Společnost Nestlé slaví 150 let

Všechno začalo v roce 1866, kdy firma Anglo-Swiss Condensed Milk Company otevřela ve Švýcarsku první evropský závod na výrobu kondenzovaného mléka. Jejím největším konkurentem se postupně stala firma Henriho Nestlé, který v roce 1867 uvedl na trh dětskou výživu na bázi sušeného mléka. Osud pak obě firmy v roce 1905 spojil a vznikla globální společnost, kterou dnes známe jako Nestlé Group.

Nestlé 150 letGenerální ředitel Nestlé Česko a Slovensko Torben Emborg krájí narozeninový dort...

Nejdřív konkurenti…

Američtí bratři Charles a George Pageovi spoluzakládají ve Švýcarsku v roce 1866 firmu Anglo-Swiss Condensed Milk Company. Využívají toho, že Švýcarsko oplývá zdroji čerstvého mléka a aplikují zde znalosti, které získali v  Americe. Ve městě Cham pak spouštějí výrobu kondenzovaného mléka. Evropská průmyslová města jsou tak zásobována výrobky značky Milkmaid, coby bezpečnou a dlouhodobě skladovatelnou alternativou čerstvého mléka.
O rok později ve švýcarském městě Vevey uvádí lékárník německého původu Henri Nestlé na trh svou "farine lactée" neboli mléčnou moučku. Tento produkt kombinuje kravské mléko, pšeničnou mouku a cukr. Nestlé jej vyvinul pro kojence, kteří nemohou být kojeni, aby tak snížil tehdy velmi vysokou dětskou úmrtnost. V roce 1868 začíná Nestlé používat nové logo v podobě hnízda, na kterém ptačí matka krmí tři ptáčata. Nest totiž znamená německy hnízdo a ptáčci spojení mezi jménem a společností, která vyráběla kojeneckou výživu.
V roce 1875 již 61letý Henri Nestlé prodává továrnu ve Vevey třem místním podnikatelům. Ti zaměstnávají chemiky a další šikovné pracovníky a rozšiřují výrobu i prodej. Mezi společnostmi Nestlé a Anglo-Swiss se rozhoří tvrdá konkurence, protože vyvinuly a prodávají konkurenční verze svých původních produktů: kondenzované mléko a dětskou výživu. Obě firmy dále rozšiřují prodej a výrobu do zahraničí.
V roce 1882 expanduje firma Anglo-Swiss do USA, ale smrt George Page zmaří její další plány. V roce 1902 tak následuje prodej amerických továren, což otevírá cestu pro případné spojení s Nestlé.
V roce 1904 začíná Nestlé prodávat mléčnou čokoládu, když přebírá export firmy Peter & Kohler. Sám Henri Nestlé ostatně ve vývoji mléčné čokolády sehrál klíčovou roli. Od roku 1875 totiž zásoboval svého souseda z Vevey, Daniela Petera, kondenzovaným mlékem, a ten jej použil právě k vývoji mléčné čokolády, která se na trh dostala v roce 1880.
V roce 1905 společnosti Anglo-Swiss a Nestlé vytvářejí firmu Nestlé & Anglo-Swiss Milk Company. Má dvě centrály, ve Vevey a Chamu, a otevírá kancelář v Londýně, která řídí export mléčných výrobků. Globální potravinářský gigant je na světě…

Recept na úspěch…

Před čtvrnácti dny, ve čtvrtek 16. června představilo Nestlé ve společnosti partnerů a vybraných hostí svůj "Recept na úspěch". Jaký je? "Naší firmu po celém světě provází dva hlavní elementy: chuť objevovat a vynalézat a osobní nasazení lidí," říká generální ředitel Nestlé Česko a Slovensko, Torben Emborg. Díky 150 let trvajícímu podnikatelskému duchu a invenci je Nestlé nyní největší potravinářskou firmou na světě i v České a Slovenské republice.
Ostatně už na počátku minulého století mělo Nestlé mnoho společného s tím, jaká je firma dnes. Jednalo se o globální firmu, která exportovala do Ameriky i Asie a továrny měla také v Austrálii, a chytře uměla využívat nástrojů marketingu. Když Henri Nestlé vytvořil z rodinného erbu první logo, pedantsky trval na jeho používání na všech výrobcích. Společným znakem byla také kvalita výrobků. Nestléova mléčná moučka opravdu pomohla snížit dětskou úmrtnost a předznamenala současné zaměření společnosti na výživu, zdraví a vyvážený životní styl. Priority Nestlé se tak po století a půl téměř nezměnily - stále by mělo jít o kvalitní výrobky, péči o zdraví, zodpovědné podnikání a nápaditý marketing.  "Věřím v lidi, věřím tomu, že každý, kdo pracuje v Nestlé, přispěl k našemu úspěchu. Jsem přesvědčený, že tu budeme i za dalších 150 let," říká k tomu generální ředitel Nestlé Česko a Slovensko, Torben Emborg. Nestlé na trh v České republice a na Slovensku uvádí výrobky více než 60 značek. Významná část již mnohé desítky let vzniká v českých a slovenských závodech - moravské Zoře a Sfinxu a slovenské Carpathii.

České dědictví stále žije

Na "české stopě" Nestlé potkáme kupodivu ženu: Albínu Maršnerovou, která založila v Balbínově ulici na pražských Vinohradech firmu na výrobu orientálních cukrovinek. V roce 1921 pro ni začal pracovat tehdy ještě student Zdenek Rykr, který následně vytvořil logo Orion a je autorem i mnoha slavných obalů čokoládových cukrovinek, dalších log či marketingových kampaní. Rykrovo dílo, mimochodem, nyní vystavuje i Národní galerie v Praze. Značka Orion má nyní domov v olomoucké Zoře, která ročně vyrobí více než 43 000 tun čokoládových cukrovinek.
Kořeny nedalekého závodu Sfinx v Holešově sahají ještě dál než samotné Nestlé - cukrovinky vyrábí již 153 let! Mezi nejslavnější sladké dobroty nyní patří Lentilky, Bon Pari či Hašlerky.
Dalším důležitým místem současného Nestlé je závod Carpathia ve slovenské Prievidzi, kde našly domov značky Maggi a Carpathia.

Nestlé včera, dnes a zítra…

Dnešní Nestlé si moc dobře uvědomuje, že dobře prodávat dobré výrobky nestačí. Své podnikání podřizuje konceptu Vytváření sdílených hodnot, aby prospívalo nejen akcionářům, ale i okolní společnosti. Jednou ze základních ingrediencí Receptu na úspěch je tak podpora správného stravování a vyváženého životního stylu dětí prostřednictvím programu Nestlé Healthy Kids. Ten přináší na základní školy nutriční vzdělávání a pomáhá dětem orientovat se ve výživě. Letos jím projde v ČR přibližně 25 000 dětí.  Recept na úspěch v budoucnu si nelze představit bez podpory mladých talentů, kterému se věnuje program "Nestlé needs YOUth". Ten umožňuje mladým lidem získat praktické zkušenosti a nastartovat profesní kariéru.

Nestlé historie

 

Autor: jk, Zdroj: Nestlé

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek