Stát ustoupil prodejcům pohonných hmot o půl procenta

Prodejci pohonných hmot dosáhly svého cíle. Novela zákona o ovzduší počítá s tím, že se jim zmírní limit, o který měli příští rok snížit emise skleníkových plynů oproti roku 2010. Z původních 4 procent bude pro příští rok stačit 3,5 procenta.

Benzina Humolec E.on
Takovýchto míst jako u čerpací stanice Benzina v Humpolci by s novelou zákona o ovzduší mělo přibývat

Možná ještě důležitější změnou je výčet paliv, která si do snížení emisí mohou započítat: k biopalivům totiž nově přibude třeba stlačený zemní plyn a elektřina. Změna zákona přitom může pomoci plynařům. Výhodou zemního plynu emise CO2 o pětinu nižší než u benzinu. Navíc na tento pohon jezdí výrazně větší počet vozidel než na elektřinu a díky finanční dostupnosti mají potenciál růstu.
Zatím prodejci klasických pohonných hmot vnímali stlačený zemní plyn jako konkurenci, nyní to pro ně bude vítané rozšíření nabídky o palivo, které jim sníží přísný emisní limit, protože prostřednictvím biopaliv se jim to zřejmě nepodaří. A samozřejmě to uvítají i uživatelé automobilů na CNG, kteří si budou moci natankovat a využívat služeb standardních čerpacích stanic. Prodeje biopaliv se v podstatě zastavily, když cena ropy klesla na současné částky, a biopaliva začala být dražší. Současná úleva je však jen dočasná, do roku 2020 se totiž mají všechny emise snížit o šest procent. Už teď se však mluví o tom, že je to nereálné. Petrolejáři dosud měli jedinou možnost, jak cíle splnit. Nakupováním biopaliv a prodejem za dumpingové ceny, což by pochopitelně vedlo k obrovským ztrátám. Podle Jana Mikulce (ČAPPO) ve výši až miliardy korun. Pumpařům by ve snižování emisí také pomohlo, kdyby se u nás prodával jako palivo bioplyn, který se však kvůli dotacím využívá jen na výrobu elektřiny.
O plynaře se nyní zřejmě strhne obchodní válka, protože novela umožní, aby prodejci plynu vykazovali úspory za petrolejáře. A také to zřejmě urychlí dobudování infrastruktury plnících stanic na CNG.

Autor: jk

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek