Všeuměl pro každou situaci

Také ve druhém testu Petrol magazínu se budeme věnovat automobilu, který může vyrazit mimo silnice. Poprvé v historii třídy E se na trhu objevuje varianta s názvem All-terrain.

Mercedes-Benz E220d - úzké                                                                                                       Mercedes-Benz E220d All-Terrain

U Mercedesu neodolali lákavě snadnému rozšíření portfolia o pseudoterénní kombi s možností zvětšení světlé výšky díky regulovatelnému vzduchovému odpružení. V dobrém slova smyslu nesportovní charakter dokládá volba zatím jediného motoru - turbodieselu 2,2 litru o výkonu 143 kW, který samozřejmě pohání všechna čtyři kola.

Ani ve Stuttgartu neodolali

Mercedes-Benz se bránil vstoupit do kategorie tzv. outdoorových kombi bezmála dvě desetiletí. Během té doby se na trhu objevilo několik generací Subaru Outback, Volva XC70 a allroadů od Audi, úspěch měla a má i Octavia Scout nebo Passat Alltrack. Konzervativní přístup k modelové politice ve Stuttgartu se změnil až v posledním desetiletí, kdy se výrazně rozšířila nabídka SUV s třícípou hvězdou, a automobily této kategorie začaly ovládat trh.

Jako první se své terénní verze dočkala tradiční opora výrobního programu značky - třída E, jejíž terénní úprava měla světovou premiéru na loňském autosalonu ve Frankfurtu, začátkem roku se pak tento automobil začal prodávat i na českém trhu. Jeho vývoj byl usnadněn tím, že standardní třída E disponuje v příplatkové výbavě nastavitelným vzduchovým odpružením Air Body Control i pohonem všech kol 4 Matic.

sedačky s volantem

Hrátky se světlou výškou

Právě hrátky se světlou výškou jsou velkou devizou tohoto modelu. Maximální nad zemí může být All-Terrain 156 mm, tedy o 29 mm více než u standardního kombi. Z toho 14 mm připadá na pneumatiky s vyšším profilem, neboť All-Terrain má v základu 19palcová kola s pneumatikami 245/45 R19. Zbývajících 15 mm zajistí nejvyšší poloha vzduchového odpružení. V této poloze se však mercedes může pohybovat pouze do rychlosti 35 km/h, po jejím překročení se světlá výška automaticky sníží do standardní polohy na 136 mm. Ve vyšších rychlostech na dálnici pak mercedes pro změnu automaticky klesne o 15 milimetrů na 121 mm.

Třídílný přední nárazník má spodní část vyrobenou z černého plastu. Jeho vzhled oživuje hliníková vložka, která dává ten správně odhodlaný outdoorový výraz. Černým plastem jsou chráněny i podběhy, prahy a zadní nárazník. K tomu All-Terrain přidává hliníkové boční lišty a střešní ližiny. Interiér výbavového stupně Avantgarde na to navazuje dekoracemi kombinujícími karbon a hliník. Nechybí nerezové pedály a speciální koberce s logy All-Terrain. Výbavu si lze nakonfigurovat jako u standardního kombi, dostupné jsou všechny komfortní a bezpečnostní prvky včetně jízdních asistentů. Zde není třeba dělat žádné kompromisy.

Mercedes-Benz E220d - hnědé auto s lyžinami

Petrolejáři ho milovat nebudou

Svou kariéru startuje All-Terrain pouze s jedinou motorizací E220d. Pod přední kapotou najdete podélně uložený vznětový čtyřválec nové generace o zdvihovém objemu 1950 cm3 a výkonu 143 kW kombinovaný s devítistupňovou samočinnou převodovkou 9G-Tronic. Splnění emisní normy Euro 6 v případě oxidů dusíku (NOX) zajišťuje katalyzátor SCR, který pro svůj provoz samozřejmě potřebuje kapalinu AdBlue. Na stovku z klidu to těžké kombi zvládne velmi rychle za 8,0 s a může jet rychlostí až 231 km/h. Čerpadláři ho milovat nebudou, protože v kombinovaném režimu si vystačí s 5,2 litry na 100 km. Tato hodnota je samozřejmě laboratorní, v normálním provozu si k ní připočtěte minimálně 2 litry.

Časem by měla nabídku rozšířit ještě výkonnější varianta E350d poháněná vznětovým šestiválcem 3,0 litru (190 kW), se zážehovými motory se pro tento model nepočítá vůbec, i když se samozřejmě říká "nikdy neříkej nikdy".

sedačky s volantem - v horách

Do terénu opatrně

Stejně jako všechny modely třídy E disponuje také All-Terrain systémem Dynamic Select, který umožňuje nastavit několik jízdních režimů. Zde je navíc stejně jako u třídy G mód All-Terrain s upravenou trakcí a odlišným algoritmem ESP a ASR. Při jízdě mimo silnici můžete na širokoúhlém středovém displeji sledovat údaje pro jízdu v terénu. Nechybí například úhel natočení předních kol, náklon karoserie či světlá výška. 

displej - motor

displej - jízda v terénu

Pohon všech čtyř kol dělí sílu motoru prostřednictvím mezinápravového diferenciálu v poměru 45:55 ve prospěch zadních kol. Pomocí lamelové spojky u zadního diferenciálu pak systém dokáže přenést více točivého momentu na pravé nebo levé zadní kolo s lepší trakcí, což může výrazně pomoci při rozjezdu automobilu v komplikovaných podmínkách. Při sjezdu pak můžete zapojit systém kontrolovaného brzdění, kterým si podle potřeby upravíte rychlost, aniž byste museli šlápnout na brzdu.

Nejvyšší světlá výška 156 mm je samozřejmě pro opravdový off-road malá. Mercedes je i přes svou outdoorovou podobu určen hlavně na cestování po asfaltu a mimo zpevněné silnice se může vydat nejvýše na horší polní a lesní cesty, při brodění by navíc neměl zdolávat vodu hlubší než 300 mm. Zatímco výlet do tankodromu je All-Terrainu zapovězen, na dlouhé cesty si lze jen stěží představit lepšího společníka.

Komfortní cestování

Vzduchové odpružení totiž nabízí jízdní komfort více než srovnatelný se sedanem třídy S, nerovnosti suverénně žehlí a svou posádku hýčká i maximálně odhlučněnou kabinou. Aerodynamický hluk nastupuje až při rychlostech nad 180 km/h a výrazně slyšet není ani čtyřválcový turbodiesel, který od posádky mimo jiné odděluje dostatek tlumících látek.

Turbodiesel prozradí svůj charakter pouze při prudkém sešlápnutí plynu. Devítistupňový automat je rovněž současnou špičkou mezi převodnými ústrojími. Že se změnil rychlostní stupeň, poznáte jen v případě, že se na to soustředíte. Počet převodových stupňů umožňuje nabídnout v každém jízdním režimu optimální hladinu otáček, což samozřejmě prospívá spotřebě paliva.

rychloměr + panel

Autonomní řízení již na dohled

Pokud si automobil necháte vybavit všemi elektronickými systémy, pomůže vám aktivně při řízení. Nová generace třídy E představuje další mezistupeň k cestě za autonomním řízením. Pokud aktivujete adaptivní tempomat, můžete se přestat starat o pedály, když si nastavíte aktivní hlídání jízdy v pruzích, můžete skoro na minutu pustit i volant. Mercedes čte za vás dopravní značky, a když máte nastavený adaptivní tempomat, sám zpomalí na nejvyšší povolenou rychlost, což jsem si mohl ověřit na mnoha zúženích brněnské dálnice. Pokud pak jedete v pravém pruhu a před vámi je překážka v podobě pomalejšího vozu, můžete pustit volant a "vyhodit blinkr". Mercedes si nejprve zkontroluje, zda jej někdo nepředjíždí a pak se sám automaticky zařadí do levého pruhu a pomalejší auto předjede. Když dáte znovu znamení o změně směru, zařadí se sám zpátky do pravého pruhu. Když se ani potom volantu nedotknete, vyzve vás mercedes po necelé minutě, abyste se chopili řízení, jinak zpomalí a v klidu zastaví na okraji vozovky. Další technologickou lahůdkou je možnost zaparkovat automobil prostřednictvím mobilního telefonu jako RC model na dálkové ovládání.

Současná třída E a také její pseudoterénní klon představuje absolutní špičku v užití tzv. chytré elektroniky, nicméně největší devízou tohoto modelu je hlavně neobyčejný jízdní komfort, obrovský zavazadlový prostor a široké možnosti jeho použití. Všechno tohle ale zároveň něco stojí.  Zatím jediná varianta E220d 4 Matic přijde na 1 558 480 Kč.

Mercedes-Benz E220d - hnědé auto

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín č. 2/2017

Diskuse

  • Martin, 9. 3. 2022 13:42: Wow, předpokládám, že tak luxusní auto nebude potřebovat dodatečné odhlučnění (https://www.2din.cz/tlumeni-odhlucneni-auta), asi to už bude mít z továrny ne?
      Reagovat na komentář
    • Roman, 3. 6. 2022 01:53: Tak to vypadá na zajímavou káru. Třeba to čtení dopravních značek je věc, kterou bych určitě ocenil, protože i přes to, že už jezdím roky, tak s nimi mám pořád celkem problémy. Nedávno se mi ale povedlo narazit na jeden článek na https://www.dopravniznaceni.com/ kde mají celkem dobré tipy jak si je zapamatovat, tak to teď zkouším.
        Reagovat na komentář
      Přidat nový komentář

      Petrol Magazín

      Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
      Aktuální číslo

      Přihlašte se k odběru novinek