5. 12. 2024

Budoucnost unijní konkurenceschopnosti, snižování
administrativní zátěže firem, či elektronické ohlašování vysílaných
pracovníků a konkurenceschopnost evropského automobilového
průmyslu. To byla hlavní témata zasedání Rady pro
konkurenceschopnost, které se uskutečnilo ve čtvrtek 28. listopadu
v Bruselu. Českou delegaci vedl ministr průmyslu a obchodu
Lukáš Vlček.
Jedním hlavních témat zasedání byla diskuze o budoucnosti unijní
konkurenceschopnosti v reakci na zprávu Enrica Letty o
vnitřním trhu a Maria Draghiho o budoucnosti evropské
konkurenceschopnosti. Ministr průmyslu a obchodu Vlček během
diskuze zdůraznil klíčové body, které Česká republika považuje za
nezbytné pro zajištění dlouhodobé konkurenceschopnosti EU. "Jsme
přesvědčeni, že základem konkurenceschopnosti je vnitřní trh. Stále
však vidíme nevyužitý potenciál pro jeho prohloubení a odstranění
zbývajících bariér pro volný pohyb, především v oblasti
služeb. Podporujeme, aby Evropská komise předložila novou
horizontální strategii pro vnitřní trh, která bude dostatečně
konkrétní a bude obsahovat specifické návrhy opatření. Při přípravě
této strategie by Komise měla úzce spolupracovat s členskými
státy," uvedlministr Vlček.
Zástupci členských států následně diskutovali o zlepšování
unijní regulace, mimo jiné v návaznosti na návrhy obsažené
v Draghiho zprávě. Ministři se zaměřili na klíčové otázky,
jako je snižování administrativní zátěže či lepší využívání již
existujících nástrojů pro efektivní regulaci během celého
legislativního procesu.Ministr Vlčekv této souvislosti zdůraznil:
"Rostoucí množství pravidel škodí konkurenceschopnosti a brzdí
podnikání. Je proto nezbytné, aby byla legislativa jasná,
konzistentní, předvídatelná a snadno přístupná."
Na jednání byl představen také nový návrh nařízení
k jednotnému elektronickému prohlášení pro vysílání pracovníků
do jiných členských států EU. Cílem je sjednotit a zjednodušit
proces ohlašování vysílání pracovníků, což by mělo výrazně snížit
administrativní zátěž firem a zároveň přispět k hlubší integraci a
lepšímu fungování vnitřního trhu. "Současný systém pro vysílání
pracovníků je roztříštěný, což představuje problém pro mnoho
evropských podniků, které dlouhodobě na potřebu zjednodušení
upozorňují. Tento návrh tedy považujeme za krok správným směrem,"
říká k návrhuministr Vlček. V ČR funguje elektronické
ohlašování vyslaných pracovníků od letošního července.
Na zasedání byla rovněž diskutována konkurenceschopnost
automobilového průmyslu, přičemž ministr Vlček společně se svým
italským protějškem Adolfem Ursem představil společný poziční
dokument. Česko a Itálie jakožto autoři podpoření Bulharskem,
Polskem, Rakouskem, Rumunskem a Slovenskem, v něm vyzývají
k dřívějšímu zhodnocení reálnosti naplnění cíle zákazu prodeje
aut se spalovacími motory od roku 2035. Upozornili také na potřebu
akutního řešení hrozby pokut za neplnění emisního cíle platného pro
rok 2025. "Je jednoznačně nezbytné přijmout taková opatření, která
zamezí kontraproduktivnímu sankcionování automobilek za rok 2025.
Musíme evropskému automobilovému poskytnout více času na adaptaci,
abychom neohrozili jeho už tak křehké postavení na globálním trhu,"
říká v této souvislostiministr Vlček.
Zdroj: TZ