28. 5. 2014
Přední výrobci balených baget a sendvičů uvádějí, že
nejčastějším prodejním místem jsou čerpací stanice. Vadí jim však
často vysoké marže, které při přetrvávající nižší koupěschopnosti
zákazníky odrazují. Je to ale i touha kupujících po něčem novém,
což mohou být právě bagety připravované přímo před jejich
očima.
Pohledem praxe
Praktické zkušenosti personálu na pumpách a gastronomů
usilujících o zdravější výživu si často protiřečí: "Nejlépe se
prodávají hotové balené bagety takříkajíc o velké hmotnosti. Lidé,
co je kupují, jsou vesměs profesionální řidiči a ti, co jsou denně
za volantem. Konzumací hotových, balených baget a sendvičů
nahrazují snídani či oběd. V každém případě dbáme na jejich
čerstvost, stálost kvality a solidní výběr…", říká jedna
z obsluhujících žen z OMV na odpočívce Mikulášov na
D1.
Český zákazník se podle zkušeností z frekventovaných čerpaček
přiklání k větším bagetám i velké náplni sendvičů. Zahraniční
konzumenty, kterých přes léto není málo, oslovují naopak spíše
menší výrobky s dražší a kvalitnější náplní a častěji kupují
cereální pečivo a chlebové sendviče.
Které jsou nejoblíbenější?
Mezi nejprodávanější bagety od společnosti Crocodille patří
kuřecí Golf, šunkový Eiffel, bageta Špíz, který je připravován na
jehle, výtečný Labužník, Pálivé kuřecí stripsy, řecký Gyros,
Tuňákový sendvič a Mexické kuře… Nejoblíbenější jsou ale náplně
šunka - sýr, kuře a anglická slanina, tuňák s vejci či bagety
s kuřecím masem - a to jak kuřecí obalované maso, tak přírodní.
Potvrzují to i zkušenosti společnosti Hamé. K nejžádanějším
patří jejich bageta s kuřecími řízečky a tatarskou omáčkou, dále
Kuřecí špíz se slaninou, uzeninou, cibulkou a grilovanou
paprikou nebo jarní sendvič lahodné kombinace míchaných vajíček,
opečené slaniny a jarní cibulky. V prodejích stále převládají
bagety 30 cm dlouhé a zcela naplněné. Obecně je ale zřetelný trend
směrem k sendvičům či menším bagetám. Předností obou společností
je, že pracují v uzavřeném řetězci: kromě vlastních pekáren a
lahůdkářské výroby je zajištěn kompletní servis v podobě
distribuce a zpětném výkupu eventuálně neprodaných výrobků pro
použití v zemědělských farmách.
Bagety se rychle kazí!
Gastronomové a zastánci zdravější výživy ale raději vidí plněné
pečivo na místě. Například Miloš Kafka ze Státní zemědělské a
potravinářské inspekce spolu s několika dalšími účastníky
testu kvality baget na českém trhu, který před časem organizoval
deník MF Dnes, by dali na čerpací stanici vždycky přednost čerstvě
udělanému sendviči před tím baleným. "Zakázal bych prodávat balené
bagety déle než jeden den, jen výjimečně dva. Přitom v našem
testu nebyla výjimkou ani deklarovaná čtyřdenní trvanlivost.
Zelenina se rychle kazí, šunka, i když je čerstvá, také déle
nevydrží, na to je třeba myslet zejména nyní na jaře a v létě,
kdy začíná hlavní sezóna jejich spotřeby." Poslední test MF Dnes
bohužel zjistil, že balené bagety a sendviče jsou horší než před
pěti roky. Tenkrát neobjevili žádný výrobek, v němž by se vyskytly
nebezpečné listerie nebo salmonely. Nyní objevily listerie,
přemnožené další bakterie a chuť většiny z nich kazila povadlá
zelenina, překyselené okurky, tuhé nakládané kapie apod. V dalších
osmi z 16 sendvičů se pak už začaly množit koliformní bakterie.
Pokud taková bageta není okamžitě zkonzumována, stačí hodina za
sklem auta a průjmových bakterií začne raketovým tempem přibývat.
Naproti tomu šest baget bylo "úplně čistých", bez nežádoucích
mikroorganismů - což ukazuje, že to výrobci i prodejci dokážou.
Odpovědnost je na prodejci
Problém kvality, čerstvosti a zdravotní nezávadnosti ovšem musí
řešit - a nést za něj zodpovědnost - i tam, kde na pumpě připravují
čerstvé obložené bagety a sendviče sami. To bývá mnohdy obtížnější,
než se na první pohled zdá. Je zcela běžné, že pult obsluhy, kde se
bagety "před očima zákazníka" plní a připravují, často hygienickým
předpisům ani zdaleka neodpovídá a už vůbec se nedá srovnávat
s hygienickými a profesionálními podmínkami výrobních firem.
V prvé řadě do blízkosti se surovinami přichází velké množství
lidí zvenčí. Ne všichni zákazníci jsou zdrávi a přenos chorob všeho
druhu je tu výrazně snazší, stejně tak je to s blízkostí
toalet, kontaktu například s penězi, rukama zákazníků, kašlem,
kýcháním… Prokazování, kde se bakterie v jídle vzala, je
nesmírně složité, takže kontrolní orgány ze Státní zemědělské
inspekce a hygienici vždy a všude povedou k zodpovědnosti nejprve
prodejce. Zkušenost inspekce je taková, že velcí a osvědčení
výrobci mají pravidelně kvalitnější produkci než ti malí nebo ti,
co ji připravují přímo v prostoru rychlého občerstvení.
Řada malých lahůdkářských provozoven, stejně jako čerpacích stanic
s poněkud větším zázemím, žijí v podstatě
s amatérskou podnikatelskou představou, že rozříznout bagetu,
něčím ji namazat a obložit není nijak složité a rozhodně se na tom
vydělá víc, než nákupem hotových baget. Degustátor Jiří Drobný
z Ústavu pro vyšetřování potravin k tomu uvádí: "Velkým
výrobcům se kvalitní produkce daří lépe než malým, jejichž bagety
neobstály ani chuťově a většinou ani mikrobiologicky. Trh se
pročistil, zůstali ti velcí, kteří si kvalitu ohlídají. Odpadly
firmy, které chtěly na rychlém občerstvení jen rychle vydělat, nebo
amatéři s výrobou na koleně. Potvrzuje se ale, že největší
slabinou je lidský faktor při výrobě: Jak může někdo dát vedle
relativně čerstvého rajčete a papriky salát, který už je nahnilý,
což je větší prohřešek než bageta okradená o dvě, tři kolečka
salámu?"
Ošidná mohou být i zdánlivě volnější hygienická pravidla.
Například současná metodika sledování množství a charakteru
bakterií v potravinách k přímé spotřebě se soustřeďuje na
vyloženě rizikové množství listerie či salmonelózy. Česká norma na
základě evropských směrnic nyní pouze uvádí doporučené hodnoty pro
lahůdkářské výrobky, jimiž by se výrobci měli řídit. O to větší
jsou rizika pro prodejce a následně dodavatele, pokud se u potravin
určených k přímé spotřebě zjistí nedodržení příslušných
kriterií a nález závadných produktů - viz webové stránky Státní
potravinářské a zemědělské inspekce.
Vítězí dlouhodobá a stabilní kvalita
Je sympatické, že renomovaní výrobci balených hotových baget a
sendvičů neskládají zbraně ani ve chvíli, kdy z jejich podílu
na trhu ukrojuje příprava baget přímo na pumpách. Naopak se snaží
na situaci reagovat a nahrazují část dosavadních služeb dodávkami
nejžádanějších ingrediencí na čerstvě připravované pečivo. Většinou
jde o rozšíření řady baget k rozpékání v místě nákupu a
ještě je doplňují o hotová jídla - jako to dělá například
společnost Hamé pod značkou Take a Break či společnost Crocodille
s výrobou mražených panini pro čerpačky s menší či
nárazovou frekvencí.
"Provozovatelé čerpacích stanic si jistě dokážou připravit bagety
sami, aniž by je odebírali od dodavatele," říká k této
problematice manager společnosti Petr Kopáček. Tato strategie má
ale svá pozitiva i negativa. Pokud si provozovatel bagety připraví
sám, může jistě rozhodovat o tom, jaké množství a co konkrétně
použije. Jestliže si provozovatel připravuje bagety samostatně, tak
je svým pánem a bagety může vyrobit čerstvé na místě.
K přípravě baget také může využít polotovary, které mu dodají
externí firmy. Na druhou stranu má tato soběstačnost i svá rizika.
Provozovatel nemusí mít zajištěny pravidelné dodávky surovin a
garantovánu jejich standardní kvalitu, zvyšují se mu náklady a
náročnost práce obsluhy a ubírá to cenný čas. Obsluha vyrábějící
bagety na čerpací stanici tímto způsobem není navíc obvykle
zaškolená ve srovnatelné míře s pracovníky firmy specializované na
bagety. Provozovatel čerpací stanice zkrátka nedokáže mít finální
výsledný produkt pod dlouhodobou kontrolou. V praxi pak zákazník
jednou zakoupí ucházející produkt a podruhé na tom samém místě
dostane stejně označený výrobek v jiné kvalitě. Jedinec
s kusovou výrobou také nemůže dosáhnout nízkých nákladů jako
velkovýroba, což nutně přináší tlak na vyšší cenu a ve výsledku
nižší příjmy pro provozovatele.
Dodávky od renomovaného a zkušeného dodavatele, který bagetový
segment produkuje ve velkých objemech v provozu se
standardizovanými a automatizovanými postupy a vyškolenými
pracovníky, zajišťují stabilní kvalitu baget a patřičnou pestrost
sortimentu a pravidelnost dodávek, kterou jedna čerpací stanice
zpravidla nemůže dosáhnout. Výroba baget u velkých producentů je
podrobena detailnímu dohledu, během výrobního procesu se přísně
kontroluje nejen dodržování hygienických pravidel, ale i patřičné
gramáže každého výrobku a čerstvost surovin.
Zážitková gastronomie i u housky se
salámem?
Proč ne! Poměrně rychle se vytváří vrstva spotřebitelů, kteří
dbají více na obsah než objem. Chtějí, aby sendvič či bageta byla
naplněna lákavým obsahem podle jejich volby a před jejich zrakem
jako kulinářský zážitek. Běžně to dělá fastfoodová společnost
Subway, nebo to můžeme vidět na velkých západoevropských
pumpách.
Udržet se na trhu půjde jen úpornou snahou a novými nápady! Na
Retail Summitu 2014, odborném fóru obchodu, se jednalo o změnách,
kdy se například začíná projevovat odklon od všeobsažných a
v podstatě nekonečně nudných a únavných hyper a giga formátů.
Změny jsou ještě umocněny poměrně malým objemem trhu v české
kotlině, jeho vysokou saturací a silnou mírou konkurence. Vedle
internetového obchodu znovu roste vliv rychleji reagujících
specializovaných prodejen na zákazníkovo přání, nadále se rozšiřuje
počet asijských tržnic, stánků i kamenných obchodů, renesanci
prožívají malé prodejny, večerky - často propojené s fastfoodovým
rychlý občerstvením. U čerpaček tomu není jinak! Zhruba čtyři a půl
tisíce veřejných čerpacích stanic svědčí o saturaci trhu a mnoho
z nich musí intenzivně přemýšlet, jak se dál udržet. Už
nestačí říkat, že zákazník je náš pán. Jen těžko za takové situace
mluvit o jeho věrnosti. A proč také? Nenajde-li zákazník vstřícný
personál, popojede o pár kilometrů dál a nepomohou ani benefity
věrnostních karet. Řidiči i osádky aut se stávají obecně méně
tolerantní k chybám a nedostatkům, jsou více netrpěliví a
blbou náladu mají i z cen pohonných hmot. S tím vším musí
obsluha ČS počítat a jedině větším úsilím v celém spektru
služeb se snažit o přízeň každého, kdo na pumpu vstoupí.
Boj o zákazníka začíná u jeho žaludku
Pumpu si zákazník oblíbí často pro zdánlivě nepochopitelné
detaily a obsluha by je měla znát a dál je zdokonalovat. Jestliže
je tedy za poklesem prodeje balených baget logická únava ze stále
stejné nabídky, přechlazené igelitové chuti i přehnaných cen, stojí
za pokus vyhovět přáním zákazníků a soustředit se na změnu.
Z redakční praxe známe pumpy, kam se jezdí "jen" a "speciálně"
na ovocné knedlíky, domácí chléb se sádlem, škvarky s cibulí,
drštkovou polévku, ale také na čerstvé pečivo s uzeninami či
sýry od vyhlášeného místního řeznictví či mlékárny v regionu. Vždy
se jedná o poctivé, domácí suroviny, nepostrádající vůni, chuť,
barvu a ve výsledku se jedná o produkt, který není ošizený na váze,
kvalitě a je v relaci i s rozumnou cenou. Získat kupující
je možné i na nějakou novinku, protože nabídka balených baget a
sendvičů se v podstatě notoricky opakuje. Spolupráce
s kuchařem studené kuchyně nebo alespoň průzkum internetových
kulinářských stránek se rozhodně vyplatí.
Nikdo by ovšem neměl očekávat, že jej vlastní příprava baget
k okamžité konzumaci přijde levněji než hotové bagety od
výrobce. Úspěch se může dostavit jen tehdy, nebude-li šidit a cpát
do baget páté přes deváté. Vždy je podezřelé větší množství
zeleniny, která tam není kvůli přísunu vitamínů, ale funguje jako
objemová výplň. U baget a sendvičů plněných na místě prodeje je
možné ve větší míře používat dresinky, pomazánky, posyp a bohatší
teplé ingredience, protože se většinou nebalí. Kombinace příliš
mnoha ingrediencí, i kdyby to bylo zákazníkovo přání, přinese jen
chuťový galimatyáš a také vzhledově jsou přeplácané. Druhý extrém
je jejich přílišná jednoduchost, bez patřičného food stylingu
vyvolávající pocit ošizení, i když tomu tak ve skutečnosti není.
Mějme na paměti, že boj o českého zákazníka začíná i na pumpě
nabídkou něčeho dobrého do žaludku, co může vyvolat pozitivní emoce
a chuť utratit o něco víc peněz!
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmagazín