Testy spotřeby automobilů budou přísnější

Rozporuplné údaje spotřeby v technických specifikacích od výrobce se výrazně liší od reality běžného provozu. V průměru až o čtvrtinu jsou nižší.

Palubní počítač

Na tuto skutečnost se nedávno zaměřil německý autoklub ADAC, který použil vlastní metodiku měření a porovnával pak získané údaje s oficiálně schválenými specifikacemi výrobců, které se udávají v tištěných katalozích i na internetu.
Metodika ADAC by měla lépe simulovat běžný provoz, součástí měření se tak mimo jiné stal rozjezd pod plným plynem, rychlejší jízda v delším časovém horizontu, jízda se zapnutou klimatizací nebo rozsvícenými světly.
Na okatý rozdíl mezi skutečnými a naměřenými údaji se upozorňuje již delší dobu a Evropská komise se nyní snaží tyto nedokonalosti při získávání normovaných hodnot spotřeby odstranit. Aktuálně se v Bruselu pracuje na legislativě, podle níž se budou hodnoty spotřeby získávat na silnicích a ne v laboratořích a vývojových centrech. Už v září by ostatně měly vstoupit v platnost nové normy, které mají přesnost výsledků zlepšit, do konce roku pak má vzniknout úplně nová metodika testování, kterou však následně budou ještě muset schválit všechny unijní země.
V současnosti automobilky využívají některé "fígle", kterými cíleně dosahují úžasných čísel. Využívá se například nerealisticky hladká silnice nebo speciální pneumatiky s extrémně nízkým valivým odporem. Nejvíce nereálné jsou naměřené hodnoty u hybridů, u nichž se spotřeba měří s plně nabitými bateriemi.
Ale vraťme se do současnosti a podívejme se, k jakým výsledkům se pracovníci německého autoklubu při svých testech dobrali. Jejich měřením prošlo zatím bezmála 350 automobilů, z nichž 137 mělo zážehový motor, 156 vznětový, 24 kombinovalo spalovací motor a elektromotor, 11 stlačený zemní plyn a benzín a pět benzín a propan-butan neboli LPG. Obecně lze vypozorovat skutečnost, že největší procentuální rozdíl mezi laboratorní - normovanou -  a reálnou - ADAC - spotřebou je u automobilů s nízkoobjemovými motory přeplňovanými turbodmychadly a hybridy. Ostatně některé automobily s pohonnými jednotkami nad 2 litry zdvihového objemu dosáhly občas i nižší spotřeby než udává výrobce.
Největším "lhářem" je švédská automobilka Volvo, které u svého hybridního modelu V60 D6 Hybrid AWD udává kombinovanou spotřebu 1,2 litru na 100 km. Pracovníci ADAC přitom naměřili 3,49 l/100 km, což představuje rozdíl 84 procent. Podobně na tom ovšem byla i Toyota Prius Plug-in Hybrid, které by podle výrobce mělo stačit 2,1 litru benzínu na 100 km. ADAC však naměřil 3,64 l/100 km, což je nárůst o 74 %. Z automobilů, které spalují benzín si nejvíce "vymýšlejí" u Fiatu Punto s revolučním přeplňovaným tříválcem 0.9 TwinAir, když uvádějí kombinovanou spotřebu 4,2 litru, zatímco ADAC naměřil 5,63 l/100 km. Rozdíl? 33 procent nebo Volvo V70 T5 Geartronic (6,4 - 8,5 - 33 %). Mezi turbodiesely se zase nereálnou spotřebou nejvíce chlubí Jeep Grand Cherokee (7,5 - 11,6 - 55 %) a opět Volvo V40 D2 (3,6 - 4,83 - 42 %).
Mezi automobily, které jejich výrobci z hlediska ekonomického provozu podceňují, patřil například Chevrolet Camaro, u něhož výrobce udává průměr 14,7 l/100 km, zatímco podle ADAC si vystačí s 11,7 l/100 km. O procento nižší spotřebu než udává výrobce má také Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG 125 kW (6,3 - 6,2).

 

 

Autor: jk, Zdroj: ADAC

Diskuse

  • Pavel Malina, 27. 2. 2022 14:30: No, já jsem se třeba hrozně dlouho divil tomu, proč má moje auto najednou tak vysokou spotřebu. A konečně jsem na to přišel. Mohly za to podhuštěné pneumatiky. Řekl bych, že minimálně jedna mi někde uchází. Na výměnu teď bohužel nejsou peníze, takže musím pořád dofukovat. Ještě štěstí, že existují takové ty malé kompresory. Jeden z https://www.svarecky-kukly.cz/kompresory-2 doma mám, takže kvůli dofukování alespoň nemusím pořád jezdit na benzínku.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek