Vláda chce omladit vozový park v ČR a dotovat alternativní pohony

Vláda projednala materiál ministra Mládka, který obsahuje opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice. Jeho úkolem je hlavně zpracování analýzy zpoplatnění vozidel. Mezi další kroky patří nástroje na podporu nákupu vozidel na alternativní pohon v rámci státní správy.

Octavia G-TEC 4
Mezi preferované "alternativy" patří především stlačený zemní plyn

V České republice je v současné době zavedeno několik ekonomických nástrojů, které jsou v řadě zemí Evropské unie využívány v různých kombinacích a s různými kritérii i pro obnovu vozového parku. Všechna dosud navrhovaná opatření jsou spíše restriktivní povahy a nevedou k přímé obnově vozového parku. Většina členských států EU má zavedenu registrační nebo roční daň u osobních automobilů. Je nabíledni, že nahrazení starých vozidel novými by znamenalo výrazné snížení emisí, zvýšení bezpečnosti silničního provozu a zmírnění následků dopravních nehod. "Základním cílem pro výběr nástrojů pro obnovu vozového parku u nás by měla být prioritně motivace občanů i institucí k vyřazování starých vozidel, k ekologickému chování, vlastní bezpečnosti a energetickým úsporám", řekl ministr průmyslu a obchodu Mládek.
Analýza zpoplatnění vozidel České republiky, kterou má v příštím roce zpracovat Ministerstvo dopravy, má za cíl optimalizaci zpoplatnění vozidel v ČR ve vztahu k externalitám v dopravě, podporu nákupu nízkoemisních vozidel a tlak na vyřazování starých vozidel s vyššími emisemi. K omezení znečištění ovzduší regulací dopravy má přispět podpora zavádění nízkoemisních zón. Od zavedení bonusu při registraci vozidla s nízkou produkcí emisí CO2 si vláda slibuje zvýšení nákupu osobních vozidel šetrných k životnímu prostředí.
Vláda předpokládá v roce 2017 obměnu vozového parku veřejné správy za vozidla s alternativním pohonem s nižšími emisemi a stanovila též povinný podíl vozidel na alternativní pohon v rámci veřejných zakázek na pořízení nových osobních a lehkých užitkových vozidel ve státní správě. Do konce roku 2020 by jich mělo být  25 procent, do konce roku 2030 pak dokonce 50 procent.
K 31. prosinci 2015 bylo v ČR registrováno celkem 7 119 185 motorových vozidel všech kategorií, jejich průměrný věk je 17,26 roku. I když prodeje nových osobních automobilů v posledních devíti letech (kromě roku 2013) neustále rostou, u všech kategorií vozidel (kromě autobusů) v posledních pěti letech zaznamenáváme zvýšení průměrného věku.

 

Autor: TZ, Zdroj: MPO

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek