21. 7. 2015
V Brně zprovoznila společnost AutoMax unikátní
komplexně vybavené centrum ručního mytí s mytím spodků
vozidel.

Ukázkové centrum
Projekt centra bezkontaktního ručního mytí v Brně -
Bystrci na parkovišti obchodního areálu před supermarketem Uni
Hobby vznikal na základě podnikatelského záměru investora, firmy
Purezza a firmy AutoMax, která zajistila dodávku mycího provozu na
klíč. Ředitel divize mycích linek společnosti AutoMax Radek Nohel
nám sdělil, že záměrem firmy bylo vybudování vzorového
reprezentativního provozu velkého bezkontaktního mycího centra
v Brně - Bystrci, kde bude možno prezentovat kompletní program
ručního mytí případným potenciálním investorům. Ti zde mohou
v praktickém provozu vyzkoušet kompletní portfolio
dodavatelského programu společnosti pro ruční mytí na bázi
technologie italského výrobce Mix, kterou na českém trhu AutoMax
zastupuje.

Unikát - spodní mytí
Centrum ručního mytí bylo vybudováno formou komplexní
dodávky AutoMaxu zahrnující kompletní technologii mytí a ČOV,
nadzemní objekt čtyř boxů včetně prefabrikovaných betonových podlah
s vytápěním uprostřed s technologickou provozní místností, skladem
a zázemím pro obsluhu. Zákazníci mají k dispozici celkem 4
mycí boxy, jeden je unikátně vybaven podlahovým modulem spodního
vysokotlakého mytí podvozkových partií vozidel. Na mycí provoz
navazují dvě refýže osazené výkonnými oboustrannými vysavači,
pračkou koberečků a zařízením s ofukem zbytků vody po mytí. To
je utilita, která si rychle získala motorkáře, kteří nechtějí, aby
jim voda zasychala v žebroví hlavy motoru, ale naopak tím
docílí totální dokonalosti mytí respektive maximálního lesku
chromovaných částí složitých tvarů povrchu motocyklů.
Pračka koberečků je určena pro čištění jak gumových,
tak i textilních koberečků. Ty z pračky nevyjedou nasáklé
vodou, protože princip čištění je velmi šetrný, a přitom účinný.
Povrch koberečků je zkrápěn vodní mlhou a potom následné
vykartáčován suchým kartáčem.

Platba žetony nebo datovým klíčem
Zákazník si nejprve na centrálním místě v platebním
terminálu nakoupí žetony pro jednotlivá mytí, eventuálně si pro
opakované mytí může zakoupit datový klíč, který mu automat vydá.
Automat přijímá jak mince, tak i bankovky. Díky tomuto systému
nejsou zákazníci nuceni si před mytím zajistit dostatek drobných
mincí. Na datový klíč si může zákazník nabít dostatek hotovosti pro
následné mytí. Použití datového klíče zákazníkovi přináší vyšší
uživatelský komfort, ale i 10% slevu za mytí. Automat na rozdíl od
běžných mincovníků navíc vydává zákazníkům daňové doklady. To
kvitují řidiči služebních vozidel, kteří mohou náklady na mytí
uplatnit do účetnictví.

6+1 programů
V každém ze čtyř boxů je k dispozici celkem 6
mycích programů, nebo spíše dílčích fází mytí, a v jednom boxu
je navíc přidána volba spodního mytí jako sedmá fáze. Přestože se
mytí podvozku používá jen po určité období roku (od podzimu do
jara), bylo zde nakonec instalováno. V Čechách je totiž velmi
oblíbené, zákazníci ho znají z kartáčových mycích linek a
velká většina motoristů ho využívá i v současné době nástupu
letní sezóny. Standardní volba programů začíná hlavním mycím
programem, což je vysokotlaké mytí horkou vodou ve směsi s šamponem
a mikropráškem, který zajistí kompletní umytí karoserie bez
potřeby užití kartáče. V případě velkého znečištění je před
hlavním mycím programem možno zvolit aplikaci speciální chemie,
která značně usnadní odstranění zbytků hmyzu či brzdového prachu
ulpělého na discích kol. Dalším programem je oplach čistou vodou,
kterým se připraví povrch karoserie pro další fázi - velmi kvalitní
a efektivní voskování sofistikovanými polymerními vosky MA-FRA. Pro
finální oplach je k dispozici osmotická voda, která je zbavena
veškerých minerálů, takže po zaschnutí nezbývají na povrchu
karoserie žádné stopy (takzvané mapy).

Tlak a teplota vody
Provozovatel po dohodě s dodavatelem vyšli vstříc i
konzervativnějším zákazníkům, kteří preferují tradiční metodu mytí
pomocí kartáče umístěného v každém boxu na druhém otočném
rameni. Použitím vysoce kvalitních přírodních žíní v kartáči
se účinně předchází poškrábání laku karoserie. Zákazník zvyklý mýt
kartáčem má možnost srovnání s bezkontaktním mytím a přímo na
místě se brzy přesvědčí, že bezkontaktní forma mytí odstraní
veškeré nečistoty a mytí vozidla je snazší a šetrnější.
Účinnost mytí velmi záleží na kvalitě prášku a také
na teplotě mycí vody, která je standardně nastavena na 52 stupňů.
Výsledek je naprosto bezproblémový. Podle Radka Nohela je tlak
nastavený na maximum pro samoobslužný způsob mytí, tedy na 100
barů. Na profesionálních obslužných myčkách bývá tlak kolem 120,
130 barů, ale jeho použití vyžaduje vyškolený personál, aby se
předešlo případnému poškození určitých částí vozidel.
Modulární systém urychluje realizaci
Veškeré prvky pojížděných podlah v boxech včetně
refýží byly na stavbu dovezeny hotové a následně byly jednoduše
osazeny na podloží. Prefabrikované panely mají obrovskou výhodu
oproti lité desce, protože jednak výrazně prodlužují stavební
sezónu (dají se pokládat i za mrazu) a za druhé jsou nepoměrně
kvalitnější než litá deska. Navíc v sobě mají integrovány
některé sítě a temperační systém zimního vyhřívání. Sestavení
podlahy je hotovo během jednoho dne, po něm může následovat
našroubování veškerých nadzemních konstrukcí a lze zahájit montáž
technologie. Jednotlivé technologické celky jako čerpadla, rozvody
a ventily, osmotická jednotka, dávkovací zásobník na prášek,
vodárna či systémy řízení jsou sestaveny do kompaktního celku
v ocelovém rámu, který se doveze na stavbu z výroby již
odzkoušený, což významně urychlí montáž a samotné zprovoznění
myčky. Výrobce má ve svých zařízeních ručního mytí zajímavě řešený
systém řízení. Na každý jednotlivý box připadá samostatný řídicí
počítač. Nemůže se tak stát, že v případě poruchy řídicího
systému bude celý provoz mytí mimo provoz.

Budoucnost bezkontaktního mytí
Od konce roku 2013 výrazně roste v Česku zájem o
ruční mytí a 80 % poptávky směřuje právě na tato bezkontaktní
centra. Častý názor, že ve střednědobém horizontu se
bezkontaktní myčka rovná konci kartáčových mycích linek, je podle
Nohela nesmysl. Podle něj je u nás stále deficit mycí kapacity vůči
poptávce po kvalitním mytí a bezkontaktní samoobslužné ruční myčky
český trh významně do budoucna dotvoří.
Myčka byla uvedena do provozu nedávno, letos 15.
března. Zásadním faktorem je perfektní čistota, o jejíž udržování
se pečlivě stará jednočlenná obsluha. Ta je samozřejmě
k dispozici zákazníkům s poradou či pomocí při samotném
mytí vozidel. "Zákazníci jsou s mytím maximálně spokojeni,
protože dbáme na to, aby výsledek mytí byl perfektní. Proto se na
myčku vracejí a postupně přibývají noví. Mnozí z nich říkají,
že pro ně není problém přijet z druhého konce města, protože
jim tato myčka poskytuje nejvyšší úroveň kvality mytí ve městě,"
uzavírá Radek Nohel.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia