Zima je sezónou teplého občerstvení

Příjemné prostředí a teplá kuchyně vyvolávají pozitivní emoce. Natankovat energii potřebují vozidla i jejich posádky. Kde je účelné zřídit alespoň nejjednodušší úsek teplého občerstvení, tam se investice rychle vrací. Avšak pozor! Bez vhodného prostoru, technického zázemí či bez znalostí spádové oblasti zůstává nadále nejvyšší vymožeností automat na teplé nápoje.

Teplé občestvení

Retailové řetězce konkurují pumpám

Že se nákupní centra, hyper a supermarkety derou k silnicím, to není nic nového. Důvodem bylo pohodlí dostupnosti při nákupech autem. Současný trend teď ale směřuje přímo k autům a jejich osádkám. Nejprve benefitní a věrnostní programy v podobě prodeje pohonných hmot a k tomu i dostupné rychlé občerstvení buď přímo v režii nákupního centra, či u klasických franšízových fastfoodových řetězců s možností nákupu Drive Thru. V obou případech jejich doplňkovým aktivitám mohou ČS cenově jen těžko konkurovat. Ale i retailové řetězce mají ve své formě rychlého občerstvení spoustu mínusů, které mnohé ze zákazníků od návštěvy odradí: Stereotyp velké, levné vyvařovny, anonymita prostředí, hluk, množství a stádnost spěchajících lidí, stále stejné, notoricky známé a jednotvárné vjemy… tyto a další vady na kráse jsou současně východiska pro rychlé občerstvení na čerpacích stanicích.
V prvé řadě je to sázka na kvalitu, pestrost a originalitu nabídky, dále se cení obliba a útulnost místa, a hlavně vstřícnost a individuální péče obsluhy. Někde to je skutečně jen rychlé občerstvení s několika stolky, vonící kávou z kávového baru a vitrínou s dopékaným pečivem. Jinde ale s klidem trumfnou nejednu restauraci či kavárnu! Na našich cestách po republice máme vytipovanou celou řadu pump, kam je radost zajít na jídlo, aniž by bylo nutné opouštět trasu a hledat slušnější hospodu. Podobně uvažují všichni, kteří za volantem tráví delší čas.

Hotovky versus bagety

Jestliže během teplých měsíců v rychlém občerstvení stále vedou bagety, s příchodem chladu a plískanic začne být preferováno teplé jídlo. Ústupu baget ze slávy navíc sami "pomáhají" provozní, nastaví-li jejich cenu blízkou hotovým teplým jídlům. Už v polovině loňského roku v odborném tisku uvedla Barbora Chlupová, PR specialista firmy Crocodille ČR: "Dle našich zkušeností je spotřeba baget momentálně na sestupné pozici, a to kvůli vysoké konkurenci rychlého občerstvení obecně a cenové politice čerpacích stanic, kde jsou naše produkty trvale nad doporučenou cenou. Zákazník tedy stojí před volbou koupit relativně předražené bagety nebo zvýhodněné menu za ty samé peníze. Proto firma pro tento segment trhu vyvinula motivační program, kdy při dodržování doporučených cen mají obchodníci vyšší zisk v absolutní hodnotě a další finanční ohodnocení nad rámec jejich běžné marže."
Průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Shell Czech Republic uvádí, že osádky vozů upřednostňují kompletní jídlo před rychlým občerstvením ve fastfoodech. Frekventované čerpačky u dálnic, výjezdů z měst a v turisticky atraktivních místech jsou dnes úseky s teplým občerstvením vždy vybaveny. Nové či rekonstruované pumpy na nejlukrativnějších místech jsou samozřejmě s restaurací či bistrem přímo koncipovány. Na většině pump ale gastronomické služby začínaly postupně: nákupem hotových pokrmů či baget, dopékáním baget a jejich plněním, přesnídávkovými polévkami, teplými uzeninami a ohřívanými hotovkami. Podle úspěšnosti se pak začaly rozšiřovat i o odpovídající jídelní či restaurační prostory. Výhodou tohoto postupu bylo, že vznikal na základě zkušeností personálu a přání zákazníků ze spádové oblasti. Skok do neznámé hloubky gastronomického podnikání už zlomil vaz mnoha dříve úspěšným osobám.
Bagetám, jejichž prodeje vrcholí v letním období, teď nejvíce konkurují teplá menu i "hotovky". Na většině ČS ve skutečnosti nevaří, ale hotová teplá jídla se dovážejí a udržují v horkém stavu hlavně na speciálních ohřevných pultech s vitrínou, kde se před zákazníky také servírují. V těchto případech se vedení a personál gastro úseku soustřeďuje v prvé řadě na kvalitu a včasnost dodávek, samotný výdej jídel už je vesměs bez problémů. Výběr málokdy přesáhne čtyři, pět druhů jídel, k tomu patří ohřívané uzeniny, lahůdkové a zeleninové saláty, které bývají například jednou týdně zaměněny zeleninovou směsí připravovanou na pánvi. Jedná se převážně o osvědčená a nejžádanější česká jídla, doplněná o odlehčenou, nízkokalorickou specialitu.
Největší frekvence strávníků bývá v ranních hodinách na snídaně, pak v dopoledních hodinách na silnějších přesnídávkách či časných obědech. V dobře zavedeném bistru či restauraci mívají i zásobu jednorázových polystyrénových menuboxů na jídlo k pozdější konzumaci na cestách (princip to go). Rychlá a spolehlivá koordinace s možností drobnějších korekcí či doplňujících služeb s jedním dodavatelem všeho nebo jednotlivými dodavateli jídel, uzenin, pečiva, ovoce a zeleniny je proto základem úspěchu. Vzdálenost dopravy z kuchyně na čerpací stanici by neměla přesahovat 15 km, kdy náklady za dopravu bývají zahrnuty do ceny jídel.

Co je v nabídce?

Na ČS se stále častěji objevují vlastní připravované, čerstvě rozpékané a teplé bagety, sendviče, snacky, stejně jako slané a sladké teplé pečivo, které jsou k horké kávě a dalším teplým nápojům velmi žádané a nechybí v nabídce jak velkých petrolejářských řetězců, tak ani u solitérních pump. Například čerpací stanice Shell v České republice pod značkou SELECT nabízejí standardně a dlouhodobě rychlé občerstvení. Ve svém propagačním sloganu akcentují vyváženou a chutnou stravu a vyzývají zákazníky k vyzkoušení jejich inovované nabídky občerstvení deli2go. Od loňského jara je k dispozici na více než 150 Shell stanicích a spolu s výběrem kvalitního chutného jídla si kladou za cíl zpříjemnit zákazníkům čas strávený na cestách. Na dálnicích jsou v nabídce mj. čerstvě připravené bagety, sendviče a wrapy s náplní podle požadavků zákazníka, z teplého občerstvení to jsou grilované panini a hot dogy a vždy vynikající káva s čerstvě upečeným sladkým sortimentem: nadýchaným croissantem nebo muffinem originální chuti.
Podobně sofistikovanou nabídku teplého občerstvení s důrazem na kvalitu, čerstvost, regionální zvyky a chutě mají v nabídce všechny řetězce a jednotliví nájemci velice často přicházejí ještě s lokálními nápady a aktivitami. Například za natankování poskytuje Benzina v Rokycanech horké espreso zdarma, v Hluboké přidají ke kávě ještě zákusek, ve Střechově rovnou 25% slevu v bistru a v Horní Folmavě si zase potrpí na horkou čokoládu.
Zákazníkům Benziny např. v "bistro minute" vždy nabízejí alternativu čerstvé a zdravé svačiny. Denně připravují čerstvé obložené a zapékané sendviče a přitom kladou důraz na kvalitu použitých surovin. Společnost Lukoil spoléhá na výběr teplých čerstvých baget a panini, přes strávníky preferující klasické české hotovky až po ty, kdo mají chuť na rozmanité druhy sladkých zákusků. Postupně zavádí nový sortiment řetězce Panos, který provozuje belgická společnost La Lorrain. Současně s občerstvením Panos je to i nový koncept fastfoodových jídelen. Zákazníci si vybírají z nabídky vystavené za velkým proskleným pultem a některé pokrmy se tu připravují přímo před jejich očima

Chvíle požitku z teplého občerstvení

Není to jen teplé jídlo a výborná káva, co vytváří preference pro bistra čerpacích stanic. Například ČS OMV prostřednictvím občerstvovacích bister VIVA nabízejí "místo klidu a odpočinku pro všechny, kteří si chtějí dopřát něco dobrého v beztak velmi stresujících všedních dnech". Zákazníci z aut se nechají rádi obsloužit a rychle poznají, jestli je to jen na oko. Pokud je naplňují emoce z příjemného prostředí, z ochoty a úsměvů obsluhy, naplno si užívají těžko popsatelné atmosféry, která bývá silnější než jen chladná, racionální úvaha o tom, co je dražší a co levnější. Podobnou strategii volí i ČS Robin Oil s jejich zónami občerstvení, sami mluví o "oázách", kde lze načerpat síly k další cestě, a tvrdí, že na jejich rychlém občerstvení v Senza Area se motoristé rozhodně s jednotvárností nesetkají. Ze stejných důvodů čas od času dochází i ke změně interiérů a designovým úpravám. V současnosti probíhá např. u Lukoilu, nedávno u Benziny, Agipu a dá se říci, že kdo z majitelů či nájemců tak neučiní nejméně jednou za pět let, pak u svých návštěvníků začíná sbírat negativní body, i kdyby měl nejlepší kávu na světě.

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek