Vedou luxusní cukrovinky a hračky

Na poslední měsíc v roce je nutná příprava řadu týdnů dopředu, protože dobře zvolený sortiment i marketingová opatření rozhodnou o úspěšnosti prodeje za celé účetně sledované období. K nejúspěšnějším artiklům v roli dárků teď patří cukrovinky a dětské hračky, dále kvalitnější láhve vína a značkových destilátů, tabákové výrobky a méně běžné dárkové předměty.

Vanoce na CS 4
Čokoládové výrobky se v období vánočních svátků prodávají trojnásobně proti ostatním měsícům a zvláště ty v lákavých obalech

Někdo to rád hořké, sladké, mléčné…

Cukrovinky - čokoládové i nečokoládové - se dobře prodávají v průběhu celého roku, ale v období vánočních svátků je to i na čerpacích stanicích běžně trojnásobek proti ostatním měsícům. Z nečokoládových cukrovinek patří k tradičně nejoblíbenějším želatinové, vitamínové a funkční bonbony (např. proti nachlazení). Jejich spotřeba oproti čokoládovým je ale pouze třetinová. Prodejní potenciál cukrovinek je nadále veliký, protože konzervativní přístup českých zákazníků nebyl ještě prolomen. Téměř žádný Čech sice čokoládě neodolá, ale spotřebou kolem šesti kilogramů se naše země pohybuje na slabším evropském průměru.
Na cenu čokoládových cukrovinek v běžné obchodní síti přitom hledí jen 12 procent zákazníků a u zákazníků nakupujících v shopech čerpacích stanic je toto číslo pod deset procent. Menší citlivost na ceny za "drobný, ale dostupný luxus" je tu dána vysokou cenou pohonných hmot ve srovnání s ostatním nabízeným zbožím. V Česku je navíc vlivem rozkolísané politiky a ekonomiky možné chápat trh s čokoládou za velmi rezistentní. Jak plyne ze studie poradenské společnosti KPMG "The Chocholate of Tomorrow" a z jejího lokálního průzkumu veřejného mínění v ČR v souvislosti s touto cukrovinkou, byl zmíněn tzv. "rtěnkový efekt", který je u čerpacích stanic dost častý: Zatímco výdaje za drahé a přepychové zboží zákazníci v době vlekoucí hospodářské recese spíše omezují, za drobné či méně luxusní artikly, jako jsou třeba kosmetické přípravky (např. dražší rtěnka), lepší cigarety nebo právě čokoláda, utrácejí více. Potvrzují to i výsledky a prognózy růstu tržeb čokoládoven v následujících letech. Například Společnost Nestlé, významný hráč na českém trhu čokolád i cukrovinek, si pochvaluje celkové letošní prodeje, a to jak v objemu, tak v hodnotě. "Věříme, že Vánoce budou letos minimálně stejně úspěšné jako Velikonoce, kdy tržby předčily veškerá naše očekávání. Zaznamenáváme především růst poptávky po tabulkových čokoládách," sdělil ing. Martin Walter, ředitel odboru vnějších vztahů společnosti Nestlé Česko.

Kdo je mlsnější?

Přestože Češi v posledních letech přicházejí na chuť hořkým čokoládám (tj. čokoládám s minimálně 35procentním obsahem celkové kakaové sušiny), největší popularitě se stále těší čokoláda mléčná. Upřednostňuje ji 30 procent konzumentů. Hořkou variantu si dopřává pětina respondentů, po bílé sáhne jen desetina z nás. Bezmála 30 procent obyvatel si oblíbilo čokoládu s přísadami, jako jsou oříšky, mandle či ovoce. S malým zájmem se setkávají netradiční chutě, Čechy zatím příliš nezaujala dražší bio kvalita, ani ručně vyráběná čokoláda. Česká kotlina tak vykazuje rysy poměrně konzervativního trhu. Přesto poslední roky narůstá dovoz kvalitních kakaových bobů a surovin pro výrobu čokolády z rozvojových zemí - tzv. fairtradových produktů - "vynikající kvality" - jak konstatuje zpráva KPMG.
Ze studie mj. vyplývá, že české ženy jsou mlsnější, naopak muži citlivěji reagují na cenu i poměr ceny a kvality. Podle psychologie nakupování milovníci vybírají čokoládu v obchodě nejčastěji podle ceny, kvality a také podle dostupnosti - což je mj. i nevyřčený signál k vyšším prodejům také na čerpačkách! Zajímavé je i mezinárodní srovnání: Zatímco například u Američanů hraje nejdůležitější roli cena (pro 79 procent konzumentů), pro Čechy je klíčová chuť! Polovina z nás se řídí při výběru konkrétní cukrovinky jejím druhem, třetina pak značkou výrobce. O chuťové parametry čokolád se zajímají více ženy, protože sledují výživové hodnoty potravin a uvědomují si, že velké množství cukrů a tuků má negativní vliv na naše zdraví. Čokoláda je pro ně více odměnou a chtějí si dopřát přesně to, na co mají chuť. Konkrétní druh čokolády proto Češky nakupují v 55 procentech a častěji sáhnou také po vybranějším zboží značky Lindt či Ferrero Rocher. Muži obecně reagují na cenu o něco citlivěji než ženy a údajně se podle ní řídí každý sedmý.
Lokální průzkum KPMG se zajímal i o nákupní zvyky a důvody, které Čechy motivují ke koupi: Hlavní motivací nákupu čokolády je pro více než polovinu Čechů momentální chuť na sladké. Pro 11 procent je impulsem běžný nákup, zpravidla ve velkých supermarketech (v 86 procentech). Pouhá čtyři procenta zavítají do specializovaných obchodů. V tomto směru se příliš nelišíme od ostatních národů, i když ve světě se mnohem častěji nakupuje v menších prodejnách potravin nebo specializovaných cukrárnách.

Pár novinek na vánoční svátky

Začněme čokoládovými cukrovinkami Nestlé, dominující společností na českém trhu podle průzkumu obchodního periodika Retail Info plus: Adventní kalendáře Orion, Lentilky a Jojo pro mikulášskou nadílku dostaly nový kabát a navíc všechny nabízejí dva různé motivy v jednom balení. Po úspěchu loňské novinky Jojo Mixle Pixle přichází tento výrobek na trh ve speciální zimní edici. U dutého sortimentu se značka Orion soustředila především na zmenšeniny tradičních čokoládových figurek, vhodných k ozdobení malých vánočních stromků nebo naaranžovaných větví. Figurky Mikuláše a Čerta v Lentilkách doplní letos velmi žádaný Anděl. Novou variantou Salonek je Orion Salonky Margot Perník. Kategorii bonboniér značky Modré z nebe obohatí limitovaná edice Košíčky Variace se třemi druhy čokoládových bonbónů ve slavnostním zlatavém obalu. Za nákup vánočního sortimentu Orion v určité hodnotě může zákazník získat jako bonus zářivou ozdobu na stromeček nebo za okno.
Společnost Chocoland uvádí na trh jako novinku adventní kalendáře jednak s obrázky Hello Kitty, jednak s ilustracemi výtvarníka Dalibora Nesnídala. V sortimentu dutých figurek nabízí vedle klasických vánočních motivů i méně tradiční veselé pohádkové postavičky typu kominíček, vodník, Sněhurka s trpaslíky či Karkulka s vlkem. Zákazníky ujišťuje, že pod značkou Chocoland najdou opravdu čokoládové produkty s kakaovým máslem a minimálně 30 % kakaové sušiny, žádné přidané tuky.

Slovenská čokoládovna Figaro má ve svém portfoliu tabulkových čokolád dvě novinky a skutečné zajímavosti na základě zdánlivých protikladů sladkého a slaného: jedná se o příchutě jemně slané kukuřice a cornflakes. Jiná zajímavost ze světa čokolád: K letošním novinkám firmy Jordi´s patří čisté oříškové praliné (drcené pražené oříšky s karamelizovaným třtinovým cukrem) a 100% čokoláda z výběrového ekvádorského kakaa. Pro netradiční adventní kalendář Jordi´s šije královéhradecká chráněná dílna "Skok do života" plátěné kapsáře na umístění 24 čokoládek. Jiná rodinná čokoládovna "Kamila Chocolates" se například orientuje přímo na osobní dárky. "Kdo chce sladkým dárkem opravdu potěšit, preferuje naše výrobky před sortimentem ze supermarketů. Letos jsme nabídku rozšířili o nugátová srdce, zabalená v pestrobarevné fólii s nápisy typu Z lásky, Za trpělivost, Za skvělý výkon, Buď fit nebo Mamince,Tatínkovi, Babičce, Dědečkovi a další podle přání. Zakázková výroba se těší stále větší oblibě. Novinkou je také kostka pravé čokolády s míchátkem, z níž snadno připravíme horkou čokoládu rozpuštěním v mléce. Jinak velmi úspěšně prodáváme naše lanýže v kakau," sdělil nám František Hlava, majitel firmy "Kamila Chocolates".

Tip na dárek - dárkový poukaz

Pro mnohé shopy čerpacích stanic v Praze by mohl být zajímavý tip na dárek dárkový poukaz na degustaci čokolády! Zahrnuje ochutnávku 12 vzorků nejkvalitnějších světových značek, zajímavý příběh o historii čokolády, ochutnávku praženého kakaového bobu, nejuznávanější francouzské čokolády, italské čokolády, britské čokolády a další, informace o jednotlivých značkách jako např. Michel Cluizel, Francois Pralus, Bonnat, Valrhona, Amedei, Rococo atd., netradiční příchutě, vysokoprocentní mléčné čokolády, fair trade a bio čokolády a samozřejmě možnost nákupu čokolád nebo dárkových certifikátů po skončení degustace…Tento zdánlivě extrémní příklad uvádíme jen proto, že fantazii se ve svátečním  prodeji čokolády meze nekladou - ani u čerpacích stanic! Zkuste si před příštími vánočními a novoročními svátky kliknout na "Čokoláda.cz".

Před Vánoci frčí hračky pro děti

Téměř bezchybným vodítkem pro nákup hraček ve velkoobchodu je televizní reklama a sledování vlastních dětí, s čím si nejraději hrají nebo jaká jsou jejich přání. Rozumný kompromis je ovšem nutný i tady - po svátcích se některé typy dražších hraček, zejména sezónních, špatně prodávají.

Od batolat k puberťákům

Pro nejmenší děti stále platí obliba plyšových hraček. Obdobně je na tom celá skupina hraček na cestu. Různé pestrobarevné sety obsahují např. látková zvířátka, volant, telefon, prostě předměty, které v autě vidí u dospělých. Hračky se dají většinou buď samostatně pomocí suchého zipu připevnit na přední sedadla aut, nebo z boku na ochranné prvky bezpečnostních dětských sedaček, stejně jako na kočárky nebo dětské postýlky. Už v raném věku batolat se osvědčují tzv. interaktivní hračky, obsahující zábavné funkce, které napomáhají stimulovat dětské smysly, jako je pohled, dotyk a zvuk. Obsahují chrastítka, kousátka, šustítka, zvonečky a další malinké hračky. Je ovšem nutné sledovat jejich kvalitu, zvlášť před svátky se objevuje množství zdravotně závadných hraček ve všech kategoriích.
Pro větší děti je už nutné rozlišovat mezi hračkami pro chlapce a děvčátka. Kočárky pro panenky nejsou levná záležitost i v nákupních cenách, navíc zabírají hodně prodejní plochy. Panenky nebývají o mnoho levnější, ale hodí se k prodeji po celý rok.
Mimořádným fenoménem a obchodním artiklem jsou už dlouhé roky panenky Barbie. Dnes vystupují v mnoha rolích - jednou jako princezny, podruhé mořské víly, potřetí mají roli třeba jako příšerky v nějakém dětském příběhu.
Děvčata si ráda hrají na nejrůznější profese. Na prodávání, na kadeřnici, na doktorku, na nakupování… v nabídce jsou v tomto směru k dispozici typy hraček jako např. plastová, typicky cinkající pokladna s otevírací přihrádkou na "peníze", kadeřnický set se zrcadly, hřebeny, kartáči, natáčkami, lékařská brašna zase obsahuje miniaturní obvazy, injekce, teploměry a své kouzlo má i nákupní mini vozík k nerozeznání od toho pravého ze samoobsluhy.
Hračky pro kluky snad není třeba ani popisovat. Typická jsou autíčka všeho druhu - od plastových po dokonalé angličáky, stejně jako autodráhy, vláčky a modely, někdo raději brašnu s opravárenským nářadím z plastu, samozřejmě to jsou i napodobeniny zbraní a stavebnice, mezi nimiž kraluje neopakovatelné a dokonalé "lego".
O něco starší kluci milují samozřejmě RC modely a je celkem lhostejné, zda jde o autíčka, helikoptéry či lodě. Elektronické hračky dávno dobyly i dětský svět a v tomto směru za kluky nezaostávají ani holky. Vše vrcholí herními a TV konzolemi, lexibooky a videopřehrávači na dlouhé cesty.
Nakonec se dostaneme až k odrostlejším puberťákům, kteří jsou ve svých požadavcích na "hračky" ještě náročnější. Některému stačí sluchátka s muzikou, jinému nestačí notebook. Prostě co by rodiče pro své milované potomky nekoupili! Celou řadu namátkově nabídnutých hraček a her by frekventovaná čerpací stanice měla mít v nabídce právě poslední měsíc v roce!
Autíčká, plyšáky, elektronické hračky
Vanoce na CS 3
Autíčka a plyšáky patří mezi vděčné dárky pro naše nejmenší

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek