Spotřební daň na CNG je ve srovnání s benzínem nižší o 11 korun

Využití stlačeného zemního plynu (CNG) se v posledních letech zvyšuje, přesto budou v roce 2030 ze tří čtvrtin stále dominovat fosilní paliva. Česká vláda se nyní podobně jako ta německá zavázala nezvyšovat spotřební daň u CNG minimálně do roku 2025. Díky tomu je spotřební daň u CNG oproti benzínu nižší o více než 11 korun.

Bonett - Shell

Podle statistik Českého plynárenského svazu (ČPS) se na tuzemském trhu v roce 2017 prodalo více než 67,6 milionů m3 stlačeného zemního plynu (CNG) a jeho spotřeba tak v ČR meziročně vzrostla o 13,9 %.
Aktuálně je v Česku v provozu téměř 170 plniček, takže při současném tempu rozvoje infrastruktury bychom se ke konci roku mohli dočkat pokoření hranice 200 plnicích stanic CNG v ČR.
Hlavním důvodem rostoucí obliby CNG je štědrá podpora státu ve formě nižší spotřební daně.
I přesto, že se sazba spotřební daně na CNG počínaje rokem 2018 zdvojnásobila na přibližně 1,44 Kč/m3, při porovnání se spotřebními daněmi u benzínu, kde zaplatíme státu za každý litr 12,84 Kč, a nafty, u níž činí spotřební daň 10,95 Kč/l, se stále jedná o výrazné daňové zvýhodnění.
Vláda ČR se aktuálně v memorandu zavázala nezvyšovat sazbu CNG v období 2020 až 2025. Byla to nutná podmínka pro další naplňování Národního akčního plánu čisté mobility, který byl schválen na konci roku 2015.
"Potenciálním zájemcům o CNG vozy dává podepsané memorandum větší jistotu ohledně ceny CNG v budoucích letech a nemusejí se tak obávat koupě těchto vozů na delší časové období. Schválením snížené daně do roku 2025 jsme se zároveň víceméně srovnali se sousedním Německem, kde prodloužili sníženou sazbu daně do roku 2026," podotýká Petr Hrubý, manažer zodpovědný za CNG ve společnosti E.ON.
Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) se po roce 2020 budou muset ve vyspělých zemích postupně měnit zdroje energie pohonu. Budoucí emisní norma Euro 7 totiž bude po roce 2020 vyžadovat v průměru maximálně 95 g CO2 na kilometr. To v současnosti odpovídá spotřebě nafty zhruba 3,6 l/100 km nebo benzínu 4,1 l/100 km. Po roce 2025 je cíl snížit povolené emise CO2 dokonce až na 75 g/km. Lze tedy očekávat vyšší zastoupení plynných paliv včetně vodíku a stejně tak nárůst využití elektromobilů. "Minimálně v roce 2030 budou stále dominovat fosilní paliva. Podíl elektromobility v české dopravě by v té době mohl dosáhnout až 10 %. Plynné alternativy v podobě CNG, LNG a v blízké budoucnosti i vodíku, jenž je emisně bezkonkurenčně nejlepší, budou zastoupeny 15% podílem," uvádí Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva ČAPPO, který si podle svých slov dovede představit, že kolem roku 2040 bude v rámci EU až 1 % automobilů na vodík. "Podíl pohonných hmot z ropy upravených další ekologizací však bude nadále činit minimálně 75 %," dodává Václav Loula.

Autor: TZ, Zdroj: Axigon

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek