Zlaté časy olejářského byznysu jsou za námi

Říká to v exkluzivním rozhovoru pro PETROLmagazín Richard Austen, předseda představenstva společnosti MOL Česká republika.MOL - Richard Austen 1

S jakými plány jste loni na podzim nastoupil do funkce šéfa MOL Česká republika?
Mé plány jsou totožné s plány celé firmy. Minulý rok byl pro nás rozhodující z hlediska nákupu a následné konsolidace akvizic - museli jsme do firmy začlenit zakoupené sítě čerpací stanice Lukoil, Pap Oil a Agip a také sloučit firmy MOL Retail ČR (bývalý Lukoil), MOL čerpací stanice (bývalý Agip), Slovnaft ČR a Pap Oil do jedné, vytvořil se nový tým a buduje se značka MOL Česká republika. Část zakoupených čerpacích stanic, tj. Agip a Lukoil, už byla rebrandována do podoby MOL. Sítě Pap Oil a Slovnaft zatím rebrandovány nebyly, ale máme s nimi také plány. Tento rok bude konsolidace pokračovat. Chceme, aby značka MOL byla na trhu stále viditelnější, aby se dostala do povědomí všech lidí v Česku.

Značky Pap Oil a Slovnaft zatím na trhu zůstanou?
Značka Slovnaft určitě nezůstane, s výjimkou zachování jedné čerpací stanice Slovnaft pro udržení brandu v České republice. Z těchto pump se stanou čerpačky MOL. O budoucnosti značky Pap Oil se vedou stále diskuse, které nejsou ještě zcela ukončeny. Momentálně se přikláníme k tomu, že zůstane, ale ne v té podobě, jako dnes. Větší část čerpacích stanic Pap Oil bude kompletně zrekonstruována a stanou se z nich stanice MOL. Menší část čerpadel Pap Oil zřejmě zůstane minimálně ještě tři roky, patrně i déle. Ale rozhodně budou také výrazně zrekonstruovány, budou vypadat zcela jinak než dnes.

Zůstanou patrně čerpadla Pap Oil, která jsou na vedlejších silnicích?
Tak to zcela nebude, ale o jejich lokaci ještě není zcela rozhodnuto. Na dálnicích budou ale situovány jen stanice MOL.

Velké plány máte údajně ale i se stávajícími čerpadly MOL, kde chcete vybudovat Fresh cornery… Chcete klást větší důraz na občerstvovací úlohu čerpadel?
Ano, myslíme si, že v blízké budoucnosti funkce stanic jako míst pro čerpání pohonných hmot ustoupí do pozadí, naopak posílí pozice stanic jako občerstvovacích míst. Větší důraz se bude klást na tzv. non-fuel produkty. Momentálně provozujeme Fresh Cornery na 49 čerpadlech MOL v ČR, od roku 2015 chceme proinvestovat přes 100 milionů dolarů, abychom Fresh cornery vybudovali na všech našich čerpacích stanicích MOL, i když v různých formátech - od jednodušších až po nejvyšší.

Prodej non-fuel produktů bude tedy v budoucnosti tvořit větší část tržeb čerpacích stanic?
Ano, už dnes se marže z těchto produktů blíží 50 procentům a v budoucnosti to bude ještě více, i když palivům se pochopitelně nepřestaneme věnovat. Brzy tedy budou zisky z prodeje pohonných hmot vytvářet méně než polovinu z celkových marží z prodeje u čerpacích stanic. Budeme v nich postupně testovat nové non-fuel aktivity.

Počítáte s tím, že u čerpadel MOL budou k dispozici i alternativní pohonné hmoty - CNG, LPG, dobíjení elektromobilů?
Samozřejmě ano, ale to bereme také jako fuel-byznys. Zatím pozorně sledujeme, co trh vyžaduje.

Na českém trhu jste nyní počtem stanic číslo dvě po Benzině. Chcete se stát číslem jedna?
Naší ambicí je být číslem jedna v kvalitě služeb. Proto investujeme obrovské prostředky do kompletní proměny naší sítě čerpacích stanic - do vybudování kvalitního občerstvení, do technologie čerpání. Za tři roky bude síť MOL nejlepší na trhu, i když konkurence samozřejmě také nespí. Velkou pozornost věnujeme také chování personálu k zákazníkům, tam je ještě co zlepšovat.  

Chcete být jedničkou i v tržbách?
Důležitější než tržby je pro nás nabízet produkt, který nám přinese očekávané marže.

Máte v plánu konkurovat i nižšími cenami, nebo hlavně lepšími službami?
Jednoznačně službami.

Kromě vybudování Fresh Cornerů na čerpacích stanicích máte prý i další projekty na diverzifikaci jejich činnosti - doručování balíků, sdílení a půjčovny aut, vlastní platební karty apod. Můžete nám ty projekty přiblížit?
K tomu zatím nemohu říci nic konkrétního, protože je to teprve ve stádiu zrodu. Skupina MOL nyní vytvořila novou divizi MOL Consumer Services, rovnocennou petrolejářské divizi, která by měla do roku 2030 postupně tvořit 30 procent EBIDTA. Výraznou součástí této strategie jsou právě tzv. servisní stanice, které by měly vzniknout ze současných čerpacích stanic. MOL má v Evropě 2000 čerpacích stanic, z toho 308 v České republice. Skupina věří, že na těchto servisních stanicích bude moci nabídnout i mnoho dalších služeb kromě čerpání pohonných hmot, které poněkud ustoupí do pozadí. Například car sharing, auta bez řidiče, což je současný výrazný trend, doručování balíků… Těch nápadů je spousta, rozhodně více než dvacet. Pracuje na tom velký tým lidí, i v ČR se budou některé z nich testovat. 

Zkrátka počítáte s tím, že prodeje klasických pohonných hmot budou stále klesat, a proto chcete služby čerpacích stanic rozšířit o nové činnosti…
Přesně tak. Nová strategie Skupiny MOL počítá s tím, že zlaté časy olejářského byznysu jsou za námi. Trend v Evropě je jasný - očekává se pokles poptávky po klasických pohonných hmotách, ať již kvůli nástupu alternativních paliv nebo kvůli vývoji úspornějších motorů, car sharingu, a podobným trendům. Nová divize MOL má přispět velkou měrou k tomu, aby se útlum olejářského byznysu na tržbách skupiny neprojevil.

Jak dlouho se budou dle vašeho názoru ještě používat klasická motorová paliva?
Podle studií minimálně 30-40 let, ale poptávka bude stále klesat.  

Skupina MOL provozuje i čtyři rafinérie ropy. Co se tedy stane s nimi?
Rafinérie v Maďarsku a Slovnaft Bratislava jsou jedny z nejmodernějších v Evropě. Ty si určitě ponecháme. Další dvě rafinérie provozujeme v Chorvatsku, kde držíme podíl ve firmě INA. Momentálněchorvatskávláda projevila zájem o odkoupení podílu MOL ve společnosti INA, rozhovory by měly začít v následujících měsících. Hlavním produktem maďarské rafinérie a Slovnaftu jsou dnes ze 70 % pohonné hmoty. Do budoucna má tento podíl klesnout pod 50 %, naopak stěžejní činností se stane petrochemie, především produkce plastů. Petrochemie se stane jedním ze tří hlavních pilířů činnosti skupiny MOL - vedle produkce pohonných hmot a služeb pro motoristy, consumer services. Do rafinérií proto půjdou také obrovské investice. 

Uvažuje Skupina MOL i o tom, že v rafinériích by se mohla vyrábět například i biopaliva?
Takové úvahy jsou, ale nevím, v jakém jsou stádiu. Patrně by se ale jednalo o biopaliva 2. generace.

Nemyslíte si, že biopaliva jsou slepá ulička ve vývoji motorových paliv, vzhledem k tomu, že zřejmě nejsou tak environmentálně příznivé, jak se původně myslelo? 
Biopaliva 1. generace momentálně zřejmě už dosáhla svého vrcholu. Pokud budeme chtít splnit požadavky EU na emise z motorových paliv, budeme muset jít i do biopaliv 2. generace, ale zatím se neví, jak to dopadne.

Objevují se úvahy, že výroba biopaliv 2. generace je příliš drahá, není na to dostatek surovin a ekologický efekt není takový, aby se to vůbec vyplatilo…
Souhlasím, ale druhá věc jsou požadavky EU. Totéž je podpora elektromobility. Pokud elektřina pochází z fosilních zdrojů, není na tom nic ekologického. Pokud pochází z čistých zdrojů, to je pak něco jiného. Elektromobilita je ale velkým trendem, který patrně vydrží. My nechceme zůstat stranou, proto do tohoto oboru také budeme investovat.

Kolik ve střední Evropě, dejme tomu za deset let, zbude rafinérií?
Neumím na to odpovědětjinaknežslovy šéfa Skupiny MOL. Tedy ať již v tomto regionu zůstane jakékoliv množství rafinérií, minimálně dvě, Slovnaft a maďarská Duna mezi ně budou patřit.

Jaké máte v této souvislosti vztahy s vaším hlavním konkurentem, skupinou PKN Orlen? Odebíráte například pohonné hmoty i od České rafinérské?
PKN Orlen je samozřejmě náš hlavní konkurent, ale vztahy jsou standardní, bereme na vědomí, že v ČR je to market leader. O standardních vztazích svědčí i skutečnost, ževíce nežtřetinu pohonných hmotpro naše čerpacístanice plánujemenakoupitod České rafinérské, dvě třetiny pocházejí především ze Slovnaftu, k čemuž využíváme síť produktovodů Čepra. Moravu zavážíme většinou cisternami přímo ze Slovnaftu.

Jaký očekáváte letos vývoj cen ropy a ropných produktů?
Kdybych to věděl, byl bych velmi bohatý člověk. Ale ceny 100 dolarů za barel asi dosaženo už nebude. Spíše se ceny budou i nadále pohybovat kolem 50-60 dolarů za barel.

Je zajištěno zásobování střední Evropy ropou? Skupina MOL už není závislá jen na ropovodu Družba. Je to tak?
Ano, investovali jsme velké prostředky do napojení našich dvou rafinérií na ropovod Adria, takže na Družbě už nejsme závislí. Rámcovou smlouvu o dodávce ropy ropovodem Adria minulý rok podepsal i český Unipetrol.  

Jak se vyvíjí situace kolem ropovodu Bratislava-Schwechat? Mělo se zajistit, aby Rusko mělo zájem nadále provozovat ropovod Družba, když by jím proudila ropa i do rafinérie ve Schwechatu.
Podle našeho názoru tento projekt nemá žádný smysl, je neefektivní a neperspektivní, investice se nemůže vrátit. A pro skupinu MOL ani Slovensko to nikdy praktickývýznamnemělo.Jsou tam i ekologické problémy, protože trasa vedla pod Žitným ostrovem i pod bratislavským sídlištěm Petržalka. V poslední době se o tom projektu už moc nemluví.

Můžete prozradit nejbližší akviziční plány Skupiny MOL ve střední Evropě? Jeden čas jste chtěli koupit i Plzeňský Prazdroj… Chcete tedy rozšířit své aktivity i do potravinářství nebo třeba bankovnictví?
O Prazdroj jsme sezajímali, ale finální nabídku jsme nepodali. Nicméně ten zájem souvisí se strategií Skupiny MOL rozšířit aktivity i do oborů, v nichž dříve nepůsobila, vytvořit pilíř consumer services. Skupina peníze na investice má. Ale ta divize consumer services působí teprve dva měsíce, zatím sbírá projekty a promýšlí strategii. Vymysleli jich už opravdu hodně. Síť 2000 čerpacích stanic ve střední Evropě ale zatím rozšiřovat nechceme, není však jisté, že v průběhu několika let o tom nebudeme uvažovat. V ČR se chceme soustředit na přebudování a konsolidaci celé sítě čerpacích stanic, o nové akvizici zatím neuvažujeme. Ale pokud by se něco zajímavého objevilo, nebráníme se tomu.

Platí ale, že skupina MOL hodlá ve střední Evropě investovat 7 miliard dolarů ročně po dobu 5 let?
Ano, to platí, ale to je včetně investic do rafinérií, do výroby petrochemických produktů i dalších produktů - chemikálií - s vysokou přidanou hodnotou.

Zůstane střední Evropa pro skupinu MOL i nadále klíčovým regionem?
Ano, Česká republika,patří spolu se zeměmi,jako jeMaďarsko, Slovensko, Rumunsko a Chorvatsko, z hlediska velikosti adůležitostike klíčovým zemím pro Skupinu MOL.


Kdo je Richard Austen

Richard Austen nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti MOL Česká republika aktivity mezinárodní ropné a plynárenské Skupiny MOL v České republice od 1. října 2016. Austen je ve společnosti MOL Česká republika i jednatelem.

Richard Austen nastoupil do slovenské petrolejářské společnosti Slovnaft, která je dnes součástí skupiny MOL, v roce 2007 jako ředitel logistiky. Od roku 2011 byl viceprezidentem pro Logistiku Skupiny MOL a od listopadu 2013 vedl velkoobchod Slovnaftu. Zároveň je také členem dozorčí rady Slovnaftu.

Richard Austen je absolventem Obchodní fakulty Ekonomické univerzity v Bratislavě a držitelem titulu MBA z Webster University v Missouri v USA. V minulosti pracoval pro společnosti Coca-Cola a Holcim.

MOL - Richard Austen 2

 

Autor: Alena Adámková

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek