5. 2. 2024
Začíná zimní test vodíkového autobusu pro
Mostecko
Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol pokračuje ve
spolupráci s městy Most a Litvínov v další fázi pilotního
provozu vodíkového autobusu, který vyvinula slovenská společnost
Mobility&Innovation Production s.r.o. "Po úspěšném pilotním
provozu a letním testování vodíkového autobusu pro Mostecko
přecházíme do další fáze pilotního provozu," přiblížil Daniel
Dunovský, ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova, a
dodal: "Vodíkový autobus bude opětovně zařazen do provozu na
vybraných linkách ve městech Most a Litvínov od pondělí 5. února do
neděle 11. února. Očekáváme, že úspěchy dosažené v letním
období se zopakují i během zimních testů. Po jejich dokončení
vydáme doporučení ohledně možného zařazení těchto autobusů do
našeho vozového parku."
Města Most a Litvínov spolu se společností Orlen Unipetrol
a dalšími subjekty jsou aktivní součástí vodíkové platformy
v Ústeckém kraji. Obě města patří mezi průkopníky vodíkové
mobility v hromadné dopravě. "Vodík považujeme za jeden
z klíčových nástrojů k dosažení našich dekarbonizačních
cílů. Orlen Unipetrol nám zprovozněním vodíkové stanice poskytl
ideální příležitost pro rozšiřování čisté, bezemisní mobility
v našem regionu," uvedl Marek Hrvol, primátor statutárního
města Most.
"Pro naše město představuje tato příležitost vítaný krok vpřed
na cestě k rozvoji nízkoemisní a bezemisní mobility ve veřejné
dopravě," doplnila Kamila Bláhová, starostka města Litvínov a
dodala: "Testování vodíkového autobusu probíhá ve dvou fázích. Po
úspěšném letním testování realizujeme zkušební provoz teď
v zimních měsících."
V testovacím provozu vodíkového autobusu obě města úzce
spolupracují se skupinou Orlen Unipetrol, která tento vodíkový
autobus zprostředkovala pro tento pilotní projekt a poskytla mu
finanční podporu. "Snažíme se zodpovědně přispívat k rozvoji
technologie, která zcela určitě zaujme důležitou pozici
v energetickém mixu pro dosažení cílů čisté mobility a
dekarbonizace, které jsou součástí bezemisního rozvoje Evropské
unie i České republiky," vysvětlil Tomáš Herink, člen
představenstva společnosti Orlen Unipetrol, a dodal: "Vodíková
technologie je ideálním doplněním bateriové elektromobility pro
podporu rozvoje nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i
nákladní dopravy jak na silnici, tak na železnici."
Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými
články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation
Production s.r.o. Má celkovou délku 7 982 mm, šířku 2 550 mm a
výšku 2 940 mm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z
toho 20 míst je k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík
až 350 km a dalších 100 km na baterii. O pohon autobusu se
stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým
momentem 1 019 Nm. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s
celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží
je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.
Zdroj: TZ