Trend: potravinové minimarkety na čerpacích stanicích

Firmy Žabka a Billa jako první v České republice otevřely své první minimarkety na čerpacích stanicích společností Lukoil respektive Shell. Do České republiky tak přinášejí nejen novou obchodní strategii, ale i nový rozměr nakupování.

Shell a Billa 6

Prodejna potravin na čerpací stanici není v Česku až tak horkou novinkou - příkladem za všechny je prodejna stanice Václava Cihelky v Dolních Břežanech, která zde úspěšně navzdory nástupu supermarketů funguje téměř dvacet let. Novinkou na českém retailu je vstup silných mezinárodních potravinářských společností na trh čerpacích stanic. V rámci pilotního provozu se první dvě prodejny Žabka objevily na pumpách Lukoil v Praze na Bohdalci a v Horních Počernicích, první Billa byla otevřena na stanici Shell Vídeňská v Praze 4.

Poslední trendy v retailingu - minimarkety

Proč se velcí potravináři zaměřují na malý formát prodejen u čerpacích stanic? Retailingový trh České republiky byl donedávna typický stále rostoucí popularitou velkých obchodních formátů. Čeští zákazníci ale postupně mění svůj životní styl a s tím také nákupní chování,což se promítá do rostoucí preference dalších obchodních konceptů většinou menších rozměrů. Sílí tendence tříštit pomyslný nákupní košík a realizovat pravidelně spíše menší nákupy v místě bydliště či po cestě do nebo z práce. To vede k rostoucí poptávce právě po menších prodejnách.
Prodejní formát v podobě minimarketu je v zahraničí dlouhodobě velmi populární a v podstatě představuje to, co na českém trhu zatím chybělo. Důležitým kritériem se stává vzdálenost, respektive požadavek na umístění prodejny "po cestě", jež zajistí, že nákup proběhne rychle a efektivně. Minimarkety jsou pro obchodní potravinářské řetězce zajímavé také z hlediska marže. Na rozdíl od hypermarketů totiž nemusí lákat zákazníky na slevové akce, ale sází na dlouhou otevírací dobu, za niž si zákazník připlatí.

Cíl potravinářů - prodejny čerpacích stanic

Rozšiřování sítě malých prodejen u nás spadá do Tesco strategie, kterou v nedávnémrozhovoru pro HN  nastínil generální ředitel řetězce David Morris. Ten uvedl, že Tesco celkově zmenší plochy svých obchodů a vsadí na malé obchody na rohu. Tesco koupilo síť prodejen Žabka (a také Koruna) před třemi lety od investiční skupiny Penta, za zhruba 130 obchodů zaplatilo přes miliardu korun. Celkem britský řetězec v Česku vlastní na 350 obchodů, sto padesát z nich dosud byly menší prodejny značky Žabka. Míří nejen na čerpací stanice, ale třeba i do nemocnic. Dnes testuje svůj franšízový koncept na dvou čerpacích stanicích Lukoil.
U jiného konceptu malých obchodů stojí v tuzemsku také řetězec Makro sdružující nezávislé vlastníky obchodů s potravinami. Od loňska sdružil pod značkou Můj obchod už více než 250 prodejen. Letos by jich mělo být až 400. Vzhledem k současnému trendu je jen otázkou času, kdy nabídne provozovatelům čerpacích stanic podobný koncept jako ostatní řetězce už jen proto, že segment čerpacích stanic není pro Makro neznámý, jelikož celá řada provozovatelů benzinových pump zde pravidelně nakupuje.
V zahraničí na konceptu minimarketů pro prodejny u čerpacích stanic připravují všechny řetězce a řada z nich je ve spolupráci s petrolejářskými společnostmi už několik let v provozu. Příkladem je například koncept prodejen "BILLA express" na rakouských čerpacích stanicích JET společnosti Conoco-Phillips. Na nedávné výstavě Uniti Expo ve Stuttgartu dokonce ve svých expozicích nabízely i jednotlivým provozovatelům čerpacích stanic jako novinku franšízové koncepty pro minimarkety na čerpacích stanicích společnosti SPAR, EDEKA nebo švýcarské sdružení COOP. Jak může průměrná benzinová pumpa se zastaralou prodejnou po podpisu franšízové smlouvy na provoz minimarketu doslova rozkvést, je patrné několik kilometrů za našimi hranicemi v rakouském Freibergu. Provozovatel tamní diskontní čerpací stanice Turmol již zvažoval uzavřít obchod a převést pumpu na bezobslužný provoz. Dnes nový, moderně zařízený a bohatě zásobený obchod SPAR express přitáhl nejen původní, ale i zcela novou klientelu.

Lukoil a Žabka 6

Potravináři - expanze na trhu

Snaha rozšířit svoji prodejní síť prostřednictvím umístění minimarketů na čerpací stanice je pro potravinářské řetězce logická a skýtá hned celou řadu výhod. Čerpací stanice na rozdíl od prodejen potravin mají neomezenou provozní dobu - ve velkých městech nonstop a v menších lokalitách a na vesnicích patří k obchodům s nejdelší provozní dobou. Výhodnost minimarketu provozovaného v rámci čerpací stanice se pak násobí v zemích, kde je provozní doba klasických prodejen státem regulována, například je zakázán prodej o sobotách, nedělích a svátcích nebo je zakázáno mít otevřeno nepřetržitě přes noc.
Další výhodou realizace minimarketu na čerpací stanici je především vstup na zavedené obchodní místo s vybudovanou stálou klientelou a také snadná dostupnost prodejny pro zákazníky autem i pěšky. Nezanedbatelnou výhodou je i zkušený a konsolidovaný personál, který je schopen po krátkém tréninku u potravinářského retailera zavedení a prodej nového sortimentu bez větších problémů zvládnout.

Petrolejáři - zvýšení počtu zákazníků

Petrolejářská společnost, popřípadě provozovatel čerpací stanice získá zkušeného a velmi profesionálního partnera se silným jménem, který zaručuje určitou kvalitu. Navíc u nás v současné době po odchodu Lekkerlandu není zatím na poli logistiky adekvátní náhrada a čerpací stanice zaváží hned několik firem, zaměřených na různé kategorie potravinářského a drogistického sortimentu. Spojenectvím s velkým řetězcem s fungující vlastní logistikou odpadá provozovateli čerpací stanice poměrně velká porce starostí.
Velkou předností je také vysoká úroveň znalostí o prodejnosti všech artiklů, což umožňuje ideálně formovat skladbu nabídky pro minimarket. Jednou z hlavních předností díky centralizované obchodní politice potravinářského řetězce jsou nízké nákupní ceny, které otevírají prostor pro optimalizaci prodejních marží. Ani provozovatelé největších sítí čerpacích stanic vzhledem k daleko menšímu celkovému obratu nemohou dosáhnout úrovně vstupních cen v daném segmentu suchého zboží.
Významným přínosem spojení čerpací stanice a minimarketu je zvýšení počtu zákazníků, jak dokazuje příklad z Polska, kde spolupracuje Lukoil již dva roky se společností Carrefour. Na 22 čerpacích stanicích počet zákazníků vzrostl přibližně o čtvrtinu.

Supermarkety na ČS 2   Supermarkety na ČS 3

Provedení prodejen je funkční a moderní

Pokud srovnáváme koncepty minimarketů Billa/Shell a Žabka/Lukoil, pak na rozdíl od téměř shodné sortimentní skladby zboží lze nalézt určité odlišnosti ještě před vstupem do prodejny v přístupu k venkovní komunikaci. Facing Lukoilu a Žabky je díky výrazné odlišnosti na první pohled patrný a standardy obou značek si vzhledem k franšízovému vztahu zachovávají svůj individuální prostor. Naopak partnerský smluvní vztah Shellu a Billy umožňuje vzájemné sdílení shodných firemních barev obou společností - žluté a červené. Logo BILLA stop&shop je umístěno na totemu a dalších poutačích vně čerpací stanice a ostatní vizuální prvky obou společností do sebe harmonicky zapadají.
Plnohodnotné a přitom efektivní zavedení minimarketu vyvolá potřebu provést nutné úpravy stávající prodejny. Jelikož koncept miniprodejen Žabka se všeobecně velice podobá běžnému standardu prodejen na čerpacích stanicích, nemusel Lukoil přistoupit k nákladné rekonstrukci. Obecně starší prodejny na stanicích Shell prošly rozsáhlejší speciální rekonstrukcí. Zásadní odlišnost je pak v případě provedení a zejména výšky regálových gondol. Na Lukoilu Žabka jednoduše navýšila regálovou plochu jejich zvýšením a přidáním jedné až dvou regálových polic. Ve výsledku prodejna konverguje k typicky potravinářskému charakteru. Billa na Shellu naopak použila zcela nové regály s hlubšími policemi, středové gondoly ale mají zhruba stejnou velikost a prodejna si tak uchovala charakter typický pro shop čerpací stanice. Toto řešení jde sice na úkor masivnějšího navýšení regálové plochy, ale zachovává obsluze přehled o nakupujících a zaručuje snadnou orientaci zákazníků v aktuální nabídce.

Shell a Billa 8   Shell a Billa 7

Sortiment pro každého na každý den

Šířka sortimentu minimarketů na čerpacích stanicích přesahuje 1000 nejprodávanějších prodejních položek a měla by uspokojit požadavky téměř každého, kdo potřebuje udělat běžný nákup či rychle doplnit chybějící zásoby v domácnosti.
Stávající sortiment zboží na čerpacích stanicích je výrazně rozšířen a obohacen hlavně o čerstvé potraviny jako mléka a mléčné výrobky, jogurty, sýry, balené masné produkty, uzeniny, pečivo i ovoce a zelenina. Kromě toho jsou v prodejnách k dostání i další potraviny, jako například mouka, sůl, rýže, těstoviny, oleje a další nezbytnosti pro přípravu oběda či rychlé večeře. V nabídce lze najít jak české, tak i světové značky zboží, Billa i v této maloformátové prodejně uplatňuje celou řadu vlastních privátních značek zboží. Kromě čerstvých potravin zahrnuje typický sortiment minimarketů i položky, které čerpací stanice standardně nabízejí: cukrovinky (oplatky, čokolády, bonbony, bonboniéry, žvýkačky), víno, sekty, slané pochutiny, nealkoholické nápoje a pivo. Nechybí ani základní drogerie, kosmetika či krmivo pro zvířata nebo běžný sortiment autodoplňků pro řidiče.
Původní skladba sortimentu čerpací stanice se nutně zužuje ve prospěch nových potravinářských artiklů na nejprodávanější položky jak u nápojů, tak i u potravin. To je dáno především kapacitou chladicích boxů, které byly dříve plně využity pro zpravidla velice rozsáhlou nabídku nápojů. Zhruba polovina regálové kapacity chladicího boxu či vitríny je nově osazena potravinářskými artikly. Další regálová kapacita v čerpací stanici pro nabídku potravinářského sortimentu jde zpravidla na úkor zúžení nabídky kategorie automotive, zůstávají většinou vysokoobrátkové položky (voda do ostřikovačů, sezónní nabídka autopotřeb a autokosmetiky) nebo jsou v nabídce čerpací stanice nezbytné pro ambulantní nákupy (základní provozních kapalin a žárovek na doplnění). Kategorie hraček a dárkového zboží je výrazně omezena, většinou je dokonce zcela zrušena.
Součástí prodejny je vždy minibistro, jehož základem je prodej kávy rozšířený podle prostorových možností o nabídku jídel k okamžité konzumaci. Gastroúsek ideálně zahrnuje minipekárnu, ve které se dopéká pečivo ze zmražených polotovarů, panini, hotdog a mikrovlnnou troubu nebo malý konvektomat pro ohřev chlazených nebo mražených jídel. Zde se potravinářské společnosti naopak inspirovaly u čerpacích stanic a podobně koncipované bistro implementují do minimarketů mimo čerpací stanice.

Supermarkety na ČS 1

Budoucí trend: nástup minimarketů

Bude zajímavé sledovat, jak se zavedení zatím dvou konceptů minimarketů na čerpací stanice osvědčí provozovatelům benzinových pump a potravinářským řetězcům. Stejně zajímavé bude sledovat osud již rozjetého pilotního projektu Žabka s Lukoilem, který své čerpací stanice v Česku nedávno prodal společnosti MOL. Při pohledu za hranice se ale tento trend zdá být silný a obecně za předpokladu správné volby příslušné lokality přináší prospěch jak petrolejářům, tak potravinářům. Proto se dá do blízké budoucnosti očekávat masivnější nástup minimarketů i na výrazně saturovaný český trh čerpacích stanic.


Miroslav Průša: C-store se vším všudy

Tento trend, kdy nadnárodní petrolejářské společnosti pronajímají své prodejny řetězcům, se praktikuje v zemích jako Velká Británie, Rakousko a jiné již řadu let. Zejména ve Velké Británii je často prodejna potravinářského řetězce k vidění na řadě čerpacích stanic Shell, BP a ESSO. Zkušenosti jsou pozitivní, neboť tento trend má rostoucí tendenci a počet takových čerpacích stanic roste. U nás jsou prvními průkopníky tohoto trendu již zmiňovaný Shell, který má zkušenosti s tímto konceptem prodeje ze zahraničí a poněkud překvapivě a dokonce jako vůbec první v Česku přišla společnost Lukoil s prodejnou potravin Žabka. Touto myšlenkou se rovněž zaobírají i jiné společnosti jako např. OMV, takže uvidíme, zda se do budoucna na našem trhu k této dvojici Shell/Lukoil přidá.
Lukoil si zvolil jako partnera zkušenou společnost Tesco, respektive její koncept miniprodejen Žabka, který nasadili do pilotního provozu hned na dvou čerpací stanicích. Žabka je klasický C-store koncept a jeho implementace na čerpací stanice je ideální. Není toho potřeba mnoho měnit, snad jen přizpůsobit umístění kategorií a položek sortimentu, který je v klasické prodejně čerpací stanice omezený či v mnoha případech zcela chybí. S tímto problémem si Tesco ve spolupráci s Lukoilem úspěšně poradilo.
Shell si zvolil jako partnera společnost Billa, která formát C-store u nás neprovozuje, ale mohla již ověřený koncept přenést z Rakouska.
Nepřísluší nám hodnotit, který koncept je lepší, každopádně oba jsou velmi zajímavé a jsou ukázkou, kam může v našich podmínkách obchod na určitém druhu čerpacích stanic směřovat. Je to vše otázka řádově několika let budoucnosti, nicméně jde o trend velice zajímavý, zejména z pohledu spotřebitele. Tímto se totiž obchod na čerpací stanici stává opravdovým C-storem se vším všudy.

Ing. Miroslav Průša od roku 1995 do roku 2010 pracoval jako Shop manažer, později vedoucí oddělení Shop a Gastro v OMV Česká republika. Stál u zrodu konceptu VIVA pro shop a následně se podílel na vývoji všech stupňů gastrokonceptu v rámci OMV AG. Od roku 2010 do roku 2011 pracoval jako obchodní ředitel společnosti Žabka, kde stál u zrodu několika prodejen konceptu Convenience store a podílel se na rozšíření sítě těchto obchodů.


Shell a Billa 5

BILLA a SHELL

Společnosti Shell a Billa otevřením obchodů pod brandem stop&shop zahájily pilotní projekt spolupráce s cílem rozšířit a zkvalitnit servis dostupný pro zákazníky obou společností.
Oba partneři patří k nejsilnějším hráčům na českém trhu v oblasti prodeje paliv a potravin. Vždy kladou důraz na vysokou kvalitu nabízených produktů i špičkový servis. Nabízejí tady možnost nákupů a tankování s vysokým komfortem a důrazem na úsporu času. Kvalitní paliva Shell , jež natankuje vyškolená obsluha, se nyní potkávají s širokým sortimentem čerstvých potravin Billa na jednom místě a k dispozici jsou 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Budovaná síť obchodů stop&shop by měla poskytnout "pohodlné, prostorné a přátelské nakupování".
Zákazníkům je i nadále k dispozici vyškolený personál u stojanů, který jim poradí s výběrem paliva a natankuje. V prodejně zůstávají přímo zaměstnanci čerpací stanice Shell , jež ale absolvovali speciální trénink v prodejnách Billa , aby byli schopni informovat zákazníky o nabízeném sortimentu potravin.
Obě značky jsou součástí velkých nadnárodních korporací, které určují trendy ve svých oblastech podnikání, využívají zkušenosti ze svých zahraničních poboček a snaží se tak na každém trhu, kde působí, přinášet zákazníkům to nejlepší. Formát spojení čerpací stanice a obchodního řetězce zaměřeného na prodej potravin je u nás novinkou. Shell a Billa v něm chtějí propojit své dlouholeté zkušenosti z těchto segmentů doma i v zahraničí se společně sdíleným důrazem na kvalitu a špičkový servis pro maximální pohodlí svých zákazníků.
V průběhu plánovaného šestiměsíčního pilotního projektu společností Shell a Billa se koncept Billa stop&shopu postupně zavádí na dalších čerpacích stanicích v Praze, Brně, Zlíně a Měříně. Cílem je představit tento nový prodejní formát zákazníkům a získat od nich zpětnou vazbu, na základě které se bude odvíjet rozsah a intenzita další budoucí spolupráce. Obě firmy očekávají od konceptu stop&shop oboustranně výhodnou spolupráci, která vyústí ve spokojenost zákazníků obou společností.

Shell a Billa 4


Lukoil a Žabka 4

LUKOIL, Žabka

Společnost Lukoil, která na konci března uzavřela smlouvu o spolupráci s obchodním řetězcem Tesco Franchise Stores a jako první společnost v České republice otevřela první prodejny Žabka na čerpacích stanicích na pražském Bohdalci a v Horních Počernicích.
"S konceptem propojení našich čerpacích stanic o potravinové pobočky máme zkušenosti již z Belgie a Polska, kde bylo rozšíření velmi kladně přijato," řekl Radim Špůrek, generální ředitel českého Lukoilu.
"Obchody Žabka svým malým formátem vyhovují prostorům, které jsou na čerpacích stanicích k dispozici. Nabídka zboží bude uzpůsobena tak, aby vyhovovala jak řidičům, tak dalším zákazníkům," řekl Richard Svoboda, obchodní ředitel sítě Žabka.
V případě Lukoilu se jedná o první dvě vlaštovky společného projektu českého zastoupení ruské ropné společnosti se společností Tesco Franchise Stores. Vzájemná spolupráce bude probíhat formou franšízingu.
"Jsme rádi, že právě obchody Žabka přinášejí zákazníkům v České republice novou nákupní příležitost. Věřím, že zákazníci čerpacích stanic ocení možnost nákupu čerstvých potravin jako v kterémkoliv jiném menším kamenném obchodě. Nabídka zboží bude uzpůsobena tak, aby vyhovovala jak řidičům, tak dalším zákazníkům," doplňuje Richard Svoboda, obchodní ředitel sítě Žabka.
"Jsme velmi potěšeni, že můžeme jako první síť čerpacích stanic nabídnout našim zákazníkům tuto nadstandardní službu. Naši nabídku kvalitních pohonných hmot rozšiřujeme ještě o čerstvé potraviny, což umožní motoristům u nás nejen natankovat, ale ušetřit si také čas na nakupování," řekl Ladislav Béres, marketingový manažer společnosti Lukoil Czech Republic.
Čerpací stanice s novými pobočkami Žabka jsou otevřeny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Kromě nabídky čerstvých potravin naleznou zákazníci čerpacích stanic Lukoil i nadále v nabídce své oblíbené hotdogy nebo lahodnou kávu Jacobs.

Lukoil a Žabka 2

Lukoil a Žabka 5


Studie Incoma GfK Supermarket-Diskont-Hypermarket 2014

Hypermarkety zůstávají nejsilnějším formátem českého obchodu. Podle aktuální studie Incoma GfK Supermarket-diskont-hypermarket z června 2014 jsou prodejny Albert Hypermarket, Globus, Interspar, Kaufland a Tesco Hypermarket dohromady hlavním místem nákupu potravin pro 43 % českých domácností. Jedna čtvrtina (25 %) českých domácností má jako své hlavní nákupní místo diskont (Lidl nebo Penny Market), dalších 17 % domácností tvrdí, že nejvíce utrácí v supermarketech (Albert Supermarket, Billa, Tesco Supermarket). Zbývajících 15 % dává přednost menším prodejnám (malým samoobsluhám nebo pultovým prodejnám).
Diskontní řetězce na českém trhu v posledních letech získávají více zákazníků. Tomuto vývoji pomáhá vynikající cenová image diskontně orientovaných řetězců. Obavy z ekonomické krize sice na českém trhu pozvolna odeznívají, ale diskontní řetězce rostou dál. Asi nejdůležitější příčinou je, že z původního "čistého diskontu" se stále víc posouvají do oblasti supermarketů či hypermarketů. Jak ukazuje studie, "diskontní" řetězce si udržují vynikající cenovou image, ale přitom zlepšují své vnímání v kvalitě. Tím stále silněji konkurují "nediskontním" řetězcům. Tento trend bude pravděpodobně pokračovat i v následujících letech a pro situaci na trhu bude rozhodující, jakou taktiku vůči sílícím diskontům přijmou ostatní konkurenční řetězce.

 

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek