptu by bylo potřeba přibližně o polovinu méně energie než u typického malého rodinného vozu  a o 69 % méně energie než u typického SUV. 
Shell koncept je kompletním přepracováním městského vozu T.25 z dílny společnosti Gordon Murray Design vyrobeného v roce 2010, pro který společnost Shell vyvinula speciální motorový olej zvyšující energetickou účinnost vozu. Nový vůz je výsledkem inženýrské spolupráce předních světových návrhářů vozidel, motorů a maziv. Snížení energetické náročnosti vyžadovalo holistický přístup a vzájemnou úzkou provázanost všech tří hlavních oblastí - od vhodné volby materiálů, přes agresivní zmenšení rozměrů a hmotnosti vozidla až po zvýšení energetické efektivnosti prostřednictvím inovativní konstrukce motoru a složení motorového oleje. 
Spotřeba benzínu vozidla byla měřena na základě široké palety testovacích protokolů zahrnujících plynulý i městský styl jízdy. Výsledky testů ukazují, že podle nového modelu evropského jízdního cyklu (NEDC) bylo dosaženo spotřeby 2,64 l/100 km při rychlosti 70 km/h a snížení hodnoty emisí CO2  na 4,67 g/km při použití speciálního motorového oleje, zajišťujícím pětiprocentní snížení spotřeby paliva v porovnání s běžně dostupnými mazivy.  
Mark Gainsborough, výkonný viceprezident divize Shell Lubricants, která stála za projektem, řekl: "Poznatky získané v rámci tohoto projektu by mohly změnit přístup k využívání energií v sektoru silniční dopravy. Využívání energie a klimatické změny patří mezi velké problémy dnešní společnosti. Tento projekt ukazuje, že když využijeme nejlepší současné technologie, včetně nejnovějších znalostí o mazivech, mohli bychom výrazně ovlivnit využívání energií a snížit emise CO2. Snížení spotřeby paliva pomocí společně vyvinuté konstrukce motoru a motorového oleje je působivé a podtrhuje obrovské výhody vyplývající z velmi úzké spolupráce mezi konstrukčními partnery. Zároveň ukazuje, jak důležitou roli mohou maziva potenciálně hrát ve snaze o naplnění cílů pro snížení emisí CO2." 

Autíčko Shell 2   Autíčko Shell 3

Koncept úsporného vozu Shell byl také za srovnatelných podmínek nezávisle testován v britském certifikovaném automobilovém testovacím centru společně s řadou dalších vozů. Měřena byla spotřeba paliva a emise CO2. Při formálním NEDC testu dosáhl koncept nižších emisí CO2 než typický městský vůz se zážehovým motorem (o 28 %)  i než hybridní vozidlo (o 32 %). 
Společnost Shell dodala pro koncept všechny kapaliny, speciálně "navrhla" motorový olej zlepšující celkovou účinnost vozidla, především díky minimalizaci tření. Technologický tým divize Shell Lubricants vyrábí speciální motorový olej, vycházející z prémiového produktu Shell Helix Ultra s technologií PurePlus. Skupina známého motorového specialisty Osamy Gota ze společnosti Geo Technology souběžně optimalizovala tříválcový zážehový motor. Upravila konstrukci a optimalizovala řadu vnitřních komponentů motoru s cílem snížit tření. Použité kapaliny ve srovnání s běžně dostupnými a používanými mazivy snížily během studené fáze cyklu NEDC emise CO2 o 7,1 % a v kombinovaném cyklu o 5,0 %. Jde o další potvrzení přínosu společného vývoje motorů a používaných kapalin. 
Koncept městského vozu Shell je postaven na patentované platformě iStream společnosti Gordon Murray Design a představuje radikální přehodnocení způsobu navrhování, vývoje a výroby automobilů. Kombinuje moderní lehké technologie - vozidlo váží pouze 550 kg - a je vyroben z pečlivě vybraných materiálů, jejichž zpracování se vyznačuje nízkou spotřebou energií a nízkými emisemi CO2. Gordon Murray při vývoji tohoto vozu využil své zkušenosti z formule 1 zejména v oblasti vysoké pevnosti při zachování nízké hmotnosti. Řada součástí vozu byla vytvořena pomocí 3D tisku, což výrobu prototypu značně urychlilo. Na karoserii byla použita také recyklovaná uhlíková vlákna, což umožnilo pořídit ji za čtvrtinu ceny běžné ocelové konstrukce. Téměř celé vozidlo lze po skončení životnosti recyklovat. 
Vůz využívá upravenou verzi aplikace pro chytré telefony Shell Drive. Tato aplikace poskytuje řidičům na displeji informace o spotřebě a upozorňuje zároveň na fakt, že množství spotřebovaného paliva výrazně závisí na chování řidiče. 
Z hlediska designu nabízí Shell koncept nový pohled na "vysokou a úzkou" konstrukci vozu a přináší zábavný faktor díky sedadlu řidiče umístěnému uprostřed vozu a dvěma sedadlům pro cestující vzadu. Design vytváří velice neobvyklé uspořádání sedadel dovolující přepravu tří osob navzdory malým vnějším rozměrům vozidla. Má menší poloměr otáčení než vůz londýnské taxislužby, což z něj dělá ideálního společníka pro jízdu ve městě. 
Dr. Andrew Hepher, viceprezident výzkumného týmu divize Shell Lubricants, řekl: "Náš vůz je sice malý, ale skrývá v sobě obrovský potenciál. Chceme urychlit diskuzi o tom, jak vyrábět energeticky účinnější vozy s menší uhlíkovou stopou. V následujících týdnech a měsících se o naše vědecké poznatky z tohoto projektu podělíme s návrháři motorů, automobilkami, akademickými pracovníky a dalšími odborníky napříč automobilovým sektorem." 

Autíčko Shell 4


Technické údaje


Karoserie
Třímístná (1+2) kompozitní na trubkovém rámu z kompozitních materiálů (cx=0,29), nezávisle zavěšená 13palcová kola, zavazadlový prostor 160-720 litrů. Délka 2,5m, šířka 1,35m, výška 1,6m. Pohotovostní hmotnost 550 kg.


Motor
Celohliníkový zážehový tříválec, zdvihový objem 660 cm
3, výkon  33 kW, točivý moment  64 N.m, převodovka  samočinná pětistupňová, palivová nádrž 22 l. Nejvyšší rychlost 156 km/h, zrychlení 0-62 mil/h za 15,8 s.




Autor: TZ, Zdroj: Shell

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek