Jak nasytit profesionála

Na stále zoufalé trase dálnice D1 mezi Prahou a Brnem denně projede přes 53 tisíc kamiónů! Parkovacích míst k zastavení a odpočinku je tam přitom pouze slabých 2,5 tisíce a do značné míry je suplují parkoviště čerpacích stanic. U zrodu stresových situací řidičů kamiónů je jednak flexibilní směnný provoz stále častěji začínající na noc, dále hektický silniční provoz a stejně tak nepravidelné stravování. Pouze jediný z těchto ukazatelů lze za současné situace částečně ovlivnit - stravování. Svůj vliv a příležitost tu mají i bistra a restaurace čerpacích stanic.

Bistro F1

Jak to vidí řidiči?

Na známém odpočivadle v Rudné u Prahy nám několik řidičů potvrdilo, že si berou hotové jídlo z domova, které si sami ohřívají, a stejné to je i s koupenými nealko nápoji do zásoby z diskontních prodejen. Stravování a pití na čerpací stanici pro ně začíná až ve chvíli, kdy vlastní zdroje končí a na cestě nečekaně zůstanou o nějaký den navíc. Že by nějak extra pečovali o pravidelnost stravování, natož o zdravou výživu, nikdo z nich nepotvrdil. Všichni se ale shodli, že lepší je i před noční šichtou sníst něco menšího jako "noční snídani" a po cestě něco "uzobávat" a pít. Hodně pomáhá připravené ovoce a zelenina: jablko, banán, mrkev ke chroupání za volantem. Na nějaké extra zastávky není čas a všichni se snaží využít menšího provozu k jízdě. Právě na typu odpočivadla jako je v Rudné se synergicky využívá potenciál bister čerpacích stanic a fastfoodových provozů. Konkrétně tady jde servis Benziny Plus s restaurací a sousedního Mc Donald´s.

"Mám samozřejmě v rezervě nějakou konzervu, trvanlivé pečivo i pití, ale raději si koupím hamburger a nekonečný nápoj, ať je to Sprite, nebo Cola", říká jeden z mladších dotazovaných řidičů. "Rozhodně bych si nechtěl vařit na koleně, jako to právě za námi dělá řidič z Moldávie. Tady jsem v Benzině na noční jízdu snědl těstoviny se sýrem a nakoupil neslazenou minerálku. Jde mi vždycky o prověřené jídlo, nejsem zvědav na nějaké střevní potíže po cestě. Pětidenní stravování po pumpách a fastfoodech mě stojí zhruba tři sta eur, jídlo na stejnou dobu z domova přijde na polovic. Mám jej zavařené do sklenic, něco v lednici. Výhoda je, že vím, co jím, ale i tak se ještě dokupuje nejčastěji na prověřených bistrech u pump. Dostatek pití je důležitý, vedle dobrých džusů nejlépe dobrá, prověřená obyčejná voda, té se dá ale věřit jen u nás a ve Francii. Samozřejmě ale ani bez coly se neobejdu," uzavírá další český řidič z Jihlavy. Potvrdil nám to i pohled do kontejneru v blízkosti zaparkovaných kamiónů. Lahve od dvoulitrových limonád, sem tam od slazených minerálek převládaly. Nechyběly ovšem ani láhve od alkoholu.

Snídaňové nabídky

Všechny petrolejářské řetězce se na svých stěžejních a revitalizovaných dálničních pumpách snaží podchytit řidiče kamiónů jak k natankování, tak i ke stále se zlepšujícímu stravování. Nikdo z nich ovšem příliš nevybočuje z řady a snídaňový či přesnídávkový servis se navzájem hodně podobá. Všechny přišly s vlastním kávovým programem, "vlastním" dopékaným pečivem v širokém sortimentu a skutečně vlastní přípravou plněných baget a sendvičů před očima zákazníků s nejrůznějšími ingrediencemi a vlastními originálními recepturami, kdy větší část nabídky neobsahuje majonézu (Benzina - koncept Stop Café) a jiné méně zdravé složky. Nabídka se mění pomalu, protože "nezdravé" hotdogy jsou nadále jedničkou v poptávce, přibývají tortilly v bezmasých variantách s příklonem k sýrům (OMV - koncept VIVA), zeleninovým náplním a salátům a konečně se objevuje prodej čerstvého kusového ovoce, jako jsou jablka, hrušky, banány, mističky s jahodami, borůvkami, ovocnými či zeleninovými saláty (koncept Shell - Billa Stop Shop). Součástí snídaňových nabídek jsou i teplé těstoviny, wrapy, sendviče a přesnídávkové polévky (MOL koncept Fresh Corner).

Všechny řetězce čas od času vytvářejí vlastní průzkumy trhu či spokojenosti zákazníků. Hodně záleží na nabídce a poptávce a samozřejmě na aktivitě personálu, jak se staví k přáním zákazníků například v nabídce hotových jídel a přesnídávkových menu. U řidičů, kteří tráví mnoho hodin na silnicích, je řada specifik, které je vhodné respektovat. Chtějí se před další jízdou dobře a v klidu najíst. Už to není o kafíčku s koblihou - to možná jako bonus po jídle, ale pro chlapy, co celý den tahají volant, by v nabídce před ranním startem neměl chybět pořádný hemenex, dobrá polévka, míchaná vejce, ochucené ovesné kaše a více jídel připomínajících dobrou domácí stravu. Příkladem mohou být i menší řetězce jako Robin Oil a KM Prona a jejich jídelníčky na trasách, kde nikdy nechybějí kamióny. Něco podobného existuje i u solitérních soukromých čerpaček, které dokážou dostatečně rychle a pohotově reagovat na poptávku řidičů tirů, kteří v blízkém i vzdálenějším okolí dálnic hledají místa k povinným pauzám a odpočinku. Vesměs se jedná o "odlehčenou klasiku" českých a mezinárodních jídel, upravované hotovky a větší výběr polévek. S oblibou dochází v poslední době i k propojení parkoviště čerpací stanice s nedalekou místní českou, balkánskou, čínskou či orientální restaurací či bistrem. To je ovšem situace, kdy z přítomnosti kamiónů nemají pumpy ani korunu.

Potenciál dobré kuchyně

Kde se dobře vaří, tam se dobře daří, říká krásné české přísloví a měli by si jej vzít k srdci všude tam, kde se snaží nasytit podobné jedlíky, jako jsou řidiči kamiónů. Mezi řidiči kamiónů je dnes ale i spousta Turků, obyvatel z Balkánu, Ukrajiny, Španělska, Itálie a dalších zemí, zvyklých na zcela odlišný způsob stravování. Také pro ně je vhodné upravit tradiční český knedlíkový jídelníček. Někteří pumpaři tvrdí, že tito lidé se u nich nikdy nestravují, maximálně si kupují vodu a pivo a své jídlo si připravují sami. Mezinárodní řetězce jako Shell, MOL, OMV mají s úpravou jídelníčků pro řidiče z jiných částí Evropy i mimo ni vlastní zkušenosti. Odtud by měly přicházet impulsy i do našich českých stravovacích poměrů. Zahraniční řidiči jsou navyklí zejména na nejrůznější drobné a chuťově ostřejší předkrmy, nechybí nakládané olivy, oříšky, kysané mléčné výrobky, čerstvá i nakládaná zelenina v oleji či octu. K typické snídani patří sýry, vařené hovězí či skopové maso, pršut, pečený lilek, vaječná jídla. Vše závisí nejen na kuchařské invenci, propočtech, ale i na hygienických rizicích a podmínkách. K vyzkoušení dalších jídel připravitelných i v bistru patří grilované ryby, kuřata, čevapčiči, ražniči, kebab a jiné pochoutky, které by jistě neodmítli ani našinci.

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek